خشونت زدایی از مدارس ابتدایی

    کد خبر :497552
خشونت زدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای برنامه‌هایی در راستای خشونت زدایی از مدارس ابتدایی خبر داد و گفت: باید کمک کنیم فضای مدارس هرچه بیشتر از لحاظ روانی اجتماعی مطلوب‌تر شود تا دانش‌آموزان احساس شادابی بیشتری داشته باشند.

رضوان حکیم زاده در نشستی خبری به مرور برنامه‌های اصلی سال گذشته پرداخت و گفت: برای اجرای سند تحول از دو طریق اساسی اقدام کردیم، نخست بازنگری در برنامه تدبیر و ارتقای مدیریت مدارس بود.

وی افزود: دوم تلاش برای تغییر نگرش‌ها پیرامون تربیت در دوره دبستانی و پیش دبستانی بود. بحث مهم تربیت و مهارت محوری در کانون توجه ما قرار گرفت و اغلب برنامه‌هایی که اجرا کردیم تابع این رویکردها بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای سند تحول چاره‌ای حز اصلاح رویه‌های غلط و تغییر رویکردهای موجود نداشتیم اظهار کرد: با توجه به اینکه هر تغییر نگرشی دشوار است شاهد مقاومت‌هایی بودیم. هرچند خوشحالیم که جامعه به این تغییرات واکنش نشان داد و بعد از سال‌ها، مسائل کودکان در معرض توجه قرار گرفت.

حکیم زاده ادامه داد: مقاومت‌هایی از سوی اصحاب ثروت داشتیم و تلاش کردند با ایجاد شائبه، حتی به سراغ حوزه‌های علمیه رفته و موارد را پیگیری کنند. شاید برای اولین بار بود که با ارائه اطلاعات صحیح و شفاف سازی برای دغدغه مندان باعث تغییر نگاه این افراد شدیم و آنها هم اذعان کردند که اطلاعات غلط به آنها داده شده بود.

به گزارش ایسنا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش ما حاکم کردن گفتمانی است که تعلیم و تربیت را به عنوان یک علم به رسمیت بشناسد گفت: امیدواریم با حاکم شدن این نگاه تخصصی، رویکردهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت مبنای واقعی قرار بگیرد.

وی با اشاره به ابلاغ برنامه مدرسه محوری به استان‌ها گفت: تلاش می کنیم از سال آینده برخی تصمیمات را به عهده استان‌ها بگذاریم. مثلا استان‌ها خودشان درحوزه درس پژوهی، برنامه ریزی برای معلمان انجام دهند و ما کمک کنیم که برنامه‌های مدارس به شکل بهتری انجام شود.

حکیم زاده افزود: طرح هایی چون عیدو داستان به جای پیک نوروزی در راستای با نشاط سازی مدارس اجرا شد و برنامه هایی در راستای خشونت زدایی از مدارس امسال اجرایی می‌شود و معتقدیم دانش آموزان باید امنیت روانی و اجتماعی داشته باشند. تلاش می‌کنیم با ایجاد آگاهی اشکال مختلف خشونت چون برچسب زنی شناخته و بعد رفع شود تا در راستای بانشاط سازی حرکت کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قصد داریم نگاه همه جانبه به فضای مدرسه داشته باشیم گفت: مدرسه علاوه بر بعد آکادمیک و فضای فیزیکی یک بعد عاطفی و تربیتی هم دارد. لازم است فضاهای روانی اجتماعی که در مدارس به دنبال تعاملات افراد با یکدیگر شکل می‌گیرد به فضای پر نشاط و سالم تبدیل شود. آیا همه تعاملات دانش آموزان و معلمان، معلمان با خانواده و کادر مدرسه با یکدیگر صحیح، مطلوب و اصولی هستند؟.

وی ادامه داد: آیا نشانگرهای سلامت در عرصه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است؟ باید کمک کنیم فضای مدارس هرچه بیشتر از لحاظ روانی اجتماعی مطلوب تر شود تا دانش آموزان احساس شادابی بیشتری داشته باشند. عادت کردیم خشونت را همان تنبیه بدنی ببینیم اما تلاشمان این است ابعاد دیگر خشونت که غیرفیزیکی هستند را محور برنامه های آموزشی قرار دهیم.

وی درباره گلایه برخی خانواده‌ها مبنی بر تکالیف سنگین نوروزی در سال گذشته عنوان کرد: امسال هم همانند سال قبل برنامه عید و داستان را خواهیم داشت و سال گذشته میزان پایبندی مدارس به طرح را رصد و بررسی کردیم. سال گذشته گلایه هایی مبنی بر اطلاع رسانی دیرهنگام وجود داشت اما امسال زودتر اطلاع رسانی کردیم و تغییرات جزئی در دستورالعمل داریم.

حکیم زاده ادامه داد: طبق اعلام مرکز ارزیابی عملکرد، 86 در صد مدارس به اجرای برنامه مقید و پایبند بودند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل نیز گفت: اخیرا با دستگاه‌های مربوط جلساتی داشتیم و روی تقسیم کار ملی توافق کردیم. قبلا فقط وزارت خانه‌های رفاه و آموزش و پرورش پای کار بودند اما روسای سازمان‌های مربوط دیگر نیز تقسیم کار را پذیرفتند.

وی افزود: دقیقا گام‌هایی از مرحله شناسایی تا جذب کودکان، احصا و سهم هر دستگاه را مشخص کردیم. اینکه شناسایی وظیفه کیست، چطور بازماندگان را جذب کنیم و چطور موانع حضور را رفع کنیم؟ و چطور زمینه نگه داشت و ماندگاری آنها را فراهم کنیم؟ این موارد مشخص شده‌اند.

وی از نظام مند شدن شناسایی و بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: تقسیم کار ملی انجام شده تا با توجه به این تقسیم کار، پس از این روند نظام مندی داشته باشیم تا با هم افزایی بین دستگاهی، طوری بحث را جلو ببریم که جبران عقب ماندگی بازماندگان لحاظ شود.

وی درباره طرح تلفیقی و مشکلات حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی اظهار کرد: طرح تلفیقی فراگیر طرحی مترقی است. برنامه توانمندسازی معلمان را با همکاری مشترک سازمان استثنایی انجام دادیم. اما نگاه ما باید جامع باشد و خانواده دانش آموزان عادی را نیز در برنامه‌های آموزشی وارد کنیم.

حکیم زاده درباره طرح عید و داستان اظهار کرد: هدف ما از این طرح یک کار نمایشی نیست، بلکه می خواهیم آموزش را از حافظه محوری به سمت مهارت محوری ببریم، از آنجا که تولیدات و دستاوردهای این طرح برایمان اهمیت دارد برای همین دستورالعمل را امسال ساده تر کردیم.

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون لیستی در اختیار بنده است که نشان می‌دهد در ۱۰ استان این طرح اجرا شده است و در هر استان، ۱۰۰ مدرسه، ۱۰ الی ۱۵ درصد مدارس غیردولتی بوده‌اند و باقی مدارس درگیر طرح، دولتی هستند. اصلا اینطور نیست که هدف ما در اجرای طرح ها، مدارس غیردولتی باشند اما اصرار داریم طرح های مهارت محور ما در مدارس غیردولتی هم حتما اجرا شود. هر ایده و طرحی که به دستمان می‌رسد ابتدا این حساسیت را داریم که با توجه به بحث های بودجه ای در مدارس دولتی ما قابل اجرا هست یا خیر؟ در واقع محوریت، اجرای طرح ها در مدارس دولتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید