رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

حضور هیاتی برای پیگیری امور کنسولی زائران در عربستان

    کد خبر :564204

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: طبق توافق صورت گرفته مقرر شد که هیأت ۱۰ نفره کنسولی برای پیگیری موضوعات مربوطه زائران در ایام حج در عربستان حضور یابند.

علی رضا رشیدیان، در همایش آموزشی – توجیهی منطقه هفت کشور در استان همدان اظهار کرد: حج تمتع عملیات نسبتاً سنگینی است که با توجه به این امر از مدت‌ها قبل، تمامی برنامه‌ریزی ها از سوی دست‌اندرکاران امر برای حجاج کشورمان تدبیر و تدارک شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر از زائران و کارگزاران حج به سرزمین وحی می‌روند، گفت: امیدواریم با تمهیداتی که فراهم شده است حج امسال نیز با موفقیت صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع مذاکرات حج تمتع امسال اشاره کرد و گفت: هر چند روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان قطع است، اما از دو سال قبل ما برای خدمت رسانی به زائران موضوع حج را از مناسبات سیاسی جدا کرده ایم؛ چنانکه در مذاکرات حج ۹۸ که به عربستان سفر کردیم، فضای مذاکرات بسیار مناسب بود و تفاهمات خوبی در این حوزه انجام شد.

رشیدیان بیان کرد: تفاهمات خوبی برای حج تمتع با طرف سعودی صورت گرفت که در این راستا بر روی مباحثی چون راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، برگزاری مراسم مناسبتی و ادعیه و افزایش تعداد زائران از ۸۱ هزار نفر به ۸۴ هزار نفر تفاهم شد.

وی ادامه داد: اجاره تمامی هتل‌های محل اسکان زائران انجام گرفته و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد؛ اجاره و انعقاد به موقع قرارداد اسکان موجب شد تا صرفه جویی و کاهش هزینه‌های هشت درصدی در این حوزه صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تأمین مسکن در مدینه منوره با محدودیت‌هایی مواجه بوده، افزود: به علت محدودیت‌های ناشی از تخریب هتل‌ها در مدینه منوره که طی چند سال اخیر انجام گرفته، مدت اقامت در این شهر برای کاروانهای مدینه قبل پنج شب و شش روز و مدینه بعد چهار شب و پنج روز تعیین شده است؛ البته این محدودیت در مکه مکرمه وجود ندارد و کیفیت هتل‌ها هم بالاتر از مدینه منوره خواهد بود.

رشیدیان با اشاره به اهمیت تدارکات و تغذیه برای زائران کشورمان اظهار کرد: در خصوص تغذیه و تدارکات نیز اقدامات لازم انجام گرفته و قراردادهای مربوطه با شرکت‌های تدارکاتی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه غذای زائران ایرانی در آشپزخانه‌های مجهز طبخ می‌شود، گفت: به غیر از آشپزخانه‌های ذکر شده حدود سه هتل نیز دارای آشپزخانه‌های خود پخت هستند.

وی با اشاره به اوج گرمای هوا در موسم حج امسال گفت: حج تمتع امسال نیز به دلیل متقارن شدن با مرداد ماه جزو گرم‌ترین ایام محسوب می‌شود بنابراین باید تمهیدات لازم به ویژه در موضوع پیش بینی غذای مناسب و توصیه‌های لازم برای جلوگیری از گرمازدگی صورت گیرد؛ البته کارشناسان سازمان حج و زیارت نیز برنامه ریزی های لازم را در این رابطه انجام داده اند.

به گفته رشیدیان با توجه به اینکه میانگین سن زائران ۵۶ سال است و بیش از نیمی از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند باید مسئله تغذیه و تردد به ویژه در این فصل از سال مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌ها باید نسبت به برخی محدودیت‌ها به ویژه محدودیت جا در محدوده منا و عرفات توضیحات و توجیه لازم را به زائران ارائه دهند.

به گزارش مهر، رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در زمینه بهداشت و درمان حجاج در طی موسم حج تمتع اظهار کرد: داروها و تجهیزات پزشکی لازم بارگیری و ارسال شده که در روزهای آتی به کشور عربستان می‌رسد و درمانگاه‌های مراکز درمانی پیش از حضور زائران مهیا خواهد شد.

وی همچنین در خصوص خدمات اینترنتی به حجاج و تهیه نرم افزار زائریار گفت: برنامه اینترنتی زائریار علاوه بر کمک به برقراری ارتباط راحت‌تر زائران با خانواده و اقوام داخل کشور به آنان در زمینه یافتن محل‌های مورد نیاز در موسم حج یاری خواهد رساند؛ برنامه زائریار در راستای رسیدن به حج هوشمند و مدیریت هوشمند حج و بهره گیری از خدمات IT خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی در موسم حج افزود: تمامی تلاش ما برای تسهیل در امور حجاج و بهره گیری آنها از موضوعات معنوی و فرهنگی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید