اردوغان تصمیم نهایی خود را درباره اس ۴۰۰ گرفته است

    کد خبر :541992

یک رسانه عرب زبان با اشاره به تصمیم نهایی رئیس جمهور ترکیه درباره اس ۴۰۰ از ناتوانی ترامپ در اجرایی کردن تهدیداتش علیه آنکارا و روی آوردن اردوغان به پوتین خبر داده است.

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به موضع گیری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه آنکارا و مسکو احتمالاً درباره تولید مشترک سامانه‌های دفاعی اس ۵۰۰ ساخت روسیه پس از دریافت سامانه‌های اس ۴۰۰ گفت‌وگو خواهند کرد، آورده است: به نظر می‌رسد که اردوغان تصمیم خود را به شکل نهایی گرفته است و این پس از گزارش‌های خبری بود که از احتمال تن دادن ترکیه به فشارهای آمریکا که خواهان لغو این قرارداد هستند، خبر می‌داد.

این رسانه می‌نویسد: این تصمیم ترکیه در نتیجه افزایش رایزنی‌های محرمانه میان ترکیه و روسیه است و اردوغان متوجه شده است که از دست دادن روسیه بر امنیت داخلی ترکیه و چه بسا تمامیت اراضی ترکیه نیز تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش مهر،رأی الیوم می‌افزاید: این موضع گیری اردوغان همزمان با آن رخ می‌دهد که مرکز آشتی روس‌ها در سوریه از آتش بس یکجانبه ارتش سوریه در شمال حمص و ادلب خبر داده است زیرا ترکیه هراس دارد که حمله ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه به ادلب و اطراف آن به حرکت حدود ۳ میلیون از ساکنان این استان به سوی ترکیه به دنبال شرایطی که پس از حمله رخ می‌دهد، منجر شود و از همین رو راهکار سیاسی را بر نظامی ترجیح می‌دهد.

این رسانه آورده است: فکر نمی‌کنیم که مواضع بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره عدم مانع در گفتگوی ترکی-سوری برای حل بحران سوریه و برقراری روابط میان دو کشور با وجود تکذیب آن، لغزش زبان بوده باشد و این گواه میانجی گری روسیه است. ترکیه تصمیم خود را درباره اس ۴۰۰ گرفته است.

رأی الیوم نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید به اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه در صورت نهایی کردن سامانه اس ۴۰۰ کرده بود؛ اما آیا می‌تواند تهدیداتش را در این باره با توجه به شکست تحریم‌هایش علیه ایران و شکست لشکرکشی نظامی خود اجرایی کند؟ اردوغان به خوبی از شرایط دشواری که ترامپ و متحدانش در خاورمیانه دارند، آگاه است درست برخلاف روسیه که بزرگترین استفاده کننده از اوضاع بحرانی در منطقه خلیج فارس است که قیمت نفت را سه دلار برای هر بشکه بالا برده است و از همین رو اردوغان بیشتر تخم مرغ‌های خود را در سبد پوتین گذاشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید