رهاورد سفر وزیر امور خارجه به برلین و رم؛

ظریف پرچم ایران را در آلمان بالا برد/ حمایت کامل ژرمن‌ها از برجام

    کد خبر :45321

اهتزار پرچم ایران در کاخ ریاست جمهوری آلمان، ابراز علاقه «بیمه هرمس» برای تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌ انرژی ایران، تلاش برای حل مشکلات بانکی و تاکید بر حفظ توافق هسته‌ای رهاورد سفر رییس دستگاه دیپلماسی به برلین بود.

از زمان به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای میان ایران و ١+٥، اعضای اتحادیه اروپا به شکل متفق‌الشکل تعهد خود به برجام را نشان داده‌اند و مسیر نزدیکی به ایران را هموار کرده‌اند. این پروسه با وجود درخواست‌های «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا برای انزوای ایران همچنان ادامه دارد اما تاکنون کارساز نبوده است. به همین منظور و در ادامه رایزنی‌های ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ظریف سفر به دو کشور اروپایی (آلمان و ایتالیا) را در دستور کار خود قرار داد.

میان اعضای اتحادیه اروپا، نقش آلمان در همسویی با ایران پررنگ‌تر است. ایران و آلمان از دیرباز روابط دیرینه مبتنی بر اعتماد و منافع مشترک داشته و این رابطه دهها سال ادامه داشته است. امروز پس از رفع تحریم های ناعادلانه که دولت آلمان هم نقش بسیار مهمی در آن داشت، دوباره شاهد افزایش مناسبات اقتصادی میان دو کشور و سطح روابط در حدود 3 میلیارد دلار هستیم.

رهاورد سفر ظریف به برلین

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار دو جانبه و شرکت در نشست شورای اروپائی روابط خارجی عازم برلین شد. از مهمترین دستاوردهای سفر رییس دستگاه دیپلماسی دیدار با وزیر امور اقتصادی آلمان، وزیر امور خارجه و رییس جمهوری آن کشور است.

ظریف پس از سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم آلمان به دیدار« بریگیت زیپرایس» وزیر اقتصاد آلمان اولین فردی که پس از اجرایی شدن برجام راهی ایران شد، رفت. دیداری که نتایج ملموسی برای دو کشور داشت. در این ملاقات دو جانبه «زیپراس» از علاقمندی بیمه صادرات آلمان موسوم به “هرمس” برای تضمین پروژه های سرمایه گذاری در ایران و بویژه در بخش‌هائی همچون انرژی و برق خبر داد.

در ادامه رایزنی های سیاسی و اقتصادی وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و آلمان و حجم روابط ۳ میلیارد دلاری بین دو کشور تاکید کرد که روابط دو کشور در سطح کاملا خوبی قرار دارد و آلمانی های زیادی سالانه از ایران بازدید می کنند و هنگامی که تبادلات مردمی زیاد و روابط ملت ها به خوبی برقرار باشد، طبیعتا روابط اقتصادی هم بهتر خواهد بود.

او در بخش دیگری از مذاکرات خود با رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش بانک ها در تامین پروژه های اقتصادی اظهار کرد، آلمان در صدد تقویت روابط بانکی با ایران بوده و علاقمند به افزایش روابط خود در همه سطوح سیاسی و اقتصادی است.

در ادامه این رایزنی ها، «شویبله» وزیر دارایی آلمان نیز بر اجرای برجام تاکید کرد و از همکاری های بانکی با کشورمان استقبال کرد. بار دیگر تلاش بانک های آلمان به منظور تقویت همکاری‌های بانکی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و بر آمادگی هر دو کشور به منظور تامین اعتبار پروژه های اقتصادی تاکید شد.

وزیر امور خارجه در ادامه سفر دو روزه خود به ملاقات همتای سابق خود «فرانک والتر اشتاین مایر» و رییس جمهوری فعلی آلمان رفت. پس از حضور ظریف در کاخ ریاست جمهوری به احترام حضور او پرچم ایران به اهتزار درآمد.

همزمانی سفیر ظریف به آلمان و تصویب قانون مهاجرتی ترامپ

نزاع میان ایران و ایالات متحده از دیرباز در روابط دو کشور وجود دارد و پس از پایان ریاست جمهوری «باراک اوباما» و توافق هسته ای و روی کار آمدن ترامپ اختلافات نظرها میان دو کشور به اوج خود رسیده است. ترامپ از ابتدای تبلیغات انتخاباتی تا حضور در کاخ سفید همچنان بر طبل ناسازگاری با برجام و منع 6 کشور اسلامی برای ورود به آمریکا تلاش می کند. به همین منظور و پس از ماهها تلاش طی چند روز گذشته دیوان عالی آمریکا سرانجام قانون مهاجرتی رییس جمهوری این کشور را به اجرا در آورد. ظریف هم بلافاصله در دو توییت خود نسبت به اقدام اسلام ستیزانه مقامات ایلات متحده واکنش نشان داد. او در دو توییت مجزا نوشت: «ممنوعیت ورود مسلمانان، آمریکا را امن نمی کند. بجای سیاست هایی که افراطی ها را تقویت می کند، ایالات متحده باید به جنگ واقعی علیه آنها بپیوندد.یک تنش افزایی دیگر توسط آمریکا در سوریه بر اساس ادعاهای دروغین، کمک به داعش است؛ آن هم در زمانی که این گروه توسط مردم عراق و سوریه به سمت نابودی می رود.

تاکید وزیر امورخاجه آلمان بر اجرای برجام

اما نکته قابل تامل، دیدار ظریف با همتای آلمانی خود «زیگمار گابریل» بود. وزیر امور خارجه المان در کنفرانس مشترک خبری تاکید کرد، «متاسفانه درباره برخی ادعا می کنند ایران برجام را اجرا نکرده ولی گزارشات آژانس برعکس است. آلمان از برجام حمایت کرده و ما از همه طرف ها می خواهیم که از این توافق حمایت کرده و آن را زیر سوال نبرند.»

مقصد بعدی وزیر امور خارجه؛ ایتالیا

ظریف پس از آلمان به دعوت دولت ایتالیا برلین را به مقصد رم ترک کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: «ایتالیا از شرکای اصلی تجاری و اقتصادی ایران در چند دهه اخیر محسوب می شود و دو طرف همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه مسائل اقتصادی و بازرگانی دارند. با توجه به حضور ایتالیا در حوزه مدیترانه و علاقه آن به تحولات غرب آسیا و خاورمیانه در این سفر درباره آخرین تحولات منطقه به‌ویژه تحولات سوریه با مقامات این کشور بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.»

رییس دستگاه دیپلماسی در اولین برنامه کاری خود در رم در نشست مرکز اروپایی روابط خارجی شرکت کرد و بر گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی میان دو کشور تاکید کرد.

منبع:برنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید