رئیس پلیس پیشگیری ناجا مطرح کرد

کلانتری ها و پاسگاه ها پیشگام در کشف جرایم و دستگیری مجرمان

    کد خبر :570555

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از به کارکرد کلانتری ها و پاسگاه ها در ارتقای امنیت و احساس آرامش از ابعاد مختلف، از پیشگام بودن این بخش ها درکشف و دستگیری مجرمان نسبت به سایر واحدهای ناجا خبرداد.

سردار محمد شرفی در برنامه نمادو با مهم خواندن ساختارهای نیروی انتظامی که نقش بسیار پررنگی در برقراری نظم و امنیت و تامین آسایش و آرامش فردی و عمومی در جامعه دارند، اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد کل دستگیری ها و ۵۰ درصد کشفیات از نوع مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز در نیروی انتظامی توسط کلانتری ها و پاسگاه ها انجام می شود و هرساله به صورت میانگین ۶ میلیون پرونده قضائی در کلانتری ها تشکیل و با پیگیری کارکنان این بخش منجر به صدور حکم قضائی می شود.

وی ادامه داد: در ساختار نیروی انتظامی، یکی از میدانی ترین و عملیاتی ترین رده ها، حوزه کلانتری و پاسگاه ها و فرماندهی انتظامی بخش ها است که به لحاظ نزدیکی به مردم و آحاد جامعه در سطوح مختلف از گسترش و وسعت بالایی برخوردار است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به وظیفه ذاتی ماموران این واحدهای انتظامی در تامین نظم و امنیت اشاره کرد و گفت: تمام وظایفی که نیروی انتظامی در سطح کلان به عنوان رسالت اصلی خود به عهده دارد کلانتری ها و پاسگاه ها در مقیاس کوچکتر و در حوزه خود مشغول انجام آن هستند.

سردار شرفی با معرفی بخش های مختلف کلانتری ها تصریح کرد: هر کلانتری از قسمت ها و دوایر متعددی تشکیل شده که هر کدام از این دوایر در راستای وظایف محوله خود مشغول انجام وظیفه و خدمت رسانی به شهروندان هستند.

وی ادامه داد: دایره مبارزه با مواد مخدر با رویکرد مقابله با توزیع کنندگان و فروشندگان موادمخدر و جمع آوری معتادان متجاهر، دایره اطلاعات و امنیت با رویکرد اشراف اطلاعاتی بر مخلان نظم و امنیت اجتماعی و کنترل جمعیت ها و اتباع بیگانه و نظارت بر صنوف و مبارزه با مفاسد اجتماعی و حفظ ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله بخش های مختلف در کلانتری ها و پاسگاه هاست که با مقیاس کوچک تر مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: دایره قضائی در بحث رسیدگی به دعاوی مردمی و رسیدگی به شکایات مخصوصاً در امور جلب و اجرای احکام و امور قضائی و همچنین دایره مشاوره و مددکاری با رویکرد جلب مشارکت های مردمی، اطلاع رسانی، آموزش و آگاه‌سازی مردمی در بخش های مختلف اجتماعی نقش برجسته ای در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دارند.

به گزارش مهر،سردار شرفی گفت: کلانتری‌ها و پاسگاه ها به جهت گستردگی دامنه ایفای نقش برای تامین نظم و امنیت و پیشگیری از جرم به صورت پیوسته در جغرافیای ماموریت با هر سه رویکرد پیشگیری انتظامی، اجتماعی و وضعی در فرآیند پیشگیری از جرم نقش موثر و بی بدیلی دارند و می‌توانند در شرایط مختلف یاری‌رسان ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری باشند؛ از جمله این اثربخشی‌ها ایجاد رضایت برای شهروندان با ارائه خدمات شایسته و مطلوب و پای کار آوردن سایر نهادهای خدمات شهری است.

وی به طرح تحول کلانتری ها و پاسگاه ها که یکی از مطالبات هیئت رئیسه ناجا است، اشاره و عنوان کرد: درصدد هستیم تا با توسعه ساختاری کلانتری ها، توجه به منابع انسانی و بهره مندی از تکنولوژی و فناوری های نوین گامی ارزشمند جهت تعالی این واحدها و رضایت مندی شهروندان از خدمات آنان برداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید