45 ماه انتظار برای تصویب قانون مدیریت بحران در مجلس

    کد خبر :454552

معاون وزیرکشور و رییس سازمان مدیریت بحران بااشاره به لایحه مدیریت بحران در مجلس گفت: 45 ماه این لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح است و درخواست و انتظار این است که با توجه به این همه حوادث که در کشور رخ می دهد، این موضوع به سرعت تعیین تکلیف شود.

اسماعیل نجار در حاشیه سفر به شهرستان بم در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ایران کشور حادثه خیزی است و نیاز به قانون و دستورالعمل محکم داریم تا همواره امکان مدیریت حوادث وجود داشته باشد.

وی افزود: بعد از زلزله بم و حضور مقام معظم رهبری در این منطقه، سیاست های ابلاغی از سوی ایشان، منجر به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به صورت آزمایشی شد که مقررگردید پنج سال این اتفاق بیفتد که از سال 87 تا 92 بود و این دوره به اتمام رسید و ما فوری لایحه را برای یک سال تقدیم دولت و مجلس کردیم که تمدید شد.

به گفته نجار ، به فوریت لایحه تقدیم دولت و بعد در کمیسیون های فرعی مطرح و در نهایت اوایل سال 94 به مجلس ارسال شد ، کمیسیون های مختلف این موضوع را بررسی کردند و نظرات جمع بندی شد تا پایان مجلس دوره قبل قرار بود در صحن علنی مطرح شود که به دلیل برنامه ششم توسعه از دستور کار مجلس وقت خارج شد.

معاون وزیر کشور بیان کرد: نمایندگان جدید به دلیل اهمیت موضوع اظهار داشتند ما نظر داریم و مجددا باید بررسی کنیم که کار به سه کمیسیون واگذار شده بود و پیگیری ها انجام و لایحه نهایی شده و بارها در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و خارج شد و بنده علی رغم پیگیری هایی که داشتم، علت را نمی دانم.

وی افزود: 45 ماه این مسئله مانده و قانون لایحه مدیریت بحران کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح است و درخواست و انتظار این است که با توجه به این همه حوادث که در کشور رخ می دهد، این موضوع به سرعت تعیین تکلیف شود.

نجار همچنین به لایحه بیمه حوادث اشاره کرد که آن را نیز هفت سال معطل تصویب خواند و تصریح کرد: ساز و کاری در لایحه در این باره فراهم شد اما مجلس تغییراتی داد و دو تا سه بار در صحن علنی آمد و در نهایت تصویب شد و به شورای نگهبان رفت اما مدتهاست بین مجلس و شورای نگهبان در مذاکره است و حدود هفت سال است که معطل است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه با توجه به حوادث و اهمیت موضوع در مدیریت بحران باید این دو لایحه به سرعت تعیین تکلیف شود تا همه تکلیف خود را بدانند، افزود: از سوی دیگر مواد 10 و 12 نیز از ید قدرت ما خارج شده و فرآیند پیچیده ای است که کار را با مشکل بیشتری روبه رو می کند و این فرآیند با روح حوادث سازگاری ندارد.

نجار گفت: امیدواریم با توجه به حوادث کشور و به ویژه زلزله ها، قدری توجه ویژه ای به موضوع بشود. زمانی که حادثه ای رخ می دهد می گوییم دلیل چی بود و چی شد؟ باید اینها تعیین تکلیف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید