کشمکش بر سر یک پُل

    کد خبر :519950

در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان بجنورد دو روستا به نام اخلی و دونگل قرار دارند که مسیر ارتباطی آن در روزهای ابتدایی سال به علت بارش شدید باران و بالا آمدن آب رودخانه اترک قطع شد.

در روزهای ابتدایی سال، تردد روستاییان این دو روستا از بستر رودخانه که مسیر ارتباطی آن بود با تراکتور انجام می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد تا باکس‌های سیمانی برای عبور موقت انجام شود اما این امر صورت نگرفت.

رضا برزگر دهیار روستای اخلی توضیح داد: راه ارتباطی دو روستای اخلی و دونگل در شهرستان بجنورد از بستر رودخانه اترک است، اما بر اثر بارش‌های شدید باران طی یک ماه گذشته، سطح آب در این رودخانه در برهه‌ای از زمان بسیار بالا آمد و مردم دو روستا مجبور بودند تا برای تردد از تراکتور استفاده کنند.

وی ادامه داد: در همان برهه زمانی که حدود یازدهم فرودین ماه امسال می‌شد تعدادی از مسئولان از جمله مدیر کل راه و شهرسازی، فرماندار بجنورد و … در محل حاضر شدند و قرار بر این شد تا باکس‌های سیمانی از مشهد خریداری کنند و در بستر رودخانه به کار گرفته شود تا مردم بتوانند راحت تر رفت و آمد کنند.

برزگر ادامه داد: در همان تاریخ پیمانکار نیز در محل حاضر بود و به پیمانکار گفته شد تا این باکس را خریداری کنند اما از آن تاریخ تاکنون هیچ خبری از باکس‌ها و ساخت پل موقت نشد.

وی با تصریح بر اینکه حدود ۱۵۰ خانوار در هر دو روستا در حال زندگی هستند، بیان کرد: هر چند که هم اکنون سطح آب تا مقداری کاهش یافته و خودروها می‌توانند از بستر رودخانه اترک عبور کنند اما بعد از عبور از بستر رودخانه خودروها به علت فشاری که به آنها آورده می‌شود، دچار مشکل می‌شوند.

دهیار روستای اخلی تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد از زمین‌های کشاورزی روستاییان این دو روستا در آن سوی رودخانه قرار دارند و کشاورزان مجبور هستند برای رسیدگی به امر کشت و کار و کشاورزی از بستر رودخانه عبور کنند، که بالا آمدن آب برای آنها مشکل ساز شده است.

ثمینی، فرماندار بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا قول ایجاد پل موقت عملی نشد؟ گفت: ساخت پل بر روی بستر رودخانه اترک در حوالی دو روستای اخلی و دونگل یکی از نیازهای مردم این دو روستاست.

وی افزود: در روزهای ابتدایی سال مشکل مردم این دو روستا به استاندار خراسان شمالی انتقال و پیشنهاد جانمایی باکس‌های سیمانی داده شد و نظر وی بر این بود که اگر استحکام با جانمایی باکس و بلوک‌های سیمانی وجود دارد، این امر انجام شود تا رفت و آمد مردم برقرار و راحت تر صورت گیرد.

ثمینی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است تا در این محل با توجه به بالا آمدن آب رودخانه اترک، یک پل فلزی و ابنیه‌ای ساخته شود که پیشنهاد آن برای انجام مطالعه نیز داده شده است.

مصطفی زاده، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: پیشنهاد خرید باکس‌های سیمانی و جانمایی آن در بستر رودخانه که محل رفت و آمد روستاییان اخلی و دنگل بوده برای ایجاد عبور و مرور موقت بوده است.

وی افزود: در حال حاضر که سطح آب تا مقداری کاهش رفته و مردم می‌توانند تردد کنند، خرید باکس‌های سیمانی برای این محل، هزینه اضافی است و نیاز نیست، تصمیم بر این گرفته شده است تا یک پل به همراه ابنیه کامل احداث شود که برای اجرای این طرح باید یک پروژه اساسی تعریف شود و ساخت این پروژه از محل اعتبارات خسارت سیل تأمین خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید