بهروز ریخته گران بازداشت شد/ چهره اصلی پرونده بانک سرمایه کیست؟

    کد خبر :567012

بهروز ریخته گران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و با قرار بازداشت موقت بازداشت شد. وی یکی از متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه است.

بهروز ریخته‌گران و برادرانش که در گذشته شاید نامی آشنا در عرصه اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی بود، امروز به نامی آشنا در پرونده‌های فساد اقتصادی تبدیل شده است.

به گزارش بازتاب و به نقل از فرارو ،نام برادران ریخته‌گران در جلسات رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه چندین بار مطرح شده بود و قهرمانی نماینده دادستان روز گذشته از صدور دستور جلب ریخته گران خبر داد.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ و آغاز دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی، خبر بازداشت فعالان یک شبکه اخلال در نظام اقتصادی منتشر شد که بعد‌ها به پرونده برادران ریخته گران مشهور شد.

این مجموعه به سوء استفاده از اصل ۴۴ قانون اساسی درباره خصوصی سازی، سهام برخی از شرکت‌ها از جمله پتروشیمی اصفهان و بیستون را خریداری کردند. آن هم با روش متقلبانه.

پتروشیمی اصفهان در سال ۹۲ به تعطیلی کشیده شد و برادران ریخته گران نیز ۴ هزار میلیارد ریال به پتروشیمی بیستون بدهکار شدند.

اما بهروز و فیروز ریخته‌گران کیستند؟

به گواه رسانه‌ها برادران ریخته‌گران دو فعال اقتصادی هستند که از اوایل دهه ۸۰ در اقتصاد و فوتبال ایران ظاهر شدند و ثبت شرکت کاغذی تجارت خود را راه انداختند. این برداران با حضور در صنعت ذوب آهن ایران توانستند با تکنیک‌هایی پیچیده در آمد‌هایی کلان به دست بیاورند و با موجه جلوه دادن خود در قالب فعالیت‌های خیریه و مذهبی مانور قدرت می‌دادند.

بهروز ریخته‌گران در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: من تمام اعتبار کاری خودم را گذاشته‌ام تا با کمک خانواده بزرگ ذوب‌آهن و مسئولان استان اصفهان ذوب آهنی ایجاد کنیم که با میتال و تاتال و امثال آن رقابت کنیم نه با خریداران فعلی ذوب آهن و امثال آن چرا که معتقدم اگر میتال از یک کارخانه کوچک فولادسازی توانست یکی از بزرگترین هلدینگ‌های تولید فولاد جهان را ایجاد کند قطعا یک فرد مسلمان و شیعه بهتر از او خواهد توانست چنین کند.

این ادبیات بهروز ریخته‌گران به ادبیات هادی رضوی شبیه است به خصوص جایی که رضوی از قدرت بچه شیعه در سینما و اقتصاد می‌گوید و معتقد است شیعه باید در دنیا مطرح شود، رویکردی که با سوار شدن روی اعتقادات عمومی و سواستفاده از باور‌های مذهبی عامه برای خود رانت اقتصادی و سیاسی فراهم می‌کنند.

در نهایت پس از بیش از یک دهه حضور پررنگ در صحنه سیاست و اقتصاد در ابتدای شهریور ماه سال ۹۲ رسانه‌ها از بازداشت ۲ برادر به اتهام فساد کلان اقتصادی خبر دادند. به نوشته رسانه‌ها این دو برادر در سال‌های اخیر با ثبت ده‌ها شرکت کاغذی و از طریق تبانی و اعمال نفوذ و پرداخت میلیارد‌ها تومان رشوه و دریافت غیرقانونی صد‌ها میلیارد تومان تسهیلات بانکی، توانسته‌اند در مدت زمان کوتاهی صاحب ثروت نامشروع هنگفتی شوند، دو برادری که بعدا معلوم شد برادران ریخته‌گران هستند.

پرونده بهروز ریخته‌گران و فیروز ریخته‌گران جایی برای در عرصه عمومی مشهور شد که اعلام شد در پرونده آن‌ها با مدارک ۲ جوان، ۲۵۰ میلیارد تومان از بانک خودشان پول گرفته و پس نداده اند، شیوه‌ای که ظاهرا برای معامله با شهرداری هم مورد استفاده آنان قرار گرفته بود و مدرک تقلبی ساختن و وام از خود گرفتن توانستند مبلغ کلانی به جیب بزنند.

نکته جالب در پرونده برادران ریخته‌گران این است که بهروز ریخته‌گران که چند هزار میلیارد تومان بدهی و پرونده مالی دارد با وثیقه مالی آزاد شده است.

علی اکرمی، روزنامه‌نگار با اشاره به این مسئله در توییتر خود نوشت:

بهروز ریخته گران سهامدار بانک سرمایه بوده و ده‌ها پرونده تختلف فساد مالی متنوع در اغلب بانک‌ها و پتروشیمی‌ها دارد؛ به استناد نامه وزیر کار ایشون با قید وثیقه آزاد شده‌اند کاش می‌شد بدانم کسی که هزاران میلیارد تومان اتهام دارد با چقدر وثیقه آزاد شده. ”

حال باید دید آیا بهروز ریخته‌گران در نهایت توسط قوه قضاییه جلب می‌شود یا مانند خاوری فرار می‌کند؟ هرچند جوانان عدالت‌خواه اصولگرا که پرونده ریخته‌گران را پیگیری می‌کنند معتقدند ریخته‌گران و مدیران بانک سرمایه از مهره‌های میانی حلقه فساد هستند و قوه قضاییه باید به سراغ سایه نشین‌های فساد برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید