پشت پرده خبری هست؛ بعد از حسن روحانی ایران دیگر رییس جمهور نخواهد داشت؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۳۸
    کد خبر :495831
رییس جمهور

وزیر کابینه دولت های اول تا ششم بعد از انقلاب گفت: معتقدم با وجود حرف هایی که زده شده، نه دولت و نه مجلس موفق به تغییر ساختار بودجه نمی شوند چون برنامه ریزی بودجه باید قطع ید از درآمدهای دولت باشد، والا هرچه به دولت بودجه بدهی باز هم کم می آورد.

بعد از سخنان جنجالی علی لاریجانی در مورد مهلت چهار ماهه برای تغییر ساختار کشور که بعد از واکنشهای گسترده به تغییر ساختار اقتصادی تغییر یافت دیروز هم کاظم جلالی گفته است: شاید تغییر ساختار بودجه به انسجام ساختار حاکمیتی نیاز داشته باشد.

برخی پالس های علی لاریجانی و یاران نزدیکش را زمینه چینی برای تغییر ساختار حاکمیت از ریاستی به پارلمانی تحلیل می کنند . این خبر درها در کنار اظهار نظر اخیر علی مطهری در مورد احتمال تغییر نظام ریاستی به پارلمانی بسیار قابل توجه بوده است . در این میان برخی اصلاح طلبان نیز در چند روز اخیر از تغییر نظام ریاستی به پارلمانی ابراز نگرانی کرده اند .

برخی منابع دیگر هم گفته اند حرف و حدیث هایی در این مورد وجود دارد و برخی رسانه ها هم گزارش هایی در مورد چگونگی روال اداری تغییر قانون اساسی منتشر کرده اند .

آیا واقعا خبری در این مورد وجود دارد و ما در آینده نزدیک باید منتظر رونمایی از این پدیده مهم سیاسی باشیم ؟ آیا حسن روحانی آخرین رییس جمهور ما خواهد بود و ما بعد از این نخست وزیر خواهیم داشت؟

و سئوال دیگر این است که آیا هزینه اداره دولت به ریاست نخست وزیر ارزان تر از هزینه دولت به ریاست رئیس جمهور تمام می شود. محمد غرضی از جمله کسانی است که هر دو مدل دولت را در دهه شصت و هفتاد تجربه کرده است.

محمدغرضی در پاسخ به این سئوال که اداره کشور با نظام پارلمانی بهتر است یا نظام ریاستی به نامه نیوز گفت: هیچ کدام بهتر نیستند. از زمان تشکیل دولت رسمی در ایران تا کنون، 92 دولت در ایران آمدند و رفتند اما فقط در این مدت رأس دولت عوض شده و بدنه نه تنها تغییر نکرده بلکه دائم توسعه پیدا کرده بنابراین هزینه اداره دولت دائم رو به افزایش به همین نسبت میزان کارآمدی دولت رو به کاهش است.

وی افزود: الان امتیازات برای دولت، مجلس و دستگاه های حاکمیتی و بار آن به دوش فقرا و مردم است. به طور روشن بودجه ای که سالانه نوشته می شود، فقط 20 تا 30 میلیون نفر مثل کارکنان، پیمانکاران، بیمه ها و بانک ها از رانت آن استفاده می کنند و 50-60 میلیون هزینه اش را می پردازند..

وزیر کابینه دولت های اول تا ششم بعد از انقلاب یادآور شد: اخیرا دولت اعلام کرد 20 درصد به حقوق کارمندان اضافه می کند، من از برخی آقایان دولت سئوال کردم که چه طور وقتی دولت درآمدش به اندازه سال 97 هم نیست، می خواهید 20 درصد به حقوق کارکنان اضافه کنید؟ که انها جوابی نداشتند. تنها یک امکان برای انجام این کار وجود دارد و آن چاپ اسکناس است. همان طور که امثال دلار 4هزار تومان شد 12 هزار تومان به نظر می رسد سال بعد هم چنین اتفاقی می افتد.

وی ادامه داد: اداره دولت در قالب نظام پارلمانی و نظام ریاست جمهوری هیچ فرقی با هم ندارد، فقط روسای دولت عوض شدند اما خود دولت گسترش یافته و هزینه هایش زیاد شده است. به عبارت دیگر فرقی ندارد رئیس جمهور دولت را اداره کند یا نخست وزیر. این گربه مرتضی علی است از هر جا بیفتد چهار دست و پا روی زمین می آید.

غرضی یادآور شد: معتقدم با وجود حرف هایی که زده شده، نه دولت و نه مجلس موفق به تغییر ساختار بودجه نمی شوند چون برنامه ریزی بودجه باید قطع ید از درآمدهای دولت باشد، والا هرچه به دولت بودجه بدهی باز هم کم می آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید