شکست سانسور خبری امارات و عربستان/ خبرنگار اسرائیلی فیلم سوختن نفتکش‌ها را منتشر کرد + تصویر

    کد خبر :537710

در حالیکه گمانه‌‎زنی‌ها درباره علت اصلی حادثه اخیر در بندر فجیره امارات همچنان ادامه دارد، یک روزنامه‌نگار مشهور اسرائیلی روز دوشنبه فیلمی از این حادثه منتشر اما به سرعت آن را از صفحه توئیتر خود حذف کرد.

شبکه المیادین و خبرگزاری اسپوتنیک روز گذشته (یک‌شنبه) با اعلام وقوع انفجار‌های مهیبی در بندر فجیره امارات تاکید کردند در این حادثه بین هفت تا ده نفتکش طعمه حریق شدند و در آتش سوختند.

مقامات اماراتی به سرعت این خبر را تکذیب کردند و مدعی شدند تمام گزارشهای مربوط به حادثه در بندر فجیره صحت ندارد و وضعیت در این بندر کاملاً عادی است. اما پس از ساعاتی در شامگاه یک‌شنبه وزارت خارجه امارات با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد «چهار کشتی تجاری در آب‌های منطقه‌ای امارات هدف عملیات خرابکانه قرار گرفتند». بیانیه وزارت خارجه امارات اما مدعی شد «این حملات تلفات جانی نداشته است».

همزمان وزیر انرژی عربستان نیز در اظهاراتی تایید کرد روز یکشنبه دو نفتکش این کشور در سواحل امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفته و آسیب جدی دیده‌اند.

برخی از کارشناسان معتقدند نگرانی از افزایش قیمت نفت باعث شد مقامات اماراتی دست به سانسور خبری در این خصوص زده و وقوع هرگونه حادثه را تکذیب کنند و سرانجام آن را حادثه‌ای کوچک جلوه دهند، به همین دلیل تاکنون تصویر یا فیلمی از این حادثه به رسانه‌ها درز نکرده است.

تلاش امارات و عربستان برای سانسور این حادثه چنان ناشیانه و عجیب بود که پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق‌قطر در گزارشی با اشاره به «سردرگمی وزارت خارجه امارات بين تکذيب و تائيد» نوشت: «امارات سرش را مثل کبک زیر برف فرو برده است زیرا خبرگزاری‌های امارات و رسانه‌های آن خبر پیروزی تیم «منچستر سیتی» را که در تملک منصور بن زاید قرار دارد در صدر خبر‌های خود قرار دادند ولی اشاره‌ای به حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه الفجیره نکردند».

اما «ایدی کوهین» روزنامه‌نگار و پژوهشگر مشهور اسرائیلی صبح روز دوشنبه (امروز) فیلمی را در حساب توییتر خود با عنوان «فیلم آتش‌گرفتن یکی از نفت‌کش‌هایی که روز گذشته منفجر شد» منتشر کرد که نشان می‌داد یک کشتی باری دچار حریق شده و تماماً در حال سوختن است. کوهین اما لحظاتی بعد بدون هیچ توضیحی این فیلم را از صفحه توییتر خود حذف کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید