پوشش ۹۸ درصدی غربالگری «تیروئید» نوزادان

    کد خبر :546105

رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت گفت: از سال ۸۴ برنامه‌های غربالگری تیروئید نوزادان آغاز شد و خوشبختانه در حال حاضر این برنامه به پوشش ۹۸ درصدی رسیده است.

شهین یاراحمدی رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت درخصوص وضعیت شیوع بیماری تیروئید در کشور توضیح داد: هفته اطلاع‌رسانی تیروئید از تاریخ سوم تا دهم خرداد ماه آغاز می‌شود و باید توجه داشته باشیم که این مشکل در تمام جهان شایع است.

وی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل منطقه آب و هوایی و وضعیت خاک کشور که از تیروئید کمی برخوردار است این بیماری بیشتر مشاهده می‌شود.

یاراحمدی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان موارد شدید در کشور بسیار کم شده اما مواردی از ابتلای خفیف به این بیماری هنوز وجود دارد که کمبود ید در خاک و مصرف نمک‌های غیراستاندارد و نحوه نادرست مصرف نمک از جمله علل بروز این بیماری بشمار می‌رود.

رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت ادامه داد: مشکلات تیروئیدی در نوزادان ما زیاد به چشم می‌خورد که یکی از دلایل آن کمبود ید در مادران باردار است.

به گزارش فارس ،یاراحمدی با اشاره به برنامه‌های غربالگری نوزادان برای بررسی بیماری کم‌کاری تیروئید توضیح داد: با غربالگری‌های صورت گرفته مشخص شده که مشکلات مادران باعث شیوع این بیماری در نوزادان شده است.

وی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که بر روی دفع ید ادراری مادران باردار انجام شد مشخص شد که مادران باردار معمولا از ید کمی استفاده می‌کنند و به همین دلیل وزارت بهداشت تصمیم گرفت تا مولتی‌ویتامین‌های یددار و همچنین فولیک‌اسید را به صورت رایگان از طریق خانه‌های بهداشت به مادران ارائه دهد.

یاراحمدی افزود: از سال ۸۴ برنامه‌های غربالگری تیروئید نوزادان آغاز شد و خوشبختانه در حال حاضر این برنامه از پوشش ۹۸ درصدی برخوردار است و هم اکنون نیز در کشور اجرا می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید