یک کارشناس اقتصادی:

تولید را آسان کنید تا رونق داشته باشیم

    کد خبر :511637
کارشناس اقتصادی،

یک کارشناس اقتصادی، تعاون را بهترین راه حمایت از تولید دانست و گفت: رونق تولید زمانی میسر می‌شود که انگیزه مردم را برای ورود به عرصه تولید بیشتر کنیم و دولت بستر فعالیت‌های تولیدی در کشور را آسان کند.

حمید حاج اسماعیلی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید اظهار کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری مسائل اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند و بر مسائل اقتصادی و معیشتی تاکید دارند. سال گذشته نیز حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند که یکی دیگر از معانی رونق تولید است.

وی افزود: وقتی تولید رونق بگیرد، کالا و خدمات ایرانی هم رونق می‌گیرد ولی قبل از این، باید مشارکت و انگیزه مردم برای ورود به عرصه اقتصاد و تولید را افزایش دهیم و دولت امکانات و ابزارهای فعالیت تولیدی در کشور را با قیمت ارزان و شرایط آسان در اختیار مردم بگذارد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد که تاکید مقام معظم رهبری در بحث رونق تولید، وجوه مختلفی دارد که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه و متخصصان و کارشناسان باید ابعاد و زوایای مختلف آن را معرفی کنند. یکی از جنبه‌های تولید، خروج از وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی است و در شرایطی که با بحران‌های اقتصادی مواجه می‌شویم، راه نجات در تولید داخلی است.

حاج اسماعیلی از دیگر وجوه رونق تولید را خروج از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت اقتصاد مردمی و غیر دولتی عنوان کرد و گفت: مردم در یک نظام غیر دولتی و تعاونی کمترین آسیب را از بحران‌ها، تحریم‌ها و تغییر قیمت‌ها می‌بینند.

وی در عین حال با بیان اینکه در شرایط موجود امکان انجام فعالیت تولیدی میسر نیست، تصریح کرد: اکنون که نرخ تورم بالا و شرایط اقتصاد سخت و انقباظی است و مردم و خانوارهای در مضیقه‌اند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تولید در کشور انجام شود.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده کالا و عدم دسترسی به منابع اولیه، کسی به انجام کار تولیدی رغبت نشان نمی‌دهد؛ بانک‌ها هم همراهی لازم را با بخش تولید ندارند لذا دولت باید شرایط و ابزار و تسهیلات ویژه‌ای را برای تولید در نظر بگیرد.

حاج اسماعیلی پیش‌بینی معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی و مشوق‌های صادراتی را از راه‌های جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی عنوان و خاطرنشان کرد: بدون کمک دولت نمی‌توان تولید را شکل داد و رونق بخشید دولت باید معافیت‌ها و یارانه‌هایی برای بنگاه‌های تولیدی در نظر بگیرد و ارز مورد نیاز برای تهیه مواد خام بنگاه‌ها را اختصاص بدهد تا کسانی که انگیزه لازم برای ورود به کارهای تولیدی را ندارند، ترغیب شوند.

وی در پایان تعاون را بهترین راه رونق تولید دانست و گفت: هزینه‌ها در بخش تولید نسبت به فعالیت‌های بخش خصوصی کمتر است و مشارکت گروهی و تجمیع سرمایه‌های خرد بستر مناسبی برای انجام فعالیت‌های تولیدی و اشتغال پایدار به شمار می‌رود؛ لذا معتقدم اگر به سمت گسترش تعاونی‌های تولیدی برویم و دولت تسهیلات و شرایط لازم را به این بخش تزریق کند، سال ۹۸ تولید داخلی با مشارکت آحاد مردم به بهترین شکل ممکن رونق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است. از نگاه بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار، صیانت از نیروی کار و حفظ امنیت شغلی مستلزم حمایت و رونق تولید داخلی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید