ابتکار تاکید کرد

لحاظ نگرش “عدالت جنسیتی” در تدوین برنامه دهیاری‌ها/ چهار درصد دختران مدرسه نمی‌روند

    کد خبر :555900

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده‌ بر لزوم ایجاد جاذبه‌های روستایی برای ماندگاری جمعیت در روستاها تاکید کرد.

معصومه ابتکار در سی و دومین نشست فصلی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور، گفت‌: نگاه برنامه‌ای به توسعه روستایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و توسعه روستایی را اگر از روز اول مورد بررسی قرار دهیم همیشه در دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، اما باید آسیب شناسی انجام دهیم که چرا با وجود تمام هزینه‌هایی که صرف شده، روند مهاجرت از سمت روستاها به شهرها کند نشده است و با وجود زیر ساخت‌های متعدد نتوانستیم به شاخص‌های توسعه همه جانبه روستاها برسیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تجربه چهار دهه گذشته در حوزه روستایی پیش روی ما است؛ بر اساس آن باید نگاه نوینی نسبت به این موضوع داشته باشیم که خوشبختانه در این دولت این اتفاق رخ داده است و توجه به بخش روستایی به خوبی محقق شده، اما باید جهت‌گیری‌ها را به شکلی مدنظر قرار دهیم که از گذشته عبرت بگیریم. بی تردید اگر مثل گذشته باشد باز هم شاهد تکرار اشتباه‌های گذشته خواهیم بود و نمی‌توان جوابگوی تکرار اشتباه‌ها باشیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تاکید کرد: مساله مهم این است که اگر توسعه همه جانبه اقتصادی داشته باشیم و جاذبه و تسهیلات روستایی فراهم شود، می‌توانیم شا هد ماندگاری جمعیت در روستاها باشیم. در این میان حتی می‌توانستیم یارانه‌ها را بیشتر به سمت روستاها هدایت کنیم که جاذبه‌ای برای مهاجرت معکوس ایجاد شود. امیدوارم که در تدوین برنامه توسعه روستایی به این مسائل دقت شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: چارچوب‌های کلان در حوزه روستایی توسط دولت تعیین می‌شود، اما هر منطقه با توجه به ظرفیت و موقعیت خود باید دستورالعمل مجزایی تدوین کند. ما به تمرکز توسعه همه جانبه روستایی و توجه به الزامات توسعه همان طور که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، نیاز داریم. امید نوین در روستاها را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن همت و برنامه‌ریزی صحیح در روستاها است.

ابتکار در ‌عین ‌حال تاکید کرد : توجه به هم افزایی اعضای شوراهای روستاها لازم است. اگر چنین شود، شاهد ارتقای سطح کارایی آنها خواهیم بود و مشکلات بسیاری حل و فصل خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که اعضای شوراها آموزش و مهارت کافی برای برنامه‌ریزی و مدیریت روستای خود را کسب کنند، خاطر نشان کرد: بعد مهم عدالت، عدالت بین آحاد جامعه است که یکی از آنها عدالت بین مرد و زن و در حقیقت عدالت جنسیتی است. نگاه ما در این حوزه برگرفته از قرآن کریم و تعالیم دینی است.

وی ادامه‌ داد: عدالت جنسیتی به این مفهوم است که در برنامه‌ریزی ها برای زنان دسترسی به خدمات توسعه را فراهم کنیم. در روستاها و مناطق مرزی متاسفانه هنوز شرایطی وجود دارد که گاهی اوقات دختران حتی از تحصیلات ابتدایی محروم می‌مانند. ۳۸ درصد از دختران واجب التحصیل در ابتدای انقلاب به مدرسه نمی رفتند که امروز این رقم به چهار درصد رسیده است، اما همچنان رقم زیادی است.

ابتکار در پایان صحبت‌های خود، گفت‌: باید فرصت‌های مساوی فراهم شود. موضوع “عدالت جنسیتی” در سطح ملی شاخص‌هایش به تصویب رسیده است و ابلاغ شده، لذا امیدوارم در تدوین برنامه دهیاری‌ها نگرش “عدالت جنسیتی” به طور جد مدنظر قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید