تهدید عربستان برای حذف دلار از معاملات نفت در صورت تصویب نوپک

    کد خبر :515177
تهدید عربستان برای حذف دلار

عربستان سعودی تهدید کرده است اگر واشنگتن لایحه نوپک را تصویب کند نفت را با ارزهایی غیر از دلار معامله می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، عربستان سعودی تهدید کرده است اگر واشنگتن لایحه نوپک را تصویب کند نفت را با ارزهایی غیر از دلار معامله می کند. قانون نوپک اعضای اوپک را مشمول دادخواهی های ضد تراست (مخالف تشکیل اتحادیه صنایع بزرگ) میکند .
سه منبع آگاه از سیاست انرژی عربستان گفتند که مقامات انرژی عربستان در ماه های اخیر در مورد این گزینه بحث کرده اند . دو تا از این منابع اعلام کردند در مورد این طرح با اعضای اوپک مذاکره شده و ریاض این تهدید را به اطلاع مقامات انرژی آمریکا هم رسانده است .
احتمال اجرایی شدن تغییرات این لایحه آمریکایی که آن را با نام «نوپک» می‌شناسند، کم است ولی تصمیم ریاض برای برداشتن این قدم جدی نشان دهنده دلخوری آن از چالش‌های قانونی احتمالی آمریکا برای اوپک است .
در صورتی که ریاض دلار را که ارز اصلی ذخیره دنیاست از معاملات نفتی خود حذف کند، نفوذ واشنگتن در تجارت جهانی کاهش می یابد و توانایی آن در اعمال تحریمها بر کشورها تضعیف می‌شود .
یکی از منابع آشنا با موضوع گفت:« عربستان می داند که دلار در دست آنها مثل یک گزینه هسته ای است»
عربستان می گوید بگذارید آمریکا نوپک را تصویب کند، اقتصاد خودش از هم می پاشد.
یک مقام دولتی آمریکا گفت:« نوپک در دست مطالعه است و ما در مورد آن نظری نمی دهیم» .
وزارت انرژی آمریکا نظری در این مورد نداد. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا گفت که نوپک باعث پیامدهای ناخواسته ای می شود .

سلطه دلار
نوپک، قانون نه به کارتل‌های تولید و صادرات نفت، اولین بار در 2000 پیشنهاد شد و هدف آن حذف مصونیت مطلق از قانون ضد تراست آمریکاست که راه را برای اعضای اوپک در مهار تولید به منظور افزایش قیمت نفت باز می کند .
در حالی که علی رغم تلاش های بسیار این لایحه هرگز به قانون تبدیل نشده ، روند تصویب آن با روی کار آمدن دونالد ترامپ سرعت گرفته است. ترامپ در کتابی که در 2011 قبل از انتخابش چاپ شده بود، گفت که موافق نوپک است ولی تا حالا به عنوان رئیس جمهور از آن حمایت نکرده است.
درعوض، ترامپ بر تقویت روابط آمریکا و عربستان حتی پس از قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی تأکید دارد که شامل فروش تجهیزات نظامی آمریکا هم می شود .
اقدام عربستان برای حذف دلار به خوبی موافق با بزرگترین تولید کنندگان غیر اوپک مانند روسیه و مصرف کنندگان بزرگی مثل چین و اتحادیه اروپاست که خواستار اقداماتی برای متنوع کردن تجارت جهانی به دور از دلار هستند تا نفوذ آمریکا را در اقتصاد جهان تضعیف کنند .
روسیه که مشمول تحریم های آمریکا است، سعی دارد نفت خود را به یورو و یوان چین بفروشد ولی سهم آن در این کشورها قابل توجه نیست .
ونزوئلا و ایران هم که تحت تحریم هستند ، بیشتر نفت خود را با ارز های دیگر می فروشند ولی کار زیادی در کاهش سلطه دلار در بازار نفت نکرده اند .
ولی اگر یک متحد طولانی مدت آمریکا مثل عربستان به گروه فروشندگان غیر دلاری نفت بپیوندد، اهمیت این اقدام بیشتر می‌شود .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید