توقف مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلان‌شهرها

    کد خبر :571483

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حال حاضر مهاجرت به سمت کلانشهرها متوقف شده است. تلاش می‌کنیم مهاجرت معکوس داشته باشیم تا افراد به شهرها و روستاهای خودشان بازگردند.

مهدی جمالی نژاد اظهار کرد: در سازمان دهیاری‌ها و وزارت کشور اقدامات بسیار زیادی در راستای کاهش مهاجرت به کلانشهرها صورت گرفته است.

وی افزود: تاکنون مجوز تأسیس ۳۷ هزار و ۵۹ دهیاری از سوی وزارت کشور صادر شده است و بر همین اساس تاکنون ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند و دهیاری‌ها به حدود ۱۹ میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به توزیع اعتبارات بین دهیاری‌ها گفت: از سال ۱۳۸۲ (سال راه‌اندازی دهیاری‌ها) تا پایان سال ۱۳۹۷، در مجموع حدود ۱۸ میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان اعتبارات متمرکز (ملی و استانی) بین دهیاری‌ها توزیع شده که حدود ۸۱ درصد آن در طول دولت یازدهم و دوازدهم بین دهیاری‌ها توزیع شده است.

جمالی نژاد تصریح کرد: از ابتدای راه‌اندازی دهیاری‌ها تاکنون ۱۶ هزار و ۶۵۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی متناسب با وظایف دهیاری‌ها و ویژگی‌های مناطق روستایی به دهیاری‌های کشور واگذار شده است که از این تعداد، ۴ هزار و ۱۶۳ دستگاه در دولت یازدهم و دوازدهم واگذار شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به کمک به اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی دهیاری‌ها گفت: با تخصیص بخشی از اعتبارات متمرکز برای کمک به اجرای پروژه‌های واجد اولویت یا نیمه تمام دهیاری‌ها به طور متوسط سالانه بیش از ۱۰ هزار پروژه خرد و متوسط مقیاس توسط دهیاری‌ها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ پروژه در هفته دولت و دهه مبارک فجر توسط دهیاری‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

در حال حاضر با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌های کشور، جمع‌آوری زباله در بیش از ۲۹ هزار روستای کشور انجام می‌شود، بنابراین حدود ۸۰ درصد روستاهای دارای دهیاری، تحت پوشش سیستم مدیریت پسماند قرار دارند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به ساماندهی مدیریت پسماند در روستاها گفت: در حال حاضر با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌های کشور، جمع‌آوری زباله در بیش از ۲۹ هزار روستای کشور انجام می‌شود، بنابراین حدود ۸۰ درصد روستاهای دارای دهیاری، تحت پوشش سیستم مدیریت پسماند قرار دارند.

جمالی نژاد خاطرنشان کرد: از ابتدای تأسیس نهاد دهیاری تاکنون تعداد ۵ هزار و ۶۵۹ بوستان چند منظوره روستایی در کشور ایجاد شده است که ۸۳ درصد آن (معادل ۵ هزار و ۵۵۹ بوستان) در دولت یازدهم و دوازدهم بوده ایجاد شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به تجهیز دهیاری‌ها به پایگاه‌های آتش‌نشانی گفت: در مجموع تاکنون تعداد ۸۹۳ پایگاه آتش‌نشانی بر اساس شاخص‌های مرکزیت و پوشش حداکثری در مناطق روستایی کشور ایجاد شده است که از این تعداد ۴۶۵ پایگاه (معادل ۵۲ درصد) طی ۶ سال اخیر ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مناطق روستایی و نقش آن در ایجاد رونق اقتصادی در روستاها طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ۲۸۰ روستای هدف اعتباراتی حدود ۲۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

تدوین آئین‌نامه اجرایی قانون شوراها به منظور ارتقا امنیت شغلی دهیاران

جمالی نژاد با اشاره به تقویت جایگاه قانونی نهاد دهیاری‌ها گفت: در این راستا اقداماتی نظیر؛ تدوین لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا و تقدیم به هیأت محترم دولت به منظور رفع خلاء‌ها، چالش‌ها و تعارضات قانونی، اصلاح آئین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها و آئین‌نامه اجرایی قانون شوراها به منظور ارتقا امنیت شغلی دهیاران، افزایش سهم دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز عوارض سوخت (از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد) به منظور تقویت بنیه مالی دهیاری‌ها و نظایر آن انجام شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به دهیاری‌ها گفت: در راستای حمایت از طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها، طی دو سال گذشته در قالب پرداخت تسهیلات بانکی به ۶۵۶ طرح درآمدزای دهیاری‌ها، اعتباری بالغ بر ۲۱۳ میلیارد تومان تخصیص یافته است که منجر به ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و فراهم شدن زمینه اشتغال ۱۶۷۰ نفر در روستاهای کشور شده است.

وی تصریح کرد: به منظور انتظام‌بخشی و ایجاد وحدت رویه در انجام امور دهیاری‌ها تاکنون بیش از ۸۰ شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل اجرایی تهیه و به دهیاری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی دهیاری‌ها گفت: در راستای تهیه و به‌روز رسانی اطلاعات دهیاری‌ها و بهره‌گیری از آن در نظام برنامه‌ریزی، اقداماتی همچون؛ راه‌اندازی سامانه آمار و اطلاعات روستاها (با ثبت ۶۳ هزار رکورد)، ایجاد سامانه شرکت تعاونی دهیاری‌ها و استقرار سامانه اطلاعات مکان محور (GIS) دهیاری‌ها برای اولین بار در کشور صورت گرفته است.

جمالی نژاد یادآور شد: با توجه به ضرورت و اهمیت رونق اقتصادی و اشتغال روستایی، اقداماتی همچون؛ کمک به تغییر رویکرد متولیان مدیریت روستایی در سطوح مختلف از طریق برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف به صورت مستمر و بر اساس برنامه مدون، تهیه بانک اطلاعاتی طرح‌های کارآفرینی، خلاقانه و نوآورانه در مناطق روستایی کشور (با شناسایی حدود ۳۰۰۰ طرح کارآفرینانه و خلاقانه در عرصه‌های روستایی) و انتشار طرح‌های کارآفرینی منتخب در قالب دو جلد کتاب و پرداخت تسهیلات به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها انجام گرفته است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر گسترش حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی گفت: از ابتدای تأسیس نهاد دهیاری در کشور تاکنون شاهد افزایش روزافزون حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی بوده‌ایم، به گونه‌ای که در حال حاضر ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از بانوان کشور به عنوان «دهیار» مشغول فعالیت هستند. این تعداد در آغاز فعالیت دولت محترم تدبیر و امید ۸۸۸ نفر بوده است.

وی افزود: در راستای هم‌افزایی و اثربخشی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با توسعه روستایی تاکنون ۲۷ تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دستگاه‌هایی همچون؛ سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان بهزیستی کشور و … منعقد شده است.

به فکر مهاجرت معکوس هستیم چراکه مهاجرت را متوقف کردیم

به گزارش مهر،رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: این کارها اثر بسیار مؤثری در کاهش آمار مهاجرت داشته است و در این مدت مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به کلانشهرها خیلی کم بوده و می‌توان گفت که در این چند سال اخیر مهاجرت متوقف شده است.

جمالی نژاد در پایان گفت: از حالا به بعد داریم تلاش می‌کنیم مهاجرت معکوس داشته باشیم یعنی سعی می‌کنیم در شهرهای کوچک و روستاها اشتغالزایی کنیم تا افرادی که برای اشتغال به شهرهای بزرگ و کلانشهرها آمده بودند به شهرها و روستاهای خودشان برگردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید