انتقاد رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس از تعلیق پرواز هواپیماهای ایرانی در آلمان

    کد خبر :501399

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تصمیم دولت آلمان در تعلیق پروازهای ماهان به آلمان، گفت: انتظار می‌رود که دولت آلمان در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در دیدار “فیلیپ آکرمن”، مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان، با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه میان مقامات ایران و آلمان، گفت: دوستی دو کشور از سابقه طولانی برخوردار است. با وجود چنین پشتوانه‌ای لازم است که در تقویت این مناسبات تلاش شود و ارتباطات میان ایران و آلمان در سطوح مختلف تقویت شود.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی مجلس به لحاظ اقتصادی نگاه ویژه‌ای به اتحادیه اروپا و در رأس آن آلمان دارد و از گسترش ارتباطات میان دو کشور استقبال می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به وضعیت جاری و خطرات ناشی از اقدامات گروه‌های تروریستی در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران 17 هزار شهید توسط گروه‌هایی که در حال حاضر در اروپا فعال و مورد حمایت غرب هستند، تقدیم کرده است.

فلاحت‌پیشه افزود: زمانی که ایران در حال مبارزه با داعش بود، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی گروه تروریستی القاعده جدیدی را تشکیل دادند و باعث ایجاد اقدامات تروریستی علیه ایران شدند، در این راستا ایران و آلمان می‌توانند همکاری‌های خود را برای مقابله با تروریسم و بازگرداندن آرامش به منطقه تقویت کنند.

وی با اشاره به عهدشکنی دولت آمریکا و خروج این کشور از برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران تعهدات برجامی خود را به طور کامل انجام داده است اما در مقابل، عهدشکنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نوعی ناامیدی نسبت به اروپا را میان مردم و دلتمردان ایران تقویت کرده است که امیدواریم اروپا در رأس آن آلمان قاطعانه و به طور جدی مقابل این رویکرد آمریکایی‌ها ایستادگی نماید و گام‌های عملی و جدی برای بقای برجام برداشته و به همراه دیگر اعضای برجام تحرکات مخرب آمریکا را خنثی کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به طولانی شدن روند تصویب FATF در ایران، افزود: نوع رفتار غرب در مقابل برجام باعث شد در جمهوری اسلامی ایران برای تصویب FATF مخالفت‌های جدی به‌وجود آید.

فلاحت‌پیشه گفت: رفتار عهدشکنانه آمریکا و رفتار خنثیِ اروپا در قبال برجام باعث شد که مخالفت‌ها علیه FATF گسترش یابد و دغدغه مخالفین در این مورد جدی و واقع‌گرایانه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصمیم دولت آلمان در تعلیق پروازهای ماهان به آلمان، گفت: این تصمیم با فضای دوستانه حاکم بر مناسبات دو طرف در تناقص است و با وجود سکونت تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی در آلمان و همچنین اقامت هفت هزار دانشجوی ایرانی در این کشور، انتظار می‌رود که دولت آلمان در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با محکوم کردن اقدام دولت انگلستان در قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی، گفت: داعش حدود 4 سال پیش حکم تکفیر بخشی از لبنان حتی مسیحیان را صادر کرد و از سوریه به مرز لبنان حرکت کردند و اگر جوانان حزب‌الله لبنان با آنها مبارزه نکرده بودند، بزرگترین جنایت علیه مسیحیان در لبنان رخ داده بود.

فلاحت‌پیشه با اشاره ظرفیت‌های خوب ایران و آلمان برای توسعه روابط اقتصادی فیمابین، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت‌های آلمانی با سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی ایران جهت اجرای پروژه‌های مشارکت در زمینه تولیدات صنعتی در بخش‌های مختلف استقبال می‌کند.

وی در پایان این دیدار، اسناد جنایات آمریکا و حملات شیمیایی علیه ایران را به همراه تصاویر آن به زبان انگلیسی تقدیم مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان کرد.

به گزارش تسنیم ،همچنین “فیلیپ آکرمن” مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان نیز در این دیدار ضمن اشاره به روابط دیرینه آلمان و ایران، گفت: دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند که بر این بستر می‌توان روبط دوجانبه را بیشتر از پیش گسترش داد.

وی با ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: دولت آلمان بارها از این اقدام ابراز تأسف کرده است و علی‌رغم اتحاد استراتژیک آمریکا و اروپا، آلمان در مورد ایران کاملاً با آمریکا مخالف می‌باشد و با توجه به پایبندی ایران به برجام تمام تلاش خود را برای باقی ماندن برجام خواهد کرد.

مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان افزود: با توجه به ابراز ناراحتی آمریکا از راه اندازی INSTEX دولت‌های اروپایی تمام تلاش خود را برای عملی کردن این ابزار به کار خواهند گرفت. همچنین موضوع FATF که در مجلس شورای اسلامی بستر تصویب آن فراهم شد، برای دولت آلمان بسیار مهم است و امیدواریم به زودی تصویب و اجرایی شود تا شرکت‌های خصوصی بتوانند در بستر این قانون فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

“فیلیپ آکرمن” در پایان ضمن اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های خصوصی آلمان برای فعالیت در ایران، تصریح کرد: دولت آلمان از گسترش و تبادلات اقتصادی با ایران حمایت کرده و بخش‌های خصوصی را برای فعالیت بیشتر با ایران تشویق می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید