سنگ اندازی آمریکا در همکاری و توسعه جهانی

    کد خبر :580511

بیش از صد تن از افراد تندروی آمریکا علیه چین چندی پیش نامه‌ای منتشر و در آن ادعا کردند که چین همپیمانان آمریکا و کشورهای دیگر را با منافع اقتصادی برای گسترش نفوذ جهانی خود اغوا می‌کند.

به گزارش بازتاب به نقل از رادیو بین المللی چین، بیش از صد تن از افراد تندروی آمریکا علیه چین چندی پیش نامه‌ای با امضای مشترک منتشر کردند و در آن مدعی شدند که چین همپیمانان آمریکا و کشورهای دیگر را با منافع اقتصادی برای گسترش نفوذ جهانی خود اغوا می‌کند. مشخص است که چنین نظریه‌ای ادعای مخربی نسبت به توسعه اقتصادی چین است و نشان دهنده حسادت و نفرت برخی آمریکایی‌ها از تقویت قدرت اقتصادی چین است. در حقیقت یک جانبه گرایی و حمایت گرایی سیاست بازان آمریکایی سنگ اندازی در همکاری و توسعه جهانی محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر آمریکا با توجه به نفع خود، چماق عوارض گمرکی را بالا گرفته و در همه جا موانع تجاری ایجاد کرده است و گستاخانه زنجیره صنعتی و زنجیره ارزش جهانی را متزلزل کرده است و تأثیرات جدی بر تجارت جهانی، سرمایه گذاری و اقتصاد جهانی دارد. براساس گزارش منتشره بانک جهانی در ماه ژوئن، پیش بینی می‌شود سال ۲۰۱۹ تجارت جهانی تنها ۲.۶ درصد فزونی گیرد، این پایین‌ترین سطح بعد از بحران مالی بین المللی سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود. کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول که به تازگی از پست خود استعفا داده است، چندی پیش در گزارشی به وزارت دارایی گروه بیست و رؤسای بانک مرکزی خاطر نشان کرد: مناقشات تعرفه اعتماد فعالان بازار و سرمایه گذاران را از بین برده و منجر به خسارات ۴۵۵ میلیارد دلاری شده است. این برابر است با این که میزان اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۰.۵ درصد کاهش می‌یابد.

از ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۸، آمریکا به بهانه اصطلاح امنیت ملی در ۲۷ منطقه محدوده بازرسی سرمایه گذاری کشورهای خارجی را افزایش داده و اعلامیه‌های اجباری را اجرایی کرده است، این امر بیش از پیش اعتماد سرمایه گذاران جهانی را خدشه دار کرده است. صندوق بین المللی پول چندی پیش با انتشار گزارش چشم انداز اقتصاد جهان، سرعت رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده را نسبت به رقم پیش بینی شده در ماه آوریل، بار دیگر ۰.۱ درصد کاهش داده است. در عین حال تهاجم فناوری آمریکا به شدت به توسعه علمی و فنی و پیشرفت تمدن بشری آسیب رسانده است. برای مثال، آمریکا به منظور کسب برتری خود در زمینه فناوری پیشرفته مانند فناوری ۵ جی، با استفاده از قدرت ملی، مؤسسات چینی را مورد سرکوب قرار داده و سبب قطع تأمین مؤسسات چین از سوی مؤسسات آمریکا شده است. برخی جدا کردن فناوری از چین را فریاد زدند، حتی با سو استفاده از شیوه‌های مختلف و تطمیع با سودهای متنوع، از کاربرد فناوری ۵ جی چین از سوی کشورهای دیگر جلوگیری کردند. این شیوه جلوگیری از پیشرفت علمی و فناوری جهانی که با هر هزینه‌ای صورت می‌گیرد، نمونه‌ای از فعالیت‌های خائنانه جهان امروز است!

در برابر آن، چارلز فریمن دیپلمات ارشد پیشین آمریکا در چین و مترجم ارشد چینی زبان رئیس جمهور نیکسون چندی پیش طی مقاله‌ای اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی و فناوری به تقویت همکاری بین کشورها نیاز دارد، مسدود کردن پیشرفت علمی و فناوری چین به توان نوآوری خود آمریکا آسیب می‌رساند، واشنگتن قصد دارد پکن را سرنگون کند، اما امکان بیشتر این است که اقتصاد آمریکا تضعیف شود و نمی‌تواند جلو پیشرفت چین را بگیرد.

در طول سال‌های اخیر، سهم چین در رشد اقتصاد جهان پی در پی از ۳۰ درصد فراتر رفته و در مقام نخست جهان قرار گرفت. بازار بزرگ چین برای مؤسسات چند ملیتی سود فراوان فراهم آورده است، زنجیره صنعتی و بخش‌های کامل صنایع چین برای تقویت ظرفیت تولید جهانی سهم مهمی ادا کرده است. نیازها و سرمایه گذاری چین برای کشورهای مختلف فرصت‌های شغلی فراوان ایجاد کرده است. چین همچنین سخاوتمندانه ابراز تمایل کرد که جدیدترین نتایج علمی و فناوری خود از جمله فناوری ۵ جی را با کشورهای مختلف به اشتراک می‌گذارد و به این سبب به ترویج نیروی رقابتی محوری در سراسر جهان کمک کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید