حسینی: معتقدم می‌توان مشکلات آموزش و پرورش را کاهش داد

    کد خبر :563646

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به انتقادهای صاحب‌نظران در سراسر جهان به‌نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: منتقدان می‌گویند این نظام نابرابری‌های جامعه را در مدرسه تثبیت، تشدید و تشریع کرده است لذا برای شکستن این حصار باید عدالت آموزشی را اجرا کنیم.

سید جواد حسینی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش ‌و پرورش استان‌های کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه و ضمن تقدیر و قدردانی از زحمات سید محمد بطحایی با اشاره به اینکه باید برنامه‌هایی را در اولویت داشته باشیم، اظهارکرد: اولین برنامه این است که بپذیریم مدارس را پرکار کرده‌ایم و در این حالت مدرسه توانایی انجام کار کیفی نخواهد داشت و فقط وقت می‌کند برای دستوراتی که از سطوح بالاتر داده ‌شده است آمار سازی کند.

وی دومین برنامه را ورود آموزه‌های سند تحول بنیادین به مدرسه دانست و گفت: برای این کار استقرار نظام جامع پایش نیاز است و سیستم‌های کنترلی مدیریتی اجرای سند تحول بنیادین باید راه‌اندازی گردد.

وی سومین برنامه را اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دانست و اظهار کرد: برنامه‌های آموزش ‌و پرورش را از بیانیه گام دوم انقلاب جدا کنیم و برای اجرای بیانیه گام دوم برنامه جداگانه داشته باشیم.

حسینی چهارمین برنامه را سهیم کردن همه شرکای آموزش‌ و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد وگفت: در این مسیر خانواده‌ها، دولت و دستگاه‌های بسیاری شریک ما در اجرای سند تحول بنیادین هستند و باید نظام‌نامه تعامل با سایر دستگاه‌ها را تدوین کنیم و میز گفت‌وگو با شرکای خودمان همچون خیرین، صاحب‌نظران، نهادها، تشکل‌های شناسنامه‌دار و… داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه با تمام وجود مشکلات را می‌فهمم و اعتقاد دارم می‌توان این مشکلات را کاهش داد، گفت: نیاز به چهار نوع استاندارسازی در فضا و تجهیزات، منابع انسانی، منابع مالی و فرآیندها و پیامدها آموزشی و پرورشی داریم و اولویت‌هایی را در این راستا باید مدنظر قرار بدهیم.

وی با اشاره به انتقادهای صاحب‌نظران در سراسر جهان به‌ نظام تعلیم و تربیت اظهارکرد: منتقدان می‌گویند این نظام تعلیم و تربیت نابرابری‌های جامعه را در مدرسه تثبیت، تشدید و تشریع کرده است به‌طوری‌که افراد برخوردار توان استفاده از آموزش باکیفیت را از پایین‌ترین تا بالاترین سطوح آموزشی دارند و لذا نظام تعلیم و تربیت برخلاف اصول اولیه تشکیل خود منجر به ایجاد نابرابری‌های بیشتر می‌شود و در این راستا تشکل غیردولتی در کشور به ثبت خواهد رسید که در استان‌ها محروم‌ترین مناطق را موردتوجه قرار دهند.

حسینی اظهار کرد: دومین انتقاد به ذهنی شدن نظام آموزشی است که برای توانستن و زیستن نیست لذا توسعه مهارت‌های حرفه‌ای را برای این نقد در دستور کارداریم.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: سومین انتقاد این است که آموزش ‌و پرورش قرار بود افراد را با تفکر واگرا،خلاق و نقاد تربیت کند که در انجام این کار موفق نبوده است، لذاتلاش می‌کنیم تا با اصلاح فرایندها و روش‌ها بر مبنای سند این نقد را هم پاسخگو باشیم.

به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش ‌و پرورش، وی بابیان اینکه تمرکززدایی و توسعه مشارکت‌ها را باید مدنظر قرار دهیم،گفت: ترویج تربیت اخلاقی و دینی در نظام آموزشی باید هدف‌گذاری و اجرایی شود و فرهنگ دینی باید در دل آموزش ‌و پرورش ساری و جاری شود.

به گزارش ایسنا، حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه در آموزش ‌و پرورش پروژه مهر در راستای ساماندهی مدارس در جهت شروع سال تحصیلی است، گفت: کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی و تربیت‌بدنی، مدیریت بهینه بر منابع و مصارف، اوقات فراغت با رویکرد هنری، ورزشی، حرفه‌ای ودینی، ثبت‌نام و هدایت تحصیلی دانش آموزان، پیگیری مطالبات فرهنگیان و طرح رتبه‌بندی معلمان را در اولویت‌های خود قرار دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید