بهبود معیشت بازنشستگان از طریق افزایش کارآمدی شرکتهای تابعه

    کد خبر :547354

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: بهبود معیشت بازنشستگان را از طریق افزایش کارآمدی شرکتهای تابعه و افزایش همسان‌سازی پیگیری می کنیم.

سید میعاد صالحی در نشست با برخی از رؤسای کانون‌های بازنشستگی آموزش و پرورش با بیان اینکه تصمیماتی که در صندوق بازنشستگی کشوری گرفته می‌شود بر زندگی حال و آینده حدود هفت الی هشت میلیون نفر به طور کاملاً مستقیم اثرگذار است افزود: اگر ما بخواهیم امروز امضایی بکنیم یا نکنیم و حرکتی را انجام بدهیم یا ندهیم، باید حواسمان باشد که با هفت الی هشت میلیون نفر در تعامل هستیم و باید هم در این دنیا و هم آن دنیا پاسخ بدهیم.

وی گفت: مردم از کلی گویی مسئولان خسته هستند و ما هم از کلی گویی خسته هستیم. مردم منتظر عمل ما هستند و نه شعارهای ما.

صالحی گفت بنده خودم فرزند بازنشسته هستم و در خانواده بازنشسته بزرگ شده ام و مشکلات و دغدغه‌های بازنشستگان را درک می‌کنم. مثلاً وقتی بازنشستگان عزیز از خدمات بیمه آتیه سازان حافظ انتقاد می‌کنند، کاملاً درک می‌کنم البته ممکن هست ایراد از بیمه آتیه سازان نباشد و ایراد از قرارداد باشد.

صالحی درباره همسان‌سازی که در جلسه مورد سوال چند نفر از حاضران بود توضیح داد: کل عدد مصوب توسط مجلس محترم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: ۶۵ درصد این رقم به بازنشستگان کشوری و ۳۵ درصد به بازنشستگان لشکری تعلق می‌گیرد. بنابراین سهم بازنشستگان کشوری ۳,۲۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

او ادامه داد: به این ترتیب متوسط عدد افزایش همسان سازی برای بازنشستگان بین صفر تا ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود. وی گفت قبول داریم که مبلغ ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار تومان، اندک است و اثر چندانی در زندگی بازنشستگان ندارد اما ما تابع مصوبات مجلس و دولت هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: آنچه که ما توانستیم انجام دهیم این بود که طبق گزارش‌ها، اولین ارگان در کشور بودیم که همسان سازی را اعمال کرده و حقوق اردیبشت را به همراه معوقات فروردین بر اساس احکام ۹۸ در ۲۵ اردیبهشت پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد رشد معناداری در حقوق بازنشستگان دیده شود، دولت و مجلس محترم باید به جای ۵ هزار میلیارد تومان، رقمی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان را برای بحث همسان سازی تصویب نمایند.

صالحی همچنین گفت: پیشنهادی را جهت تامین منابع لازم برای افزایش عدد همسان‌سازی و اثربخشی محسوس آن ارائه کرده ام. اکنون در حال کار روی جزییات این پیشنهاد هستیم و در موقع مقتضی اخبار مربوطه را خدمت بازنشستگان عزیز ارائه خواهم نمود.

صالحی ضمن توضیح درباره مسائل اقتصادی صندوق بازنشستگی، از کانون‌های بازنشستگی خواست هماهنگونه که پیگیر مسائلی همچون همسان سازی یا بیمه و حقوق ماهیانه بازنشستگان هستند، نورافکن‌های خودشان را بر روی بحث‌های اقتصادی صندوق، انتصابات در شرکتها، حقوق و مزایای دریافتی مدیران، عدد و رقم قراردادها و … انداخته و شفافیت را از صندوق بازنشستگی مطالبه کنند.

وی افزود: من خجالت میکشم وقتی میبینم که متوسط حقوق ما در اسفندماه حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است اما مدیری در فلان شرکت تابعه صندوق، ۳۵ یا ۴۰ میلیون در ماه مستقیم و غیرمستقیم حقوق و مزایا گرفته است آن هم در شرایطی که عملکرد مالی ضعیفی داشته است.

به گزارش مهر، وی افزود: اگر بازنشستگان و کانون‌ها در این سال‌ها حساسیت و پیگیری لازم را درباره مسائل اقتصادی صندوق و شرکتهای تابعه انجام داده بودند، شاید امروز شاهد این حجم از فساد، ویژه خواری، باندبازی و در یک کلمه تضییع سرمایه‌های بازنشستگان نبودیم.

صالحی ادامه داد: پیگیری و حساسیت کانون‌ها روی مسائل اقتصادی صندوق بازنشستگی می‌تواند باعث صرفه جویی و آزاد شدن منابع کلانی جهت بهبود معیشت بازنشستگان عزیز شود.

صالحی گفت: من از شما عزیزان که روسای بخشی از کانون‌ها هستید سوال دارم که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز حقوق دریافتی مدیران هلدینگ ها یا مدرک و دانشگاه محل تحصیل آنها را هیچکس نمی‌داند و چرا این شفاف سازی که حق طبیعی آحاد جامعه بویژه بازنشستگان است، تاکنون رخ نداده است.

وی ادامه داد: چون سیستم به عدم شفافیت و عدم پاسخگویی عادت کرده است، حال که ما می‌خواهیم مسائل را شفاف کنیم، از همه جا به ما و به آقای وزیر فشار می‌آورند و مانع می‌شوند. البته ما به حول و قوه الهی و توسل به ائمه اطهار (ع) حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی افزود: بنده فارغ التحصیل دکترا از دانشگاه شریف، از اولین اعضای بنیاد ملی نخبگان و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت هستم. حدود ۱۳ سال قبل، کارآفرین برتر و ۱۲ سال قبل، رتبه اول جشنواره خوارزمی شدم. بنگاه‌داری کرده ام و با زیر و بم آن آشنا هستم. بنابراین چیزی برای پنهان کردن نداریم که بخواهیم بترسیم. از آقای شریعتمداری هم تشکر می‌کنم که شجاعت بخرج دادند و خط شکنی کردند و به ما و جوانان نسل ما اجازه دادند که در چنین موقعیت‌ها و جایگاه‌های مهمی، خدمتگزاری کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره وام ازدواج فرزندان بازنشستگان گفت: ما منابع لازم جهت تخصیص ۱۰۰۰ وام ۲۰ میلیون تومانی برای ازدواج فرزندان بازنشستگان را از محل اندکی صرفه جویی در هزینه‌های جاری صندوق تامین کردیم.

وی افزود: با یاری خدا و کمک شما، ان شاالله بتوانیم بیشتر صرفه جویی کرده و سری دوم وام ۲۰ میلیونی را ازدواج را هم پرداخت کنیم. البته من اهل وعده دادن نیستم. هر کاری که توانستیم عمل کنیم را به بازنشستگان عزیز اطلاع می‌دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید