سعودي ها بدنبال جنگ محدود دريايي با ايران هستند/ ماموريت بن سلمان باز کردن پاي آمريکا به تنگه هرمز است

    کد خبر :44993

در نظر دارند به بهانه هايي يک جنگ دريايي در خليج فارس راه بياندازند و زمينه براي حضور نظامي آمريکا با هدف کنترل تنگه هرمز فراهم شود.
حسين کنعاني مقدم،تحليلگر مسائل سياسي، در ارزيابي خود از تحولات پيشرو پس از روي کار آمدن وليعهد جديد عربستان، گفت: در چارچوب سناريوهايي که آمريکا و صهيونيست ها براي منطقه طراحي کرده اند از جمله شکل گيري يک ناتوي عربي- عبري- غربي، محمد سلمان به لحاظ روابطي که با رژيم صهيونيستي و آمريکا دارد، مهره اصلي اين سناريو است. بويژه با امضاي قرارداد تسليحاتي صد ميلياردي پس از سفر ترامپ به رياض، زمينه براي وليعهدي محمد سلمان ايجاد شد. اين رويداد تبعاتي را به همراه دارد. با توجه به تاريخ سياسي عربستان که همواره از طريق برادرها جانشين و وليعهد انتخاب مي شد، اين سنت شکني ملک سلمان و برکناري محمد نايف موجب مي شود در داخل عربستان جنگ قدرت بروز پيدا کند. محمد سلمان يک شخصيت جوان، بي تجربه و ماجراجو است که تنها تجربه وي جنگ يمن و سرکوب مردم اين کشور بوده است. تجربه وي در سياست و حکومت جناياتي بوده که در يمن مرتکب شده و به گفته رهبري بدتر از جنايت رژيم صهيونيستي است. محمد سلمان قطعا تابع سياست هاي آمريکا خواهد بود و بر اساس سناريوهايي که صهيونيست ها پي ريزي مي کنند، پيکان حمله به سمت ايران است.
وي ادامه داد: با روي کار آمدن وليعهد جديد عربستان،سناريوي تازه آن است که ايران را در مسائل بين المللي تحت فشار مضاعف قرار دهند و در عين حال بحران قطر حاکي از آن است که نمي خواهند در شبه جزيره عربستان هيچ کشوري وجود داشته باشد که از رابطه نزديک با ايران برخوردار باشد لذا به دنبال موج آفريني و جنگ افروزي در خليج فارس با حمايت آمريکا هستند. در اين سناريو در نظر دارند به بهانه هايي يک جنگ دريايي در خليج فارس راه بياندازند و زمينه براي حضور نظامي آمريکا با هدف کنترل تنگه هرمز فراهم شود.
اين کارشناس با بيان اينکه رويارويي با ايران صرفا در قالب جنگ نيابتي است،گفت: در عقبه اين جنگ آمريکا و رژيم صهيونيست قرار دارد و بهترين سناريو براي صهيونيست ها جنگ ميان اعراب و ايران است که بر روي اين سناريو کار کرده اند. پس از طرح انگليس ها براي ايجاد اختلافات ميان شيعه و سني به اين نتيجه رسيدند که جنگ ميان شيعه و سني ظهور گروه هاي افراطي مانند داعش را در بر دارد که گريبانگير خودشان شده است لذا به بحث جنگ ميان اعراب و ايران روي آوردند و به دنبال آن هستند که آمريکا تنگه هرمز را در اختيار بگيرد و همانطور که کانال سوئز و باب المندب را در يمن دنبال مي کنند، مي خواهند بر تنگه هرمز هم تسلط پيدا کنند. پيش بيني مي شود که ايران يک جنگ محدود دريايي با عربستان داشته باشد و پس از آن آمريکا به بهانه ايجاد امنيت در خليج فارس نيروها و متحدين خود را براي حفظ امنيت به نفع خودشان وارد خليج فارس کنند. البته قدرت هاي عاقل مانند روسيه، چين و کشورهاي عضو شوراي امنيت مي دانند که بازي کردن با آتش در خليج فارس تبديل شدن به يک جنگ جهاني است لذا اين اقدامات محدود خواهد بود و اگر کنترل نشود شاهد جنگ تمام عيار در منطقه خواهيم بود.

منبع:خبرگزاری آریا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید