توضیحات سفارت آمریکا در عراق در مورد تصمیم ترامپ برای حمله به ایران

    کد خبر :492079

تمجید جالب توجه وزیر خارجه چین از ظریف، قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت ریتیون برای تجهیز موشکی امارات، فشار کنگره به ترامپ برای خروج از جنگ یمن و طرح آمریکا برای سازماندهی عشایر «الحشد»، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به توضیحات سفارت آمریکا در عراق در مورد تصمیم ترامپ برای حمله به ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش بازتاب؛ سفارت آمریکا در بغداد، عزم آمریکا برای استفاده از حریم هوایی یا اراضی عراق برای حمله به هر مکان یا هر کشوری را تکذیب کرد.

«جوی هود»، کاردار سفارت آمریکا در بغداد در گفت وگو با رسانه ها افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مطلقا خواهان جنگ با ایران نیست و نیروهای آمریکایی از حریم هوایی عراق یا اراضی عراق برای حمله به هر مکان یا هر کشوری استفاده نخواهند کرد. مواضع ترامپ بر این بوده که وی از نیروهای آمریکایی نمی خواهد وارد جنگ هایی شود که نیازی به آنها نیست.

وی افزود: ترامپ ابدا خواهان جنگ با ایران نیست. ترامپ این را بارها اعلام کرده است. ما از ابزارهای دیپلماتیک مانند تحریم های اقتصادی استفاده می کنیم.

کاردار سفارت آمریکا در بغداد گفت: ترامپ پیشنهادی درباره تغییرات یا اصلاحات توافقنامه راهبردی میان عراق و آمریکا ندارد.

هود مدعی شد: تلاشی گمراه کننده و عامدانه از سوی رسانه ها درباره تحرکات نظامی آمریکا وجود دارد و اینکه هزاران نیروی آمریکایی در عراق مستقر شده اند. این اطلاعات بی اساس است. بیشتر این عکس ها قدیمی و مربوط به سال ۲۰۰۶ و غیره است.

وی اعلام کرد: حضور نیروهای آمریکایی در عراق به درخواست دولت عراق است. این نیروها و نیروهای ائتلاف بین المللی و ناتو در صورتی که دولت عراق درخواست کند، از عراق می روند. اگر از ما درخواست شود که عراق را ترک کنیم، آن را اجرایی خواهیم کرد اما بازگشت ما بسیار دشوار خواهد بود.

هود ادعا کرد: نیروهای امنیتی عراقی هم اکنون آماده برقراری امنیت نیستند مگر با کمک نیروهای خارجی. این را ما نمی گوییم بلکه فرماندهان برجسته می گویند. آمریکا پایگاه هایی در عراق ندارد، بلکه مربیان و مستشاران هستند. میانگین حضور نیروها ۵۲۰۰ نظامی در هفته است. این تعداد هفتگی تغییر می کند و رقم ثابتی نیست و اینها با نیروهای عراقی حضور دارند.

تمجید جالب توجه وزیر خارجه چین از ظریف

وزیر خارجه چین در دیدار با وزیر خارجه ایران ضمن تمجید از سخنان او در کنفرانس امنیتی مونیخ بر تقویت مشارکت استراتژیک پکن با تهران تأکید کرد.

به گزارش «رویترز»، وزیر خارجه چین روز سه شنبه در دیدار با همتای ایرانی خود طی اظهاراتی کوتاه که در حضور خبرنگاران مطرح شد، بر روابط خوب و دوستی طولانی مدت پکن ـ تهران و لزوم تقویت این روابط تأکید کرد.

«وانگ یی» در دیدار با «محمد جواد ظریف» گفت: «در تلویزیون دیدم که شما در کنفرانس امنیتی مونیخ با صدای بلند و شفاف از حقوق ایران دفاع کردید. فکر می‌کنم که صدها میلیون چینی هم شما را تماشا کردند و حالا شما (در چین) فرد مشهوری هستید».

وزیر خارجه چین افزود: «می‌خواهم از این فرصت برای یک مکالمه استراتژیک عمیق با دوست قدیمی‌ام به منظور تعمیق اعتماد استراتژیک بین کشورهایمان و اطمینان از پیشرفت تازه در مشارکت استراتژیک و روابط جامعه دوجانبه‌مان استفاده کنم».

وزیر خارجه ایران هم در اظهارات کوتاهی در حضور خبرنگاران گفت: «روابط ما با چین، برای ما بسیار با ارزش است. ما مشارکت استراتژیک جامع بین ایران و چین را یکی از مهم‌ترین روابط (خارجی‌مان) می‌دانیم».

قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت ریتیون برای تجهیز موشکی امارات

یک سخنگوی ارتش امارات با اعلام این مطلب گفت: در این قرارداد، امارات بنا دارد برای تجهیز نیروی هوایی خود سیستم راه‌اندازی موشک را در دستور کار قرار دهد.

شرکت ریتیون یکی از ده شرکت بزرگ تولیدکننده اسلحه در جهان به شمار می‌آید. این شرکت به خاطر ساخت موشک‌های پاتریوت معروف است.

این قرارداد در خلال نمایشگاه نظامی در ابوظبی امضا شده است. بر اساس این قرارداد، ریتیون، امارات را به موشک‌های پاتریوت مجهز خواهد کرد. پاتریوت یک سیستم موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک و سایر موشک‌ ها را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی داراست.

امارات، متحد اصلی عربستان سعودی در جنگ یمن به شمار می‌آید. به دنبال حضور امارات در جنگ با یمن، فروش تسلیحات نظامی به امارات در سال‌های گذشته شرایط ویژه ای پیدا کرده است.

طی سال‌های گذشته، امارات متحده عربی خرید تسلیحات نظامی را گسترش داده و بعد از عربستان سعودی در حوزه جنوبی خلیج فارس در مقام دوم خرید اسلحه قرار گرفته است.

فشار کنگره به ترامپ برای خروج از جنگ یمن

انتظار می‌رود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با افزایش حمایت‌های دوحزبی از این طرح، لابی‌گری خود را علیه قطعنامه جنگ یمن افزایش دهد.

مخالفان این طرح اما ابزارهای اندکی برای توقف این قطعنامه دارند؛ قطعنامه‌ای که تنها به رأی اکثریت و تصویب نهایی نیازمند است.

طرفداران این طرح می‌گویند، با اقدامات اشتباه دولت درباره مسأله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که موجب افزایش خشم علیه عربستان شد، اقدامات خود را در زمینه توقف حمایت دولت ترامپ از عربستان افزایش داده‌اند.

برنی سندرز، سناتور مستقل در این باره گفته: به نظرم پیروز می‌شویم. او از بیان پیش‌بینی خود درباره تجدیدنظر جمهوری‌خواهانی که در رأی‌گیری ماه دسامبر به این طرح رأی مثبت دادند، سر باز زد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، سندرز اظهار کرد، انتظار می‌رود که اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه مارس رأی‌گیری‌ در خصوص این قطعنامه صورت گیرد.

طرح آمریکا برای سازماندهی عشایر «الحشد»

«قاسم مصلح» از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق تأکید کرد که عشایر استان الانبار حاضر نیستند به دنبال آمریکا حرکت کنند.

مصلح در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت، «واشنگتن نخواهد توانست عشایر استان الانبار را تجهیز تسلیحاتی کند، زیرا آنان نمی‌پذیرند که در پی اشغالگری حرکت کنند».

وی با بیان این مطلب افزود: «حشد عشایر، یک گروه ملی است که تشکیل شده و موجودیت دارد و تحت امر الحشد الشعبی و دولت عراق فعالیت می‌کند».

این فرمانده الحشد با اشاره به تلاش آمریکا برای تجهیزت تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و تکفیری که نزد این کشور زندانی هستند، تأکید کرد که واشنگتن به آنان چراغ سبز نشان داده که بار دیگر سازماندهی شوند.

مصلح با اشاره به حمایت آمریکا از این گروه برای مقابله با الحشد الشعبی، تأکید کرد که الحشد و نیروهای امنیتی در نهایت آمادگی قرار دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد، اگر این گروه‌ها، به فکر حمله بیفتند، الحشد و نیروهای امنیتی عراق پاسخ محکمی به آنان خواهند داد.

یک منبع آگاه شنبه گذشته گفته بود که فرماندهان نظامی آمریکا با شیوخ عشایر استان‌های «نینوی، الانبار و صلاح الدین» در پایگاه «عین الاسد» دیدار کرده بودند.

وی تأکید کرد که در این نشست، «مکانیزم هماهنگی بین عشایر و نیروهای آمریکایی حاضر در این استانها بررسی و توافق شد که نیروهای آمریکایی، عناصر عشایری الحشد را در اردوگاه های الحبانیه و عین الاسد آموزش داده و سلاح های سبک و نیمه سنگین در اختیار آنان قرار دهند».

در همین راستا، «علی جبار» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که نیروهای «آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد در استان الانبار و سایر استان های غربی، در حال برنامه‌ریزی برای بیرون راندن نیروهای الحشد الشعبی از این استان‌ها هستند».

جبار تأکید کرد که این نقشه‌ها به خاطر ترس واشنگتن از درگیری با الحشد الشعبی است و اینکه موجب شکل‌گیری افکار عمومی شود که پس از اعمال فشار به دولت، خواستار بیرون راندن نیروهای آمریکایی شود که غیر قانونی از عراق شود.

کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق شنبه هفته جاری خبر اعلام حمایت نیروهای آمریکایی از شیوخ عشایر و فرماندهان برجسته در استان های غربی عراق را فاش کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید