آموزش و پرورش بدنبال پایان طبقه‌بندی دانش‌آموزان

    کد خبر :582905

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نقطه آغاز فرهنگ تولید، پرورش خلاقیت در بین کودکان و دانش‌آموزان ابتدایی و پیش‌دبستانی است.

رضوان حکیم‌زاده در جشنواره خلاقیت معلمان و مدیران ابتدایی استان که در سالن همایش پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های عملی و دست‌سازه‌های دانش‌آموزان در این نمایشگاه نشان از عزم و اراده ملتی دارد که علی‌رغم تمام سختی‌ها می‌خواهد فردای بهتر برای سرزمین خود رقم بزند.

وی با بیان اینکه پیغام آشکار این دست‌سازه‌های دانش‌آموزان این است که استکبار جهانی نتوانسته و نخواهد توانست عزم و اراده ملتی که به دنبال استقلال است به بند و زنجیر بکشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش دست‌سازه‌های دانش‌آموزان را نشانه استقلال، خودکفایی و اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان کشور برشمرد و گفت: نقطه آغاز فرهنگ تولید، پرورش خلاقیت در بین کودکان و دانش‌آموزان ابتدایی و پیش‌دبستانی است.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه شایددنیای استکبار بتواند در کوتاه‌مدت نفتمان را تحریم کند اما نمی‌تواند مغزهای ما را از اندیشه و خلاقیت بازدارد، تصریح کرد: تجلی این اندیشه‌ورزی در همیاری مربیان و مدیرانی است که تلاش می‌کنند دانش‌آموزان به دور از حافظه‌محوری مهارت‌هایی برای پرورش خلاقیت یاد بگیرند.

وی بیان کرد: علی‌رغم شرایط دشواری که اخیرا بر لرستان گذشت ما شاهد رشد خوب پوشش پیش‌دبستانی در سطح استان هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در سند تحول بنیادین یک چرخش اساسی وجود دارد و آن این است که آموزش به امر مهم تربیتی صورت می‌گیرد.

حکیم‌زاده گفت: چنانچه مدارس ما به دنبال تربیت باشند معلمان و مدیران در نقش کارگزاران مدرسه باید بتوانند مباحث دینی فلسفه تربیتی اسلام را بازخوانی و بازنگری کنند، زیرا نتیجه تربیت آموزش و پرورش تمامی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما معتقد هستیم که دوره آموزش ابتدایی دوره بنیادی شکل‌گیری شخصیت است و محصولی که ما براساس سند تحول بنیادین به دنبال آن هستیم رسیدن به مقام حیات طیبه انسانی و شان خلیفه‌الهی است، بیان کرد: دانش‌آموز یک انسان صاحب کرامت است باید فعالیت‌ها ما نیز در راستای حفظ کرامت انسانی باشند.

حکیم زاده عنوان کرد: حذف آزمون‌های زائد، حذف آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و حذف کتاب‌های کمک آموزشی در راستای حفظ کرامت دانش‌آموزان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید با ایجاد رقابت، برچسب‌زدن، سرزنش کردن و تحقیر کردن دانش‌آموزان را در معرض قضاوت‌هایی قرار بدهیم که آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد، خاطر نشان کرد: مدرسه باید مکانی برای موفقیت تمامی بچه‌ها باشد و ما به دنبال پایان دادن به نظام طبقه‌بندی شده‌ای که سبب جداسازی دانش‌آموزان از هم می‌شود، هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم روزی در نظام جمهوری اسلامی ایران بجای برسیم که مدرسه آینه تمام‌نمای انسجام اجتماعی باشد.

وی با اشاره به اینکه باید یک بازنگری و بازخوانی در نقش معلم و مدیران به عنوان راهبران امر مهم تربیت انجام گیرد، افزود: معلمان جدید باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های لازم را جهت معلمی کسب کنند و این بازنگری ایجاب می‌کند که یک مربی براساس سند تحول بنیادین به عنوان مبنای تعامل بین معلم و دانش‌آموزان در کلاس نقش‌آفرینی کند.

به گزارش ایسنا،حکیم‌زاده با بیان اینکه معلم راهبر تربیتی است و مدیر هماهنگ‌کننده، تسهیل‌کننده و راهبر کلان یک مدرسه است،تاکید کرد: ممکن است بتوانیم با سلطه‌طلبی به ظاهر اطاعت دیگری را فراهم کنیم و اما زمانی در نقش تربیتی خود موفق خواهیم بود که بتوانیم قلب‌های دانش‌آموزان را همراه خود کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید