معافیت عراق از تحریم ایران تمدید شد؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ۹:۰۴
    کد خبر :546325

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که هنوز تصمیمی برای تمدید معافیت عراق برای واردات گاز از ایران اتخاذ نشده است.

یک منبع در وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که آمریکا هنوز تصمیم نگرفته که معافیت عراق از تحریم‌های ایران برای واردات گاز را تمدید کند.

این منبع که با راشاتودی مصاحبه می‌کرد، افزود: عراق تا 16 جولای آینده (26 خرداد) برای خرید گاز از ایران معافیت از تحریم دارد و واشنگتن هنوز برای تمدید آن تصمیمی نگرفته است.

وی افزود: عراق درخواست داده تا این معافیت تمدید شود و تلاش کرده به واشنگتن بفهماند که به گاز ایران نیاز دارد اما تا کنون تصمیمی برای تمدید آن اتخاذ نشده است.

همچنین چند روز پیش «جوی هود»، کاردار سفارت آمریکا در بغداد گزارش داد که واشنگتن عراق را از برخی تحریم‌های ضد ایرانی معاف کرده و بغداد می‌تواند از ایران انرژی خریداری کند.

عراق وابستگی زیادی به خرید انرژی از ایران و واردات کالاهای مختلف از این کشور دارد. مقامات عراقی بارها گفته‌اند که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نخواهند کرد. نخست‌وزیر عراق دسامبر گذشته تصریح کرده بود: «ما بارها و بارها موضع خود را در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران تکرار کردیم، عراق بخشی از آنها نخواهد بود.»

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌هاشدت گرفت .

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا احیا خواهد کرد.

دولت ترامپ که وعده داده بود به سرعت صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند در ماه‌های بعد از این تهدید عقب‌نشینی کرد و آبان‌ماه سال گذشته 8 کشور از جمله چین را از تحریم‌ها معاف کرد.

سرانجام کاخ سفید پس از پایان معافیت 8 کشور از تحریم، این معافیت‌ها را تمدید نکرد و تهدید کرد کشورهایی که به واردات نفت از ایران ادامه دهند تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید