ارزش ۷۴۷ هزار میلیارد تومانی ۲ میلیون خانه‌ خالی در کشور

    کد خبر :529015

نتایج طرح جامع مطالعات اقتصاد ایران حاکی از ارزش ۷۴۷ هزار میلیارد تومانی خانه‌های خالی در کشور است. این نتایج همچنین نشان می‌دهد سرانه مسکونی خانوار در ایران با سرانه در اختیار خانوارهای کشورهای توسعه‌یافته همچون آلمان و فرانسه برابری می‌کند.

سرانه زیربنای مسکونی در اختیار خانوار در ایران به بیش از 27 مترمربع رسیده که سا ل 85 این سرانه حدود 25 مترمربع بوده است. گزارش موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت نشان می دهد اندازه این شاخص در کشورهایی همچون مصر، مراکش، آذربایجان و کره جنوبی بسیار کمتر از ایران است.

این ویژگی سبب شده سهم هزینه تامین مسکن در سبد خانوار ایرانی افزایش قابل توجهی پیدا کند. به گونه ای که این رقم از 5 میلیون و 900 هزار تومان در سال 85 به 21 میلیون تومان رسیده است. سال 85 سهم مسکن در سبد هر خانوار ایرانی معادل 28درصد بوده است اما بر اساس جدیدترین آمار این سهم از 33 درصد در سال های اخیر عبور کرده است.

مطالعه مذکور با اشاره به نقش پس انداز در فرآیند تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی تاکید دارد گرچه تصمیم به پس انداز در سطح خرد و از سوی خانوار اتخاذ می شود اما شرایط عمومی اقتصاد که متاثر از سیاست های کلان و عملکرد بازارها است نقش انکارناپذیری بر رفتار پس اندازی خانوارها دارد. به اعتقاد محققان این موسسه برآیند سیاست های اقتصادی در کشور موجب تضعیف درآمد شده است.

این مطالعه با اشاره به ناکارآیی بازارهای مالی و ساز و کارهای تبدیل پس انداز به سرمایه، تاکید دارد پس اندازهای صورت گرفته به جای آنکه در تولید کالاها و خدمات قابل مبادله به کار رود در تولید کالای غیرمبادله همچون مسکن استفاده می شود. از سوی دیگر رفتارهای سفته بازانه عاملی در جذب بیشتر منابع در بخش مسکن و زمین و خلق بازده های اسمی بوده است در نهایت سکونت در مسکنی بیش از نیاز خانوار یا داشتن بیش از یک محل سکونت برای هر خانوار، جانشین پس انداز نقدی در خانوارهای ایرانی شده است.

از دیدگاه محققان این پژوهش، واژه تبدیل به احسن کردن که در ادبیات مسکن وارد شده، به مفهوم تغییر محل سکونت و ارزشمندتر کردن مسکن با استفاده از پس اندازهای ریالی است.این مفهوم نشانه ای از نوع دیگر خریدهای ملکی است که همه خانوارها را درگیر کرده و موجب شده با هدف حفظ پس انداز، خانوارها دست به تغییر محل یا ارزشمندتر کردن واحد مورد سکونت باشند.

بخشی از خریدهای غیرمصرفی در بازار مسکن باعث شده تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در یک دهه گذشته از 457 هزار به بیش از 2 میلیون واحد مسکونی رسیده است و مساحت زیربنای واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز از 57 میلیون مترمربع به 263 میلیون مترمربع افزایش یافته است. برآورد می‌شود ارزش خانه‌های خالی نیز از 20 هزار میلیارد تومان به 747 هزار میلیارد تومان افزایش یافته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید