2500 باند مواد مخدر منهدم شد

  • حوادث
  • دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۰۶
    کد خبر :562634

دبیر کل و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 2500 باند توزیع مواد مخدر با اجرای 1600 عملیات منهدم شد.

اسکندر مؤمنی دبیر کل و ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: در 40 روز گذشته دستور آسمانی نجات یک انسان، نجات یک جامعه است را در سرلوحه مبارزه با مواد مخدر قرار دادیم و فارغ از رنگ، نژاد و ملیت در مبارزه با مواد مخدر سلامتی، سرزندگی و نشاط جوانان ایرانی با سایر ملت‌ها را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: مقام معظم رهبری ضمن اعلام سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر فرمودند امروز اگر مسئولان به سختی مبارزه می‌کنند این یک جهادی بزرگ است.

مؤمنی افزود: بر اساس آخرین وضعیت مواد مخدر در جهان تولید مواد مخدر به رکورد بی‌سابقه‌ای در دو دهه گذشته رسیده است و 275 میلیون نفر در سرتاسر جهان با مواد درگیر هستند.

دبیر کل و ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: مشتقات تریاک 76 درصد مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر است و معتادان تزریقی مواد مخدر در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند و نیمی از این معتادان دارای بیماری هپاتیت C و از 8 نفر یک نفر دارای بیماری HIV هستند.

وی گفت: بر اساس آمارهای بهداشت جهانی 450 هزار نفر در نتیجه مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

مؤمنی گفت: مواد مخدر یک نوع ناهنجاری بهداشتی و جهانی است و از محدوده جغرافیایی فراتر رفته است و ضمن ایجاد فساد، پولشویی، خشونت و افراطی‌گری تمامی مرزهای جهان را درنوردیده است.

وی گفت: جوانان نیز جزو اولین سوداگران مرگ هستند و کشور ما به واسطه همجواری در مرکز کشت ماده افیونی بیشترین خسارت‌های جهانی از اعتیاد را دیده است.

دبیر کل و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سوءمصرف مواد چالش‌های زیادی را در منطقه ایجاد کرده است.

مؤمنی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب با قاچاقچیان بین‌المللی مبارزه کرده است و تاکنون 3811 شهید، 12 هزار جانباز در این راه داده است و 11 هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را با کمک‌های نیروی انتظامی کشف کرده است و در سال 2018 با اجرای 1600 عملیات و با تحویل 17 شهید 2500 باند منطقه‌ای مواد مخدر را منهدم کرده‌ است و 8 هزار وسیله نقلیه و املاک قاچاقچیان مواد مخدر به ارزش 5 هزار میلیارد تومان توقیف شده است.

مومنی گفت: کشفیات هروئین در ایران حدود 26 تن بوده است. اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن می‌شود که بدانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی 76 درصد کشفیات جهانی تریاک، 67 درصد کشفیات جهانی مرفین و 17 درصد کشفیات جهانی هرویین را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در همین راستا سالانه صدها میلیون دلار برای انسداد و استحکامات در مرزهای شرقی به طول حدود 2 هزار کیلومتر از جمله برای احداث برجک‌ها و پاسگاه‌ها،‌ حفر کانال و خاکریز ، نصب سیم‌خاردار، ایجاد دیواره‌های بتنی و نیوجرسی و تعمیر و نگهداری آنها بدون احتساب هزینه‌های استقرار نیرو و تامین تجهیزات آنها هزینه می‌شود و همین روند درخصوص مرزهای غربی برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر به مقصد بازارهای بین‌المللی مطرح در غرب نیز در حال اجرا است.

وی گفت: البته این اقدامات و توفیقات جهانی براساس کمک‌ها و حمایت‌های مالی، فنی، تجهیزاتی و پشتیبانی کشورها و مجامع بین‌المللی حاصل نشده است بلکه به دلیل تعالیم اصیل و توسعه‌یافته اسلامی و انسانی حاکم بر کشور محقق شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اینکه سلامت و تامین اجتماعی از ارکان اصلی رویکرد فراگیر در مقابله با مساله مواد مخدر است، تقویت برنامه‌های کاهش آسیب از طریق گسترش دسترسی بدون تبعیض به خدمات درمانی ، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی و فراهم سازی شیوه‌های متعدد درمانی در کلیه مراکز خدمات درمانی و توانبخشی برای بازگشت معتادان به جامعه و خانواده را در راهبرد متوازن خود قرار داده است.

مومنی بیان داشت: به موازات گسترش بی‌وقفه برنامه‌های پیشگیری اولیه در سیستم‌های آموزشی متضمن برنامه فراگیر پیشگیری در گرایش کودکان و نوجوانان به سوی مصرف مواد، رویکرد صیانت اجتماعی در سرتاسر کشور با جدیت در حال پیگیری است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است معضل جهانی مواد مخدر یک مساله انسانی،‌تخصصی و فراگیر است و سیاسی شدن ان نه تنها کمکی به مبارزه با این مساله نمی‌کند بلکه می‌توانند به انحراف فرایند مبازره موثر،‌جامع و تغییر رویکردهای ملی در این خصوص منجر شود.

مومنی بیان داشت: ضرورت دارد معیشت جایگزین در مناطق عمده کشت و تولید مواد افیونی در اولویت‌های برنامه جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

وی گفت: مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای در مسیر ترانزیت و ارتقاء مبادله اطلاعات عملیاتی بین کشورهای مبدا ترانزیت و مقصد براساس اصل مسئولیت مشترک مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتقال تجارب موفق کشورها در زمینه کاهش تقاضا و کاهش آسیب به عنوان یکی از محورهای اصلی در همکاری‌های دوجانبه ،‌ چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی لحاظ شود.

وی گفت: ارتقا همکاری کشورها جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی،‌بین‌المللی به عنوان یک عنصر اثرگذار جدی در مقابله با بنیان‌های مالی قاچاق مواد مخدر قلمداد شود.

وی افزود: اتخاذ سیاست مشترک جهانی علیه تحریم‌های یک جانبه در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر با هدف تداوم و تقویت مقابله اثربخش ایران به عنوان پرچم‌دار جهانی مبارزه با ترانزیت مواد مخدر یک ضرورت است.

به گزارش فارس، مومنی در پایان گفت: از همه دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر قوه قضاییه، وزارت کشور، نیروی انتظامی،‌وزارت اطلاعات، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی،‌وزارت بهداشت و رسانه‌ها تشکر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید