ربات جراح خودران عمل قلب را انجام می دهد

    کد خبر :527908

محققان ربات خودکاری ابداع کرده اند که می تواند ابزارهای جراحان را بدون هیچ کمکی به سمت قلب هدایت کند. به این ترتیب از اشتباهات احتمالی هنگام جراحی اجتناب می شود.

یک ربات جراحی جدید می‌تواند به طور خودکار ابزارهای جراحان را به سمت قلب هدایت کند. در حقیقت این ربات مانند یک خودروی خودران عمل می‌کند.

محققان بیمارستان کودکان بوستون یک کاتتر (catheter) خودکار ابداع کرده اند که طی آزمایش روی قلب خوک توانست ضربان قلب را هدایت کند. کاتتر یک لوله نازک بلند و انعطاف پذیر است که در علوم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد.

به هرحال این ابزار نوین به طور موفقیت آمیز روی خوک‌ها آزمایش شد. در حال حاضر جراحان فناوری خود آن را برای مسیریابی استفاده می‌کنند. اما برخی جراحان امیدوارند در آینده کل عمل جراحی را به وسیله ربات‌ها انجام دهند.

این ربات مجهز به دوربینی است که به وسیله آن می‌تواند اوضاع را بررسی کند. همچنین ربات به حسگرهایی مجهز شدند که مانند شاخک های حشرات عمل می‌کنند.

اطلاعاتی که توسط حسگرها جمع آوری می‌شوند، با مخازن اطلاعاتی تصاویر مربوط به عمل‌های جراحی دیگر مقایسه می‌شوند تا ربات بتواند محیط اطراف خود را بررسی کند.

به هرحال این ربات هنگام ورود به بدن در امتداد دیوار داخلی بطن چپ قلب قرار می‌گیرد. دوربین این دستگاه از محیط عکسبرداری می‌کند. سپس تصاویری که از قلب ثبت شده به وسیله هوش مصنوعی پردازش می‌شود. این سیستم مشخص می‌کند آیا حسگر با خون، دیوار قلب یا دریچه قلب در ارتباط است یا خیر. در کنار آن سیستم مذکور می‌تواند فشار وارد شده از طرف دستگاه کاتتر به بافت قلب را کنترل کند تا به این عضو بدن آسیبی نرسد.

این ربات هنگام آزمایش روی خوک دقتی معادل دستان جراح داشت.

به گفته محققان شرکت کننده در این پژوهش، ربات مذکور می‌تواند عملیات‌های روتین را انجام دهد، در نتیجه اگر رویداد ناگهانی اتفاق بیفتد و فرآیند جراحی پیچیده‌تر شود، جراحان فرصت و انرژی بیشتری برای بررسی و حل مشکل خواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید