آمریکا ترکیه را به خاطر اس-۴۰۰ تهدید به تحریم کرد

    کد خبر :547999

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داده اگر ترکیه خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از روسیه را نهایی کند، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت‌: ما خواستار مشارکت با دولت ترکیه هستیم اما موضع ما همچنان مثل گذشته است. بدان معنا که اگر ترکیه خرید سامانه‌های دفاع موشکی S -۴۰۰ از روسیه را نهایی سازد، با پیامدهای بسیار منفی و واقعی آمریکا مواجه خواهد شد.

به‌ گزارش بازتاب به نقل از ‌ایسنا، ‌وی افزود: این پیامدها شامل تعلیق خرید و مشارکت صنعتی در برنامه جنگنده‌های F-۳۵ و همچنین تحریم‌های احتمالی بر مبنای قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است.

اورتاگوس در ادامه گفت‌: اینها مسائلی کاملاً جدی و واقعی هستند و فکر می‌کنم که موضع ما در رابطه با این مساله کاملاً ثابت و راسخ باقی بماند.

واشنگتن و آنکارا ماه‌هاست که در خصوص مساله خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه با یکدیگر اختلاف دارند.

آمریکا تاکید دارد که موشک‌های روسی در خاک ترکیه می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص سیستم‌های فنی جنگنده‌های F-۳۵ به دست بیاورند.

این‌ در حالی است که ترکیه تاکید دارد که از قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری خود با روسیه در رابطه با خرید سامانه‌های موشکی S-۴۰۰ دست نخواهد کشید.

شبکه سی ان بی سی آمریکا هفته گذشته گزارش داده بود که واشنگتن به آنکارا دو هفته‌ فرصت داده است تا دست از توافق S-۴۰۰ خود با روسیه بردارد و یا با تحریم‌های شدید و از دست دادن احتمال خرید F-۳۵ آمریکا روبرو شود.

در همین حال سردار کیلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا خاطرنشان کرد: جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا در منطقه تحت پوشش سامانه‌های دفاع موشکی S-۴۰۰ روسیه که در ترکیه مستقر می‌شوند ،قرار نخواهند گرفت.

وی در ادامه صحبت‌های خود، یادآور شد: سامانه‌های موشکی S-۴۰۰ و جنگنده‌های F-۳۵ قرار است در دو منطقه متفاوت با فواصل بسیار زیاد در ترکیه مستقر شوند و جنگنده‌های F-۳۵ قرار نیست که در منطقه تحت پوشش سامانه‌های دفاع موشکی S-۴۰۰ قرار داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید