سرنگونی پهپاد جاسوسی، هزینه حمله به ایران را برای آمریکا بالا برد

  • سیاسی
  • جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۴
    کد خبر :564566

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سرنگونی پهپاد آمریکا نشان داد ایران آمادگی لازم جهت برخورد با هر متجاوزی را داردف گفت: برای غرب ثابت شد هزینه حمله به ایران بالا خواهد بود.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با مهر در خصوص فرصت‌های ایجاد شده برای سیاست خارجی بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا اظهار داشت: سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا گشایش بزرگی برای کشور بود و ما را از خطر بزرگی عبور داد. در سال‌های اخیر به واسطه‌ی رفتار برخی سیاسیون، این اشتباه محاسباتی در میان آمریکایی‌ها به وجود آمد که هر اجحافی نسبت به ایران قابل انجام است و پاسخی دریافت نخواهند کرد.

وی گفت: سرنگونی این پهپاد از طرفی نشان داد که ایران آمادگی لازم جهت برخورد با هر متجاوزی را دارد و از سوی دیگر نشان داد که هزینه حمله به ایران بالا خواهد بود.

ایزدی با بیان اینکه این اقدام به نوعی موجب اصلاح نگاه آمریکایی‌ها به ما شد، افزود: سرنگونی این پهپاد مدرن آمریکایی با سامانه دفاعی تولید داخل نشان‌دهنده توانمندی بومی دفاعی ایران است که می‌تواند قوی‌ترین پهپاد آمریکا را هدف قرار دهد. این نکته مهمی است و شوکی را به واشنگتن وارد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این اتفاق در کنار بیانیه اعلام شده از سوی شورای عالی امنیت ملی، که در چارچوب برجام و قانونی هم بوده و در پاسخ به تعلل اروپایی‌ها در قبال برجام صورت گرفت، توانست برخی رفتارهای اشتباه سال‌های اخیر را جبران کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک فرصت در سطح بین‌المللی برای ما ایجاد شده که باید از آن استفاده کنیم. زمانی یکی از مشکلات کشور این بود که صحبت مقامات کشور ما چه رئیس‌جمهور و چه وزیر خارجه چندان جدی گرفته نمی‌شد و صحبت‌های آنها را برای مصرف داخلی ما تعبیر می‌کردند.

ایزدی با بیان اینکه با ساقط کردن پهپاد آمریکا، هم توانمندی نظامی ایران برای طرف مقابل به رخ کشانده شده و هم تصمیم جهت استفاده از آن توانمندی‌ها، اظهار داشت: عده‌ای در واشنگتن تصور می‌کردند که ایرانی یا توانمندی نظامی و دفاعی ندارد یا اراده‌ای برای استفاده از آن را، که این دو نکته دیگر برایشان حل شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به اعتقاد من اگر فرصت دیگری برای نشان دادن این ظرفیت و توانمندی در کشور به دست آید به نظر من باید از این فرصت‌ها هم استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصوری هم در روس‌ها، هم در چینی‌ها و همین‌طور، دیگر کشورهای غیر غربی نسبت به ایران وجود داشت که نگاهی غرب‌گرایانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما وجود دارد به این تعبیر که زمانی ما به شرق نگاه می‌کنیم و به آنها توجه داریم که غربی‌ها ما را پس‌زده باشند و اگر لبخندی به ما بزنند، دوستان سنتی خود را در شرق رها کرده و به سمت غرب حرکت خواهیم کرد، اما به نظر می‌رسد این مسیر هم قابل اصلاح شدن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید