وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو محقق نشد

    کد خبر :528877

وزیر صنعت در حالی سال گذشته وعده کاهش قیمت خودرو را داد که روند عرضه و قیمت‌گذاری خودرو مانع تحقق این وعده شد، طوری که شاهد افزایش ۶ تا ۱۴ میلیون تومانی قیمت برخی خودروها در کارخانه و بازار هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در حالی وعده متعادل شدن قیمت خودروهای داخلی و افزایش عرضه خودروسازان را به مردم داد که برخلاف این ادعا، شاهد بالا رفتن قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها هستیم.

در واقع قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها در سال جاری نسبت به روزهای آغازین فروش فوری در بهمن ماه افزایش یافته است. در این مورد می‌توانیم به رشد قیمت محصولات سایپا اشاره کنیم، به طوری که در شروع فرایند فروش فوری در بهمن ۹۷ سایپا ۱۳۱ با قیمت ۳۷ میلیون تومان عرضه شد، اما همین خودرو امروز با قیمت ۳۷ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان به مشتریان عرضه شد.

همچنین قیمت فعلی تیبا SX در فروش فوری سایپا ۴۲ میلیون تومان است، در حالی که این خودرو بهمن سال گذشته با قیمت ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد.

قیمت ساینا در فروش سال گذشته سایپا ۴۷ میلیون تومان بود، ولی حالا با قیمت ۵۳ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان از سوی این گروه خودروساز عرضه می‌شود که نشان از رشد ۶ میلیون و ۲۴۳ هزار تومانی قیمت این خودرو دارد.

افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودروها در حالی اتفاق افتاده که معمولا بازار بعد از عید یک بازار آرام و بی رونق برای خودروسازان است و شیب قیمتی بازار شب عید را ندارد. در مورد وانت پراید نیز باید به قیمت کارخانه‌ای ۴۰ میلیون و ۲۱۳ هزار تومانی این خودرو در فروش فوری سایپا طی روزهای جاری اشاره کنیم و بگوییم که این خودرو در بهمن ماه با اختلاف ۳ میلیون و ۲۱۳ هزار تومانی، به قیمت ۳۷ میلیون تومان به مشتریان عرضه شد.

به این ترتیب خودروسازان روندی برخلاف صحبت‌های وزیر صنعت در پیش گرفته و گام‌های بلندتری را در قیمت‌گذاری محصولاتشان برداشته‌اند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت ابتدای اسفند پارسال با بیان اینکه برخی نوسانات مقطعی است، گفته بود: مردم نباید تحت تاثیر فضای روانی قرار گیرند، چرا که به هر میزان مصرف کننده ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تامین است به خصوص در ماه‌های آینده که شاید تولید بیش از رقم کنونی افزایش یابد و با این افزایش تولید قیمت ها متعادل تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات خودرو در اسفندماه نسبت به ۳ ماه قبل از آن بیش از دو برابر شد، گفته بود: این افزایش تولید ۲ اثر دارد، نخست اینکه توان خودروسازان را برای انجام تعهدات قبلی افزایش می‌دهد و افرادی که خودرو پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند خودروهای خود را سریع تر دریافت کنند و دوم اینکه عرضه خودرو، قیمت را متعادل تر می‌کند.

* قیمت بازار و کارخانه یکدیگر را تشدید می‌کنند
روند رو به رشد قیمت‌گذاری سایپا باعث رشد قیمت خودرو در بازار نیز شده است، به طوری که هم اکنون سایپا ۱۳۱ به قیمت ۴۷ میلیون تومان، سایپا ۱۵۱ به قیمت ۴۵ میلیون تومان و ساینا ۶۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.به این ترتیب جو روانی رشد قیمت کارخانه‌ای باعث تشدید قیمتها در بازار شده و در عین حال، تعیین قیمت کارخانه‌ای معادل ۵ درصد زیر قیمت بازار نیز نشان‌دهنده تأثیرگذاری قیمت بازار بر کارخانه است.
* عرضه کم، قیمت بازار را بالا کشید
از سویی در کنار افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا، شاهد کاهش قیمت محصولات ایران خودرو هستیم اما به گفته برخی فعالان بازار خودرو، عدم عرضه کافی خودرو باعث شده تا قیمت محصولات این گروه خودروسازی نیز در بازار روندی صعودی داشته باشد.
انتهای بهمن ۹۷ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۷۲ میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه شد اما حالا قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۶۷ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان تعیین شده است. همچنین پژو ۴۰۵ بنزینی (GLX) با قیمت ۷۲ میلیون تومان در بهمن ۹۷ عرضه شد اما قیمت فعلی این خودرو از سوی ایران خودرو ۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان تعیین شده است.

در حال حاضر پژو ۴۰۵ با قیمت ۸۲ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود در حالی که قیمت این خودرو در اواخر بهمن ۹۷ حدود ۷۶ میلیون تومان بود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در روزهای پایانی بهمن ۹۷ با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد ولی حالا قیمت این خودرو با ۱۴ میلیون تومان افزایش در بازار به ۹۴ میلیون تومان رسیده است.

پژو پارس نیز در اواخر بهمن ۹۷ با قیمت ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شد، ولی حالا قیمت این خودرو در بازاربا رشد ۵.۵ میلیون تومانی به ۱۰۱ میلیون تومان رسیده است.

روند صعودی قیمت محصولات ایران خودرو در حالی در بازار ادامه دارد که برخی متقاضیان نسبت به عدم امکان خرید محصولات این شرکت خودروساز در فروش روزانه گلایه مندند.

یکی از متقاضیان خرید خودرو از ایران خودرو در این مورد به فارس گفت: ساعت ۱۰ صبح منتظر باز شدن سایت فروش محصولات ایران خودرو بودم ولی سایت باز نشد و نتوانستم برای خرید خودرو ثبت نام کنم.

مدیر روابط عمومی ایران خودرو در این مورد به فارس گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان به سایت برای خرید خودرو زیاد است و به همین دلیل گاهش سایت قفل می‌کند.

خرید خودرو از سایت سایپا نیز طی نیم ساعت اول امکان پذیر بود و پس از آن پیام «اتمام موجودی» روی سایت نمایش داده شد.

نابه سامانی در عرضه و قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حالی ادامه دارد که ظاهراً مسئولان وزارت صنعت همچنان در بی‌تفاوتی به سر می‌برند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید