واشنگتن‌پست: ترامپ با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ما را به جنگ می‌کشاند

    کد خبر :528270
ترامپ

شورای سردبیری روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سرمقاله امروز این روزنامه با بیان اینکه دونالد ترامپ می‌خواهد تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند، نوشت این تحریم‌ها ممکن است آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند.

 آمریکا به دنبال تغییر سیاست خارجی ایران در خاورمیانه و تحمیل محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای آن است. کاخ سفید برای رسیدن به این هدف، از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار غیرنظامی استفاده می‌کند. واشنگتن‌پست می‌گوید تحریم‌ها تا جایی کار می‌کنند، اما خطر آن‌ها این است که ایران را به اتخاذ اقداماتی، نظیر از سر گیری غنی‌سازی گسترده اورانیوم یا حمله به نیرو‌های آمریکایی، تحریک می‌کند. امری که مستلزم پاسخ نظامی آمریکا خواهد بود و این ممکن است به جنگ دیگری در خاورمیانه منجر شود که ترامپ قول داده بود از آن اجتناب کند.

به گزارش فرارو،به ادعای این روزنامه آمریکایی، شاید ترامپ از موضع منفعلانه ایران در برابر تحریم‌های آمریکا دلگرم شده و به صفر کردن صادرات نفت ایران مبادرت ورزیده است. ترامپ شرط بندی می‌کند که ایران بار دیگر تحریم‌های جدید نفتی را بدون پاسخ بگذارد.

واشنگتن‌پست ادامه داد این احتمال وجود دارد که مقامات بلندپایه ایران پاسخی ندهند؛ چون مخالفت قوی دولت‌های اروپایی و دمکرات‌های آمریکا با سیاست ترامپ ممکن است نظام ایران را ترغیب کند که ۱۸ ماه باقیمانده ریاست‌جمهوری ترامپ را تحمل کند. به امید اینکه او دوباره انتخاب نشود. اما اگر ایران به شکل تهاجمی پاسخ دهد، ترامپ ممکن است مجبور شود یکی از این دو گزینه را انتخاب کند: تخطی‌هایی که دولت اوباما در توافق هسته‌ای متوقف کرد را تحمل کند یا به سمت جنگی حرکت کند که دولت‌های آمریکایی کمی آن را آرزو کرده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، یکی از دلایل محتمل بودن تقابل میان ایران و آمریکا این است که دولت ترامپ گزینه‌های کمی برای ایران باقی گذاشته است. روز دوشنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، آمادگی ظاهری آمریکا برای مذاکره را تکرار کرد، اما او لیست ۱۲ شرطی که نظام ایران باید قبول کند، را مطرح کرد. شروطی که سیاست خارجی فعلی ایران را کاملا منقلب می‌کنند.

واشنگتن‌پست در پایان با بیان اینکه شاید دولت آمریکا دنبال فروپاشی نظام ایران است، افزود: «اما تاریخ، خیلی دلگرم کننده نیست. امری که این پرسش را مطرح می‌کند که آیا آقای ترامپ گوشه‌هایی که سیاستش ممکن است به آن‌ها ختم شود را به دقت بررسی کرده است یا خیر. ما حدس می‌زنیم که او بررسی نکرده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید