کپسولهای خاموش‌کننده آتش بعد از تاریخ انقضاء کارایی دارند؟

    کد خبر :572399

سخنگوی آتش‌نشانی تهران، زمان شارژ مجدد خاموش‌کننده‌های دستی و امکان کارایی آنها را پس از گذشت تاریخ انقضاء، تشریح کرد.

سید جلال ملکی  در پاسخ به این سؤال که کپسولهای خاموش‌کننده دستی پس از تاریخ انقضاء نیز کارایی دارند یا خیر، گفت: این کپسولها باید مجدداً شارژ شود البته این بدین معنا نیست که کپسولها پس از گذشت تاریخ انقضاء کارایی نداشته باشند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ادامه داد: پودر داخل کپسولهای آتش‌نشانی خراب‌شدنی نیست، احتمال تخلیه گاز داخل آن به مرور زمان وجود دارد یا ممکن است پودرهای موجود داخل کپسول حالت کلوخه و سفت شدن به خود بگیرد یا از کیفیت آنها کم شود که در هنگام استفاده، امکان خروج پودر وجود نداشته باشد و به همین دلیل باید در تاریخ مقرر شارژ شود.

وی متذکر شد: البته این موضوع درباره خاموش‌کننده‌هایی صدق می‌کند که تحت فشار گاز هستند، در خاموش‌کننده‌های پودری، هم پودر و هم عاملی برای خروج پودر (گاز) وجود دارد و گاز باعث خروج پودر می‌شود اما در خاموش‌کننده‌های co2، با فشار دستگیره، خروج محتویات انجام می‌شود و این نوع خاموش‌کننده حتی با گذشت چند سال نیاز به شارژ مجدد وجود ندارد.

ملکی ادامه داد: خاموش‌‌کننده‌های پودری مانند پودر و گاز یا آب و گاز که تحت فشار گاز هستند، به محض استفاده شدن باید مجدداً شارژ شوند زیرا پودر موجود داخل خاموش‌کننده آغشته و کثیف شده است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران یادآور شد: در خاموش‌کننده‌های co2 برعکس خاموش‌کننده‌هایی که تحت فشار گاز هستند، می‌توان پس از استفاده از آن، در زمانهای بعدی نیز از خاموش‌کننده استفاده کرد و نیاز به شارژ مجدد تا زمان تخلیه کامل آن وجود ندارد البته اگر مشکلی در بدنه مانند ضربه‌خوردگی در آن به وجود نیاید.

به گزارش تسنیم،وی در پاسخ به این سؤال که چرا با این وجود بر روی خاموش‌کننده‌های co2 تاریخ انقضاء درج می‌شود نیز گفت: شاید منظور از درج تاریخ انقضاء روی این نوع خاموش‌کننده‌ها این است که خاموش‌کننده در تمام ایام پر از محتویات باشد، البته خاموش‌کننده‌های co2 تحت فشار بیشتری است و بازدید سال به سال آن به علت اطمینان از عدم نشتی یا ضربه به سیلندرها و اطمینان از توانایی و کارایی آنها نیز می‌تواند صورت گیرد.

ملکی تصریح کرد: سیلندرهای خاموش‌کننده co2 شامل دو سوم ماده اطفایی (مایع گاز co2) و یک سوم مابقی آن گاز co2 است و به محض فشردن دستگیره خاموش‌کننده، دوباره مایع تبدیل به گاز می‌شود و چون داخل این نوع سیلندرها مواد دیگری اضافه نمی‌شود احتمال فساد آن وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید