طوفان بیماری های غیر واگیر ما را گرفتار می‌کند

    کد خبر :476606
بیماری

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بیماری های غیر واگیر گفت: طوفان بیماری های غیر واگیر ما را به شدت گرفتار می کند.

سعید نمکی روز یکشنبه در مراسم افتتاح همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در کشور به ارزیابی حوزه سلامت کشور در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: در قبل از انقلاب از هزار کودک، ۱۳۰ کودک به یک ماهگی نمی رسیدند. همچنین ۱۲۰ کودک تا قبل از یک سالگی فوت میکردند.

وی به مرگ و میر مادران باردار اشاره کرد و گفت: از هر صد هزار زن باردار ۲۴۵ نفر به علت عوارض بارداری جان خود را از دست می دادند.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: امروز باید اعلام کنیم که خوشبختانه در تمام شاخص های سلامت به کم تر از یک دهم مرگ و میر رسیده ایم.

نمکی به پوشش صد درصدی واکسیناسیون در کشور اشاره و تصریح کرد: امروزه ما به هیچ خدمتی در خارج از مرزها نیاز نداریم.

وی افزود: در عرصه سلامت دستاوردهای به مراتب گران سنگ تر از بقیه عرصه ها داشته ایم.

سرپرست وزارت بهداشت به طرح تحول سلامت به عنوان یک گام جدید برای حمایت از هزینه های درمانی فرودستان جامعه اشاره کرد و گفت: ما باید با استقرار نظام ارجاع، پزشکی خانواده، راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیکی سلامت و همچنین اصلاح نظام پرداخت ها بتوانیم طرح تحول سلامت را با قوت ادامه دهیم به طوری که نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رئیس جمهور هم اجرای آن متوقف نشود.

نمکی در ادامه به هزینه های بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: خرج یک دوره شیمی درمانی در ارزان ترین شرایط معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک یا روستای بزرگ است.

وی با عنوان این مطلب که طوفان بیماری های غیرواگیر ما را به شدت درگیر می کند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امروزی ما سرطان ها هستند.

به گزارش مهر، سرپرست وزارت بهداشت اظهار داشت: متأسفانه بار بیماری های غیرواگیر نتیجه تلنبار ندیدن های دیروز ماست که باعث شده امروز به سیاه چاله بعضی از این بیماری ها بیفتیم.

نمکی به امر آموزش به عنوان اولین گام در پیشگیری از سرطان ها اشاره و تصریح کرد: می بایست برای تغییر شیوه زندگی و همچنین تغییر در رژیم های غذایی نادرست، اقدامات قابل توجهی در زمینه آموزش مردم انجام داد.

وی با مخاطب قراردادن رسانه ملی گفت: ما بارها از صدا و سیما خواسته ایم جو اجتماعی را شادتر نشان دهد زیرا مشخص شده که استرس، ام الامراض سرطان زایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید