پولیتیکو: بعید است ترامپ بتواند موافقت رهبران دنیا برای یک توافق جدید با ایران را جلب کند

    کد خبر :564677

پایگاه خبری پولیتیکو با اشاره به دستور کار ترامپ در نشست گروه 20 درباره ایران گزارش داد که بعید است آمریکا بتواند راهی برای جلب حمایت رهبران بین‌المللی برای حصول یک توافق جدید با ایران پیدا کند.

پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی از اوساکای ژاپن که محل نشست سران گروه 20 است نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به محل نشست رهبران رسید و هدفش تلاش برای جلب حمایت برای یک توافق جدید در جهت مقابله با رفتارهای تهاجمی جدید ایران است اما احتمالش خیلی کم است راهی برای آن پیدا کند.

این گزارش افزود: نه تنها دیگر کشورها هنوز از توافق هسته‌ای سال 2015 حمایت می‌کنند، بلکه آنها شک دارند که ترامپ بتواند یک توافق در این فاصله کمی که تا انتخابات 2020 آمریکا باقی مانده است دست پیدا کند، به ویژه با کشوری مثل ایران که اخیرا گفته است با آمریکا مذاکره نمی‌کند.

پولیتیکو در ادامه افزود: فشارها روی ایران همچنان پابرجاست. ایران در مقابل تهدید کرده است که از برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای به خاطر عدم اجرای تعهدات دیگر طرفین، خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن همه تحریمهای هسته‌ای، عقب نشینی خواهد کرد. اقدامی که توافق خوب برجام را نابود می‌کند و جامعه بین المللی را با ایران بدون محدودیتهای جامع هسته‌ای رها خواهد کرد.

در نشست گروه 20، ترامپ در نشست بزرگترین اقتصادهای دنیا با رهبران 3 کشوری که برجام را امضا کرده‌اند شامل روسیه، آلمان و چین دیدار و رایزنی خواهد کرد و همچنین با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که متحد آمریکا برای هرگونه اقدام علیه ایران است نیز دیدار می‌کند. انگلیس و فرانسه نیز هیات عالیرتبه‌ای در نشست دارند.

برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که این نشست فرصتی برای ترامپ است تا نظرش درباره ایران را پیش ببرد.

یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: این یک شانس برای ترامپ است تا با شماری از رهبران بین‌المللی از جمله متحدان نزدیک ما، حمایت آنها را برای بحث درباره ایران و مذاکره با واشنگتن جلب کند و از آنها بخواهد ایران دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ بدهد.

پولیتیکو در ادامه نوشت: با این حال تغییر لحنهای مکرر ترامپ تحلیلگران و ناظران درباره دیدگاههای وی را متزلزل کرده است؛ کسی که می‌گوید به دنبال توافق با ایران است همان است که به توافق سال 2015 حمله کرده است.

«ریچارد نفیو» متخصص پیشین تحریمها در وزارت خارجه آمریکا که در مذاکرات اتمی ایران و آمریکا نیز نقش داشته می‌گوید، دیدگاههای داخلی آمریکا درباره توافق دچار شکاف شده است و این به این معنی است که حصول موضع مشترک برای مذاکره بسیار سخت خواهد بود به ویژه اینکه برخی در دولت آمریکا این عقیده را دارند که بهترین توافق، توفقی است که در آن اصلا برنامه هسته ای ایران وجود نداشته باشد که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم!

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید، حتی بعد از خروج آمریکا از برجام نیز این توافق هنوز پابرجاست هرچند که به طور فزاینده‌ای تضعیف شده است. متحدان آمریکا هنوز به صورت کامل در توافق باقی مانده‌اند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور آمریکا برای مثال خواستار مذاکره بیشتر است اما به شرطی که توافق قبلی برقرار باشد.

یک مقام اروپایی نیز در این زمینه گفت: این شرایط خیلی سختی برای ما است که اتحادیه اروپا از آمریکا دنباله روی کند. آنچه که کشورهای باقیمانده در برجام می‌توانند انجام دهند این است که زمینه را برای مذاکره بین ایران و آمریکا فراهم کنند.

ترامپ در حاشیه نشست 20 کشور صنعتی جهان با رهبران بین المللی دیدار و درباره مسائل دوجانبه و موضوعات مهم جهانی از جمله ایران دیدار و رایزنی کرده است.

نشست رهبران 20 کشور صنعتی دنیا از روز جمعه در ژاپن آغاز به کار کرده است.

ترامپ غیر از با تا کنون با رهبران استرالیا، روسیه، آلمان، ژاپن و ترکیه دیدار کرده است.

به گزارش فارس ،براساس گزارش کیودو، در دیدار 35 دقیقه‌ای آبه و ترامپ، نخست وزیر ژاپن خواستار تلاشهای دیپلماتیک از سوی طرفهای درگیر در افزایش تنشها در منطقه غرب آسیا با اشاره به تشدید تنشها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس شد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز امروز (جمعه) در حاشیه نشست گروه 20 در ژاپن با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد.

مرکل درباره موضوعات گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد که تنش‌های اخیر با ایران، بحران امنیتی در غرب آفریقا، مبارزه با تروریسم و روابط تجاری دوجانبه در دستورکار آنها قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید