دو ابرقدرت نظامی هر لحظه به جنگ نزدیک‌تر می‌شوند! ؛ نیروی نظامی روسیه بیشتر است یا آمریکا؟

    کد خبر :553501

روابط نظامی و استراتژیک روسیه و آمریکا به خوبی پیش نمی‌رود و احتمال برخورد بین این دو کشور قدرتمند در مناطق استراتژیک دنیا وجود دارد.
در حالیکه بسیاری چشم به خلیج فارس دوخته و معتقدند خاورمیانه محل درگیری نظامی آینده خواهد بود و احتمالا جنگی بین ایران و آمریکا در این منطقه رخ خواهد داد، در آن سر دنیا و در آبهای دریای چین ناوهای روسی و آمریکا بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده و برای هم خطرآفرینی کرده‌اند.
تنش بین شرق و غرب بیشتر می‌شود

روز قبل، رسانه‌ها خبر از نزدیکی یک کشتی جنگی آمریکایی و یک ناوشکن روسی داده و اعلام کردند که این دو کشتی بزرگ از فاصله بسیار نزدیکی از کنار هم عبور کردند؛ به‌طوری که احتمال تصادم با یکدیگر وجود داشته است.

دریای جنوب چین یکی از محل‌های مناقشه میان چین و آمریکا است و از آغاز سال جاری ، کشتی‌های جنگی آمریکایی بارها وارد آب‌های دریای جنوبی چین شده‌اند. این اتفاق، باعث بیشتر شدن تنش بین خود چین و روسیه(که متحد استراتژیک چین است) و آمریکا شده است.

از طرف دیگر، در ماههای اخیر، تصادم نیروهای دو طرف در سایر نقاط دنیا نیز بسیار زیاد بوده است. به طوری که روز چهارشنبه هفته قبل ناوگان ششم ّنیروی دریایی امریکا اعلام کرد که یک هواپیمای آمریکایی که بر فراز دریای مدیترانه در حال پرواز بود، در یک بازه زمانی 175 دقیقه‌ای سه بار توسط یک فروند جنگنده روسی مورد ردیابی قرار گرفت.

همچنین ونزوئلا و آمریکای لاتین یکی دیگر از مناطقی است که قابلیت آغاز تنش بین دو کشور را دارد. روسیه پس از بحران ونزوئلا اعلام کرد که مستشاران بسیاری را به این کشور آمریکای لاتین فرستاده است تا به نیروهای مادورو و ارتش این کشور کمک کنند. این در حالی است که آمریکا از مخالفان دولت حاکم ونزوئلا حمایت می‌کند و به آنها تجهیزات مختلفی می‌دهد.

این شرایط به خوبی نشان از این دارد که روابط نظامی و استراتژیک روسیه و آمریکا به خوبی پیش نمی‌رود و احتمال برخورد بین این دو کشور قدرتمند در مناطق استراتژیک دنیا وجود دارد.

خرس‌ها یا عقاب‌ها؛ کدام یک قدرتمند‌تر هستند؟

اکنون سوال اینجا است که نیروی نظامی کدام یک از این دو کشور قدرتمندتر است؟ طبق گزارش‌های مرکز تحقیقات نظامی Armed Force، بودجه نظامی دو کشور با هم اختلاف بسیاری دارد. در حالیکه ایالات متحده آمریکا سالیانه بیش از 600 میلیارد دلار برای تجهیز ارتش خود کنار می‌گذارد، روسیه 66 میلیارد دلار بودجه برای تجهیز نیروهای مسلح خود اختصاص داده است.

فارغ از این مساله اما، در چهار زمینه نیروی دریایی، زمینی، هوایی و تسلیحات هسته‌ای اختلاف بین دو کشور به این شدت و اختلاف نیست.
تسلیحات اتمی

طبق اطلاعات، روسیه 7.500 سلاح هسته‌ای (یا تجهیزات مجهز و قابل حمل تسلیحات اتمی) دارد. این در حالی است که آمریکا 7.200 سلاح دارد. از این نظر برتری نسبی با روسیه است.
نیروی دریایی

در مورد ناوگان دو کشور، تقریبا برتری با آمریکا است. اوج اختلاف این دو در زمینه ناو هواپیما بر است که آمریکا تعداد بسیار بیشتری از آن را در اختیار دارد. جدول زیر تجهیزات نظامی دریایی دو کشور را با هم مقایسه می‌کند.

شاخص نظامی روسیه آمریکا
کشتی جنگی 314 437
زیردریایی 59 71
ناو هواپیما بر 1 20
ناوچه 83 0

نیروی هوایی

در مورد نیروی هوایی هم نوعی برتری نسبی با آمریکا است. مهم ترین شاخص در این رابطه این است که تعداد کل هواپیماهای آمریکا سه برابر روسیه است. جدول زیر تجهیزات هوایی دو ابرقدرت نظامی را با هم مقایسه می‌کند:

شاخص نظامی روسیه آمریکا
هواپیما 4 441 12 304
فایتر 751 457
جت جنگی 526 2192
هلی کوپتر 1 505 4 889

نیروی زمینی

اما اکنون باید به نیروی زمینی توجه کرد. در این زمینه، روسیه در برخی شاخصها برتری دارد و آمریکا هم در برخی شاخصهای دیگر.  جدول زیر تجهیزات هوایی دو ابرقدرت نظامی را با هم مقایسه می‌کند:

شاخص نظامی روسیه آمریکا
نیروی انسانی فعال(سرباز) 771 000 1 281 900
تانک 20 050 6 393
توپخانه 14 557 3 269
راکت انداز 4 032 1 197

اطلاعات بالا هر چند نسبی است و نمی‌تواند به خوبی قدرت نظامی دو کشور را نشان دهد( چرا که اصولا دستیابی دقیق به اطلاعات نظامی کشورها ممکن نیست)اما به طور کلی می‌تواند دورنمایی از توان روسیه و آمریکا به ما بدهد. شرایط کلی نشان می‌دهد که قدرت هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به طور نسبی بیشتر از روسیه است، در حالیکه در زمینه نیروی زمینی شاید توان کمّی روسیه بیشتر باشد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید