جدیدترین اخبار
16 تیر 1398 ساعت 12:06 اقتصادی کد خبر :571675

آیا م.و همان گاندو صنعت خودرو است؟/خروج نامعلوم جوان مورد وثوق خودروسازی از کشور

” سریال”گاندو” که شرح اقدامات یک شبکه جاسوسی در ایران بود، به خوبی نشان داد که غربی ها چگونه از عوامل خود در جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند. ایجاد شبکه چند لایه ای با استفاده از افراد اثرگذار با دسترسی ها بالا به اطلاعات و آمار از روش های اصلی سرویس های جاسوسی است. این سرویس ها بخش اصلی داده های خود را از عوامل نفوذی دریافت می کنند که در سطوح بالایی دارای پست و مقام هستند. به ویژه افرادی که دارای تابعیت های دوگانه باشند.

همانطور که در سریال گاندو مشهود بود، غربی ها قبل از هر اقدامی(در حوزه های مختلف) ابتدا اقدام به جمع آوری کامل اطلاعات می نمایند تا اثرگذاری اقدامات خود را به حداکثر برساند. قدر مسلم همین قاعده در تحریم صنعت خودرو که از سال گذشته آغاز گردید، رعایت شده است. به بیان دیگر تحریم صنعت خودرو توسط غرب مبتنی بر جمع آوری داده و اطلاعاتی بوده که توسط عوامل داخلی و نفوذی در اختیار آنان قرار گرفته است. حال سوال اینجا است چه کسانی اطلاعات لازم صنعتی را در اختیار غربی ها قرار می دهند؟

تجربه نشان داده در این مواقع اولین کسانی که احتمال درز اطلاعات از سوی آنان به بیرون مطرح می شود، افراد دارای تابعیت چندگانه هستند. به ویژه آن دسته از افرادی که بدون داشتن سوابق قبلی کافی به یکباره در سمت های حساس و کلیدی قرار می گیرند. این دسته از افراد در صنعت خودرو چندان زیاد نیستند.

آقای”م.و”از جمله افراد دو تابعیتی در صنعت خودرو است که طی چند سال اخیر پست های حساسی در صنعت خودرو داشته است به طوری که غالبا مسئولیت تامین و خرید قطعه را برعهده داشته است.”م.و” که از دوستان نزدیک یکی از مدیران عامل شرکت های خودروسازی است، چند وقتی است که به دلایل نامعلوم از کشور خارج شده است و احتمال برگشتن ش به کشور نیز بسیار بعید است.

به گزارش خط بازار ،براساس ممنوع الخروج بودن، تابعیت دوگانه و دسترسی “م.و” به اطلاعات حساس صنعت خودرو احتمال درز اطلاعات توسط وی چندان بعید نیست. به ویژه آنکه”م.و” در حدود 5 سال گذشته(تا قبل از آغاز تحریم ها) به طور ثابت در پست های حساسی مشغول به کار بوده است. اینکه آیا ایشان یک جاسوس صنعتی است و یا خیر نیازمند مستندات و ادله کافی است ولی حواشی و ابهامات بسیاری در خصوص عملکرد و نقش وی در صنعت خودرو مطرح است که نیازمند هوشیاری دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی است. هرچند که احتمال بازگشت”م.و”به ایران بسیار کم است اما حامیان اصلی وی در حال حاضر در صنعت خودرو مشغول به کار هستند و لذا می توان از آنان معمای پیچیده”م.و” را سوال نمود.

Ad

روی خط خبر

  • رونمایی از شرط جدید ثبت‌نام خودرو/ تمام مبلغ خودرو یکجا واریز شود!
  • کنگره آمریکا طرح تحریم چین را تصویب کرد
  • پاسخ به ابهامات درباره سرنوشت کسبه پاساژ پروانه
  • پامپئو: از این پس، معافیت‌های تحریمی ایران تمدید نخواهد شد
  • نامزدهای ریاست و نایب رئیسی مجلس یازدهم مشخص شدند
  • زمان احتمالی پرواز حج اعلام شد
  • مرز بازرگان فعال شد
  • مردم در ۴۸ ساعت آینده هوشیارتر باشند
  • اعزام نماینده ویژه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به تالش
  • بورس دوباره مثبت شد/ ‌شاخص روی ‬۹۳۸ هزار واحد ایستاد
  • لغو مراسم ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام (ره)
  • حمایت صندوق بین المللی پول از ارزهای دیجیتالی تحت پشتوانه بانک مرکزی
  • هفت راز مخوف درباره بازار گوشی موبایل ایران
  • تکه تکه کردن مردم در کنگو
  • تجارت ایران و یک کشور دوست، اصلا به آمریکایی‌ها ارتباطی ندارد
  • همکاری مدیران وقت بانک‌ مرکزی با زن و شوهر اخلالگر
  • پیکر «صدیقه کیانفر» در بهشت زهرا(س) آرام گرفت/ همت: مادر مهربان رادیو را از دست دادیم
  • زلزله دوباره تهران را لرزاند
  • ناگفته‌هایی از همکاری نفتی ایران و ونزوئلا/ فرصت‌سوزی وزارت نفت مانع از حضور فنی و مهندسی ایران در ونزوئلا شد
  • حاجی بابایی به نفع قالیباف کنار کشید؟
  • خبر بسیار مهم ترامپ درباره چین
  • ساعت کاری جدید کارکنان اعلام شد/ شروط دورکاری
  • طلا ریزش کرد
  • کنایه تند نقوی حسینی به قالیباف
  • مخالفت تشکل‌های صنعت پوشاک و نساجی با افزایش مناطق آزاد
  • خیز جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای شکایت از «نانسی پلوسی»
  • شرط پرداخت ۵۰ درصد مبلغ خودرو قبل از قرعه کشی حذف شد
  • معامله سکه در بانک‌ها مجاز نیست/ دلایل عدم استقبال بانک‌ها از عملیات بازار باز
  • سازمان بهداشت جهانی: قاره آمریکا به مرکز جدید شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است
  • تقوی: زیارت حرم بنیان‌گذار انقلاب به دستور ستاد مقابله با کرونا انجام نمی‌ شود
  • Ad