ادعای پمپئو: ایران در حادثه «فجیره» نقش داشت

    کد خبر :548297

«مایک پمپئو »، وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) با تکرار اظهارات ضد ایرانی «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران را به نقش داشتن در انفجارهای بندر «فجیره» امارات متهم کرده است.

پیش از این جان بولتون با متهم کردن ایران به نقش داشتن در انفجارهای «فجیره امارات» گفته بود واشنگتن مستندات خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل می‌دهد.

به نوشته وزیر خارجه آمریکا قبل از آغاز سفرش به اروپا، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران در حادثه فجیره نفش داشته گفت: «این کار را ایرانی‌ها برای بالا بردن قیمت نفت در سراسر دنیا انجام دادند.»

وی ساعاتی قبل‌تر از این در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی مدعی شده بود دولت آمریکا اقداماتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، در شرایط اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران انجام داده است.

ادعاهای بولتون و پمپئو در حالی مطرح می‌شوند که نتیجه تحقیقات درباره حادثه بندر فجیره هنوز مشخص نشده است.

امارات متحده عربی ماه گذشته اعلام کرد چهار فروند کشتی تجاری غیرنظامی از ملیت‌های مختلف روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات در خلیج عمان، در ساحل شرقی نزدیک به الفجیره هدف حمله قرار گرفت.

ایران ادعاها درباره نقش‌آفرینی در این حادثه را رد کرده است و ادعاهای مقام‌های آمریکایی در این مورد را در راستای تلاش‌های آنها برای ایجاد هرج و مرج در منطقه توصیف کرده است.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۹ خرداد در بیانیه‌ای در واکنش به ادعاهای جان بولتون و مایک پمپئو درباره دست داشتن ایران در حادثه الفجیره گفت: « طرح چنین ادعای مضحکی در دیدار دو نفر از اعضای آن تیم که رویکردهای ضدایرانی آنها سابقه‌ای طولانی دارد امر عجیبی نیست.»

موسوی افزود: «اما آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید