هیچ خانه جدیدی در مسیر سیل احداث نمی‌شود/ پرداخت تسهیلات از امروز

    کد خبر :516554
پرداخت تسهیلات

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با اعلام این خبر که بانک مرکزی قول داده پرداخت تسهیلات به مناطق سیل‌زده را از امروز آغاز کند، گفت: تا کنون به ۱۱۰ هزار خانه خسارت وارد شده است؛ جودی هم‌چنین اعلام کرد: طبق بررسی پژوهشگران سوانح طبیعی، خانه‌های در بستر رودخانه با استفاده از زمین رایگان دولتی جابه‌جا خواهد شد.

مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بانک مرکزی قول داده که امروز پرداخت تسهیلات را به بانک‌های عامل اعلام کند و سریعاً پرداخت شود. دولت نیز در حال تأمین کمک بلاعوض است ولی ما معطل نشدیم و از محل منابع بنیاد مسکن، پرداخت کمک بلاعوض را از یک هفته قبل در مازندران و از دیروز در لرستان شروع کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که برای خانه‌های در مسیر سیل‌های احتمالی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: در تمام مناطقی که قرار است بازسازی شود، بستر توسط پژوهشگران سوانح طبیعی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و اگر ساختار مناسبی برای ساخت و ساز وجود نداشته باشد خانه‌ها جابه‌جا می‌شود. برای جابه‌جایی نیز سعی می‌کنیم از زمین‌های دولتی استفاده کنیم که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. اگر هم زمین دولتی نبود بنیاد مسکن زمین مورد نیاز را خریداری می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد. اما به هیچ عنوان در نقطه قبلی که گاهاً در مسیر رودخانه قرار دارد اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم.

به گفته جودی، هم‌اکنون ماشین‌آلات در شهر پل‌دختر مشغول پاکسازی هستند و در آینده بسیار نزدیک بازسازی شروع می‌شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در واقع عنوان متولی بازسازی است اما تمام ماشین‌آلات و نیروهای فنی خود را برای امداد و نجات، بسیج کردیم. سپس در نقاطی که شرایط محیطی اجازه می‌داد ارزیابی خسارات را آغاز کردیم. تا این لحظه ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های گلستان، مازندران و لرستان ارزیابی شده که ۴۰ هزار واحد از این تعداد نیاز به نوسازی دارد و ۷۰ هزار واحد تعمیراتی است. البته این آمار فعلاً برای مناطقی است که شرایط محیطی به ما اجازه ارزیابی را می‌دهد. هنوز با توجه به این‌که در خوزستان دچار آب‌گرفتگی هستیم حتی یک واحد هم ارزیابی نکرده‌ایم و منتظر هستیم تا شدت آب‌گرفتگی کاهش پیدا کند. بخشی از آق‌قلا و گمیشان و خوزستان هنوز بررسی انجام نشده است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین خسارت ناشی از سیل در استان لرستان بوده و حجم خسارت نسبت به گلستان بیشتر است.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با بیان این‌که از روز گذشته پرداخت کمک بلاعوض در استان لرستان آغاز شده است گفت: طبق مصوبه دولت برای واحدهای احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض تعیین شده است. برای واحدهای روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. هم‌چنین واحدهای تعمیری شهری و روستایی ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد. برای اسباب اثاثیه سیل‌زدگان هم ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید