صنعت خودرو تا ۲ سال دیگر دوام نخواهد آورد

    کد خبر :537272

یک نماینده مجلس گفت: برای جلوگیری از تخلفات گسترده در بخش خودرو باید کمیسیون صنعت و معدن ورود جدی پیدا کرده و اقدامات اساسی انجام دهد؛ چرا که طبق پیش‌بینی، خودروسازی کشور با این بدهی‌های سنگین و مشکلات تا دو سال دیگر بیشتر دوام نمی‌آورد و از هم خواهد پاشید.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با انتقاد از حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو توسط لابی‌های قدرت و ثروت گفت: به زودی گزارش تخلفات خودروسازان را اعلام خواهیم کرد که در آن صورت در مورد استیضاح وزیر صمت، تحقیق و تفحص از آن‌ها و ارجاع به قوه قضائیه تصمیمات قاطع خواهیم گرفت.

وی در خصوص وضعیت فعلی خودروسازان و اجحاف در حق مردم و عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار گفت: خودروسازان طبق کدام قانون و چه معیاری محصولات خود را با عنوان «فروش فوری» عرضه می‌کنند، زیرا مردم ماه‌ها است که برای خرید خودرو ثبت‌نام و پول واریز کرده‌اند، اما آن‌ها فروش فوری می‌گذارند که هیچ جایگاهی ندارد و غیرقانونی است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت با ۱۴ درصد سهام در سایپا و ۱۷درصد در ایران خودرو مدیریت آن‌ها را تعیین کرده و نیرو‌ها را تحمیل می‌کنند و به نوعی صنعت خودرو برای دولت حیاط‌خلوت شده‌است. ضمن اینکه دولت بر خودروسازان سیطره دارد و نقش آن در به‌وجود آمدن بدهی‌های میلیاردی و ضرور و زیان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. وی افزود: خیلی از مردم می‌گویند، چون مجلس با قدرت برخورد نمی‌کند این‌ها گستاخ شده‌اند و این حرف درستی است. همچنین امیدوارم با آمدن آقای رئیسی در قوه قضائیه تحولی ایجاد شود و قاطعانه با کسانی که غارتگر بیت‌المال هستند، برخورد و امنیت از آن‌ها سلب شود؛ چراکه همین امنیت، باعث توسعه فساد شده‌است.

گستاخی تا چه حد؟

خجسته گفت: فردی به همراه خانواده‌اش ۲۵ هزار خودروی خارجی به کشور وارد کرده و الان هم کار‌های مربوط به آن در حال انجام است در حالی‌که سایت ثبت سفارش بسته بوده و این شخص با این تخلف هم اکنون در خیابان آزادانه می‌چرخد.

وی خاطرنشان کرد: یک فرد دیگر ۳۴ هزار خودرو ثبت سفارش غیرقانونی و غیر متعارف انجام داده‌است که ما آن را مطرح کردیم، ولی او از من شکایت کرده‌است! گستاخی تا چه حد؟ سکوت نمایندگان مجلس در برابر فردی که ۳۴‌ هزار خودرو یکجا ثبت سفارش کرده صحیح نیست. البته هم اکنون هم پرونده در دادگاه است ولی هیات‌رئیسه و هیات نظارت باید ورود قاطعانه کرده و با این‌ها برخورد کنند. وی گفت: کمیسیون صنایع تا‌کنون هیچ طرح یا لایحه‌ای برای رسیدگی به وضعیت خودرو نیاورده‌ است.

شکایت کرده ولی می‌گویند به او رحم کن!

وی ادامه داد: به معاون وزیر اعلام کردم شما ۳۴ هزار خودرو را غیرقانونی و غیر متعارف ثبت سفارش کرده‌اید که وی رفته شکایت کرده‌است! و باعث تعجب است که چرا کمیسیون معدن و صنعت و هیئت نظارت مجلس هیچ واکنشی در برابر این شخص و کارهایش ندارند، اما قطعا ما این شخص را رها نخواهیم کرد و تا آخر ایستاده‌ایم تا جلوی این تخلفات گرفته شود. ضمن اینکه خیلی هم به من می‌گویند که آقا رحم کنید! اما من می‌گویم مگر او به مردم رحم کرده که ما این کار را کنیم و این شخص باید در دادگاه جوابگو باشند.

خجسته گفت: سوءمدیریت و وجود نیرو‌های مازاد بخشی از مشکلات صنعت خودرو است ضمن اینکه طبق آمار و اطلاعات با اینکه دولت برای رفع مشکلات خودروسازان دائما پول تزریق می‌کند، اما باز شاهد بدهی آن‌ها با رقم‌های بسیار بالا هستیم و اعضای هیات‌مدیره آن را هم آقازاده‌ها و سفارشی‌ها که در آنجا مستقر هستند، تشکیل می‌دهند. به نوعی خودروسازی کشور به حیاط خلوتی برای آن‌ها تبدیل شده و هرچه دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند که البته ما نمایندگان ملت باید قاطعانه جلوی این رویه را بگیریم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلفات گسترده در این بخش باید کمیسیون صنعت و معدن ورود جدی پیدا کرده و اقدامات اساسی انجام دهد؛ چراکه طبق پیش‌بینی خودروسازی کشور با این بدهی‌های سنگین و مشکلات تا دو سال دیگر بیشتر دوام نمی‌آورد و از هم خواهد پاشید، گفت: دولت و وزارت صنعت و خودروسازان دل مردم را بیش از این خون نکنند و پاسخگوی عملکردشان باشند و با اعصاب و روان مردم بازی نکنند، ضمن اینکه بُعد نظارتی مجلس هم باید تقویت شود.

طی روز‌های اخیر جریانی رسانه‌ای در این باره با جست‌وجو در اعضای هیئت مدیره نشان داده که افراد تکراری در شرکت‌های تو‌درتوی خودرو‌سازان صاحب منصب هستند که تنها در روز گذشته یک سایت خبری از حضور اعضای فامیل اعضای انجمن خودرو‌سازان و وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در شرکت‌های سایپا و سایتی دیگر از مدیران چند شغله منتسب مدیر عامل ایران خودرو به طور هم زمان در ساپکو و عضو هیئت مدیره شرکت قطعات اتومبیل ایران و اگزوز خودرو خراسان خبر داده‌اند. آیا ترمز این خودرو‌سازی با برخورد قاطع دستگاه‌های نظارتی و قضایی کشیده می‌شود یا آنکه به گفته این نماینده مجلس تا دوسال دیگر مشکلات و بدهی‌های خودروسازان این صنعت را از هم خواهد پاشید!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید