در پاسخ به نماینده بابلسر

وزیر کشور: روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۴۹
    کد خبر :542532

وزیر کشور گفت که روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز سه شنبه به ارائه توضیحاتی درباره سوال ولی الله نانوا کناری نماینده بابلسر پرداخت مبنی بر این که با توجه به این که دپوی زباله در نواحی شهری شهرستانهای بابلسر و فریدون کنار و شهرهای استان مازندران را تهدید می‌کند چرا اقدامی علیرغم تذکرات مکرر به وزیر کشور و استان مازندران صورت نگرفته است؟

وی توضیح داد: دفع زباله از موضوعات مهم ما است ما در کل کشور با محموله زباله مواجهیم که آن را از موضوعات مهم زیست محیطی می‌دانیم برخی مناطق مثل استان‌های شمالی با محدودیت شرایط مواجه هستند که مشکلاتی برای آن استان‌ها ایجاد کرده است.

وی با بیان این که روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود گفت: قانون مدیریت پسماند در کشور وجود دارد که دستگاه‌های متعددی مسئولیت رسیدگی به حل موضوع پسماندها را دارند وزارت کشور هم مسئولیت داشته که آئین‌نامه‌های اجرایی آن را تعیین کرده است نظارت و مسئولیت بر حسن اجرای آن نیز بر عهده سازمان محیط زیست است ما در وزارت کشور با توجه به وظیفه خود برنامه‌های اجرایی را تدوین کرده‌ایم.

وزیر کشور با بیان این که برای بحث مدیریت پسماند کشور را به ۲۸۴ منطقه تقسیم کرده‌ایم گفت: ۱۱ واحد ماهیت بی هوازی، ۱۸۰ واحد ماهیت زباله خیزی، ۱۲۰ واحد ماهیت پردازش و ۲۶۴ واحد برای دفع پسماند پیش بینی شده است.

رحمانی فضلی مشارکت بخش خصوصی را یکی از اصلی ترین موضوعات در بحث مدیریت پسماند عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به حجم انبوه پسماند منابع دولتی برای مدیریت آنها پاسخگو نیست ضمن آن که مدیریت پسماند و دفع زباله از نظر اقتصادی توجیه دارد و باید با کمک مردم ورود بخش خصوصی به آن را عملیاتی کرد.

وزیر کشور اظهار کرد: دولت در مهر ۹۶ لایحه مدیریت پسماند را به مجلس ارائه کرد در آن برای ساماندهی پسماند با اولویت استان‌های ساحلی و کلان شهرها پیش بینی‌هایی شده بود اما هنوز این لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفته است با توجه به این که بارها رئیس مجلس بر این موضوع تاکید داشتند استمداد من از مجلس آن است که هر چه سریع‌تر لایحه مدیریت پسماند را در دستور کار مجلس قرار دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به چگونگی ورود بخش خصوصی برای مدیریت پسماند و دفع زباله گفت: سرمایه گذاران متعدد داخلی و خارجی بدون درخواست برای تشکیلات و ارز مایل به دفع زباله هستند آنها حتی فایناس نمی‌خواهند فقط دو شرط دارد اول این که روزانه دو هزار تن پسماند به آنها تحویل داده شود که این قابل اجرا است شرط دوم این است که برق با قیمت تمام شده و سود مناسب از آنها خریداری شود و مشکل در شرط دوم است.

وی توضیح داد ما برای حل این مشکل در دولت و کمیسیون کلان شهرها جلسات متعددی برگزار کردیم و اعلام کردیم که برای رفع این مشکل بخشی از پول را از شهرداری‌ها و بخشی را از مردم به عنوان جمع آوری زباله گرفته و بخشی در بودجه سنواتی لحاظ شود. این مشکل راه حل قانونی دارد که آن را در لایحه مدیریت پسماند لحاظ کردیم ولی هنوز مجلس آن را بررسی نکرده است.

وی ادامه داد: موضوع بحث دیگر کالاهای مخرب محیط زیست و عوارض آن است در سال ۹۷ برای آن در بودجه تا سقف ده هزار میلیارد ریال پیش بینی شد که آئین نامه آن در دولت به تصویب نرسید لذا این رقم اجرایی نشد در بودجه ۹۸ مجدداً همین روند پیش بینی شد که قرار است آئین نامه آن در دولت نوشته شود. به هر حال ما در سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ کمک‌هایی را در این باره داشتیم.

به گزارش ایسنا، وزیر کشور درباره وضعیت مازندران گفت: در مازندران روزانه سه هزار تن پسماند تولید می‌شود و سالانه حدود ۵۸ میلیون نفر مسافر داریم مازندران را به هشت منطقه برای دفع پسماند تقسیم کردیم. دو واحد زباله سوز، ۵ واحد پردازش و بقیه برای دفع زباله است. اقدامات جدی را شروع کردیم ۴۱ درصد پروژه پیشرفت داشت و ۷۲۰ میلیارد پرداخت شد و ۶۰۰ میلیارد دیگر برای اتمام واحدها لازم است.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های خوب صورت گرفته در نوشهر شامل شهرها و روستاهای آن واحد زباله سوز ایجاد شده ۴۹۰ میلیارد هزینه شده و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رحمانی فضلی در جمع بندی گفت: ما برای حل مشکل پسماند در کل کشور به ویژه مازندران تقاضای انجام دو کار داریم کار اول تعیین تکلیف لایحه مدیریت پسماند است تا با فعال کردن بخش خصوصی و دادن مابه التفاوت قیمت تمام شده برق با سود مناسب مشکل را حل کنیم همچنین پرداخت هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ برای کالاهای مخرب محیط زیست و عوارض آن انجام شود.

وزیر کشور در پایان با تاکید بر این که موضوع مدیریت پسماند از اهمیت زیادی برخوددار است به فیلم پخش شده در مجلس درباره وضعیت زباله و پسماند در استان مازندران اشاره و اظهار کرد: این تصاویر در کلان شهرها و شهرهای مختلف کشور هم وجود دارد اکنون شهرداری‌ها با مشکلات حاد مواجه هستند ولی هنوز لایحه مربوط به آنها تعیین تکلیف نشده است تا ۳۲۰۰ میلیارد به شهرداری‌ها داده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید