روسیه: تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال فشار تهاجمی بر یک کشور مستقل جهان و غیرقابل قبول است

    کد خبر :526789

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات نفت ایران، بخشی از راهکار ضدایرانی جهانی آمریکاست، باردیگر بر غیرقابل قبول بودن اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی از سوی واشنگتن تأکید کرد.

ماریا زاخارووا” سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد، مقامات مسکو طرح آمریکا درباره ممنوعیت کامل واردات نفت از ایران و عدم تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی تهران را بخشی از راهکار ضدایرانی جهانی واشنگتن ارزیابی می‌کنند.

زاخارووا در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما اقدام اخیر آمریکا را بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نمی‌دانیم، بلکه بخشی از سیاست و فعالیت‌های ضدایرانی جهانی آمریکاست. همانطور که همه می‌دانیم، ممنوعیت‌ واردات نفت از ایران هم به ابعاد سیاست داخلی ایران و همه به فعالیت‌های بین المللی این کشور مربوط می شود،در واقع ایالات متحده سعی می کند تا برای تمامی اقدامات رهبران جمهوری اسلامی محدودیت ایجاد کند.»

این دیپلمات بلندپایه با یادآوری اینکه روسیه بارها اعلام کرده که مکانیزم تحریم‌های یکجانبه که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار نگیرد، غیرقابل قبول است، تاکید کرد: «این تحریم‌ها بدون تردید اعمال فشار تهاجمی بر یک کشور مستقل جهان محسوب شده و مواضع روسیه در این باره هیچ تغییری نکرده و این اقدام آمریکا را در راستای راهکار ضدایرانی واشنگتن ارزیابی می‌کند.»

پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات واشنگتن دیگر حتی پنهان نمی‌کنند که مایلند تمام جهان را زیر سلطه و اراده خویش درآوردند. از تاریخ دوم ماه مه (12 اردیبهشت) همه کشورهایی که سعی کنند نفت ایران را خریداری کنند، در معرض خطر اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار خواهند داشت. این اقدام برای آن است تا امکانات صادراتی ایران از بین رفته و تا جای ممکن به اقتصاد این کشور ضربه وارد شود، برای اینکه مقامات تهران سیاست مستقلی که مورد رضایت آمریکا قرار ندارد را اجرا می‌کند که از جمله مانع از آن شده تا ایالات متحده بر منطقه خاورمیانه که از لحاظ راهبردی اهمیت بسیار زیادی دارد، تسلط کامل داشته باشد.»

دوشنبه گذشته “مایک پامپئو” وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از اول ماه مه دیگر هیچ استثنایی برای کشورهایی که اکنون اجازه دارند تا از ایران نفت خریداری کنند، قائل نخواهد بود و از این پس، تمامی خریداران نفت ایران مورد تحریم دولت ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

به گزارش تسنیم ،واشنگتن در ماه نوامبر سال 2018واردات نفت از ایران را ممنوع اعلام کرد، ولی به بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران، یعنی کشورهای چین، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه اجازه داده بود تا برای مدت 6 ماه به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید