نیروهای مقتدی صدر در ارتش عراق ادغام می‌‌شوند

    کد خبر :567042

رهبر جریان صدر با حمایت از دستور عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای سازماندهی نیروهای الحشد الشعبی، نوشت که دستور نخست وزیر در این خصوص مسأله مهم و نخستین گام در راستای یک کشور قدرتمند است.

مقتدا صدر دوشنبه شب در صفحه توئیتری خود افزود: در عین حال نگرانم، شاید این موضوع به صورت صحیح و عادلانه انجام نشود.

رهبر معنوی فراکسیون پارلمانی “السائرون” ادامه داد: آنچه برای من اهمیت دارد، این است که گروه سرایا السلام که در گذشته دستور تشکیل آن را داده بودم، نخستین گروهی خواهد بود که بر این اساس عمل خواهد کرد.

وی، خطاب به معاون خود و فرمانده سرایا السلام گفت: از برادر “ابو یاسر” می‌خواهم که فوراً به این دستور عمل کند؛ تمامی قرارگاه‌های (سرایا السلام) را تعطیل، اسامی (نامتعارف نظامی) را حذف و دیگر اوامر را اجرا کند.

رهبر جریان صدر اضافه کرد: از اینجا قطع ارتباط خود را با سرایا السلام اعلام می‌کنم و امیدوارم که آنها مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرند؛ موضوعی که تاکنون این نیروها با آن رو به رو بوده اند؛ همچنان که می‌خواهم تا جایی که امکان دارد، میان آنها و اماکن مقدس فاصله نیفتد.

رهبر معنوی فراکسیون پارلمانی السائرون افزود: از نخست وزیر به خاطر این تصمیم قدردانی می‌کنم و برای پیشبرد و اجرای این دستور و حفظ عظمت عراق، ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی این کشور از آن حمایت می‌کنم.

پیش بینی می‌شود؛ تصمیم جدید عبد المهدی درباره الحشد الشعبی در ساعت‌های آینده با واکنش‌های گسترده احزاب و گروه‌های عراقی رو به رو شود.

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، دوشنبه شب در فرمانی ۱۰ بندی بر ضرورت ارتباط رسمی الحشد الشعبی با فرماندهی کل نیروهای مسلح، حذف اسامی مورد استفاده شاخه‌های این نیروها در دوران جنگ علیه داعش و جایگزینی آن با تشکیلات نظامی رسمی شامل لشکر، تیپ، هنگ و… تأکید کرده است.

پیش از فرمان عبدالمهدی، سازمان الحشد الشعبی نیز در روزهای گذشته برخی مراکز غیر قانونی را که از نام این گروه سوء استفاده می‌کردند، در سراسر عراق تعطیل کرد.

«حیدر العبادی» نخست وزیر وقت عراق هشتم مارس ۲۰۱۷ (۱۷ اسفند ۹۶) فرمان همطراز کردن حقوق و امتیازات نیروهای الحشد الشعبی با نیروهای ارتش عراق را صادر کرد.

پارلمان عراق نیز ششم آذرماه ۹۵ با پیوستن نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) به بدنه ارتش عراق موافقت کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید