لاریجانی: کشاورزی و گردشگری محور آمایش سرزمین گیلان/کارخانجات چای باید ساماندهی شود

رییس مجلس شورای اسلامی می گوید کشاورزی و گردشگری محور توسعه گیلان است اما این موضوع به معنای عدم توجه به بخش صنعت نیست.

علی لاریجانی روز یکشنبه در نشست با مجمع نمایندگان استان گیلان افزود: می توان محور آمایش سرزمین استان گیلان را بخش کشاورزی و گردشگری قرار داد تا این دو بخش تقویت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که کارخانه های چای باید ساماندهی شوند، ادامه داد: این استان از نمایندگان با سابقه، با تجربه و فعال برخوردار است و امیدوارم در مجلس دهم تحرک خوبی برای توسعه گیلان فراهم شود.

**عمق دریا برای استخراج نفت در دریای خزر زیاد است
لاریجانی با اشاره به اینکه پتروشیمی و نفت از بخش های مهم در استان گیلان است، ادامه داد: عمق دریا برای استخراج نفت در دریای خزر زیاد است لذا باید کار کارشناسی و فنی در این خصوص انجام شود تا بتوان درآمد مناسبی برای کشور کسب کرد.
وی یادآور شد: اگر بخش خصوصی در حوزه پتروشیمی در استان گیلان سرمایه گذاری کند، می توان اشتغال و درآمدزایی را در استان گیلان افزایش داد.

**چای سالم ایرانی بهترین جایگزین برای چای خارجی است
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برنج محور درآمد استان گیلان است، افزود: باید بررسی کرد که چگونه می توان در تولید برنج خودکفا شد و همچنین باید بررسی ها در خصوص شناسایی بذر مناسب در تولید برنج انجام شود.
لاریجانی تاکید کرد: کارخانجات چای باید ساماندهی شود، چرا که چای سالم ایرانی بهترین جایگزین برای چای خارجی است.

**لزوم فعال شدن بخش خصوصی در توسعه گردشگری
وی با بیان اینکه تولید ماهی در قفس می تواند منفعت فراوانی برای استان گیلان به همراه داشته باشد، افزود: بخش گردشگری یکی از بخش های مهم برای توسعه استان گیلان است، لذا باید امکانات تفریحی و هتلداری در این استان ایجاد شود و بخش خصوصی در توسعه این بخش فعال شود.
لاریجانی ادامه داد: پیگیری ها برای راه اندازی راه آهن رشت به بندر انزلی انجام می شود.

**پسماند و فاضلاب معضل تمام کشور است
وی تولید ابریشم، برنج و ماهی قفس را از اولویت های توسعه استان گیلان عنوان کرد و با بیان اینکه پسماند و فاضلاب معضل تمام کشور است، تصریح کرد: نمایندگان گیلان می توانند طرحی با همکاری مرکز پژوهش های مجلس، وزارت نیرو و دولت برای تفکیک زباله و مدیریت پسماند آماده کنند تا بخش خصوصی در این زمینه فعالیت بیشتری کند.

آینده خوب در انتظار گیلان
لاریجانی همچنین پس از این نشست به خبرنگاران گفت: گیلان یکی از محورهای مهم توسعه آینده کشور در بعد کشاورزی، گردشگری و صنعت است.نمایندگان خوش فکر و فعالی دارد و در آینده گام‌های خوبی برای توسعه این استان برداشته می‌شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست با مجمع نمایندگان استان گیلان درباره ظرفیت‌ها و چالش‌های این استان بحث و بررسی انجام شد، افزود: مساله فاضلاب و پسماند یکی از مهمترین مشکلات استان‌های شمالی کشور است که در این نشست بر روی آن بحث و بررسی صورت گرفت.
لاریجانی افزود: برنج، چای، ابریشم و زیتون از محصولات مهم استان گیلان است لذا در این نشست بررسی شد تا سیستمی برای پیگیری امور و رفع موانع طراحی شود.
به گزارش ایرنا از خانه ملت، لاریجانی با بیان اینکه آب دریا و خوراک پتروشیمی یکی از مزیت‌های استان گیلان برای توسعه پتروشیمی در این استان است، تصریح کرد: امیدوارم این نشست شروع خوبی برای ادامه توسعه گیلان باشد؛ البته سیستمی برای پیگیری موضوعات با کمک نمایندگان استان پیش‌بینی شده است و بعد از مدت زمان مشخص پیگیری می‌شود که چه مقدار مسائل و موضوعات عملیاتی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید