طرح فروکروم کرمان به زودی افتتاح می‌شود

    کد خبر :44376

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز عملیات اجرایی شهرک پوشاک با مشارکت چینی‌ها به زودی خبر داد و گفت: طرح فروکروم کرمان نیز با سرمایه گذاری چینی‌ها به زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت زاده در دیدار با رییس اتاق بازرگانی بین المللی چین و هیئت همراه با قابل تقدیر توصیف کردن حضور بخش خصوصی در توسعه اقتصادی چین اظهار کرد: ۳۵ سال پیش که در قالب هیئتی اقتصادی از کشور چین بازدید کردم، جایگاهی برای بخش خصوصی در اقتصاد این کشور وجود نداشت، اما امروز بخش خصوصی با ده‌ها هزار نیروی کار و شرکت‌های متعدد نقش مهمی در اقتصاد چین ایفا می‌کند.

وی با اظهار علاقمندی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه به صورت درازمدت و استراتژیک، عنوان کرد: این سیاستی است که مسئولان دو کشور نیز به عنوان استراتژی توسعه آینده بین دو کشور به تصویب رساندند و امیدواریم که بتوانیم با شرکت‌های چینی در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری و معدنی در قالب سرمایه گذاری‌های مشترک همکاری کنیم.

سهم ۳۵ درصدی صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص ملی کشور

نعمت زاده در ادامه با ارایه آماری از حوزه صنعت، معدن و تجارت ایران، حدود ۹۰ درصد صنایع کشور را در اختیار بخش خصوصی دانست و گفت: تقریبا تمام بخش تجارت به جز حوزه نفت و گاز و حدود ۸۰ درصد بخش معدنی متعلق به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به فعالیت ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور افزود: در بخش‌های تولید، خدمات و توزیع حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صنعتی کوچک در کشور داریم که با احتساب پنج هزار واحد معدنی در حال بهره برداری، سه حوزه صنعت، معدن و تجارت حدود ۳۵ تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد بخش صنعت در سال گذشته را ۶. ۵ درصد اعلام کرد و گفت: رشد بخش تجارت در سال گذشته حدود ۶ درصد و رشد بخش معدن نیز حدود ۱۰ درصد بوده است.

نعمت زاده با اشاره به انجام کارهای زیربنایی در بخش‌های مختلف انرژی، آب و راه در کشور، اظهار کرد: شرکت‌های چینی می‌توانند روی سرمایه گذاری در این حوزه‌ها برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: نقل و انتقال غیر مستقیم پول بین دو کشور و از طریق صرافی‌ها مناسب روابط خوب دو کشور نیست و باید زمینه‌ای فراهم شود تا چند بانک معتبر چینی با بانک‌های ایرانی روابط کارگزاری و همکاری نزدیک متقابل برقرار کنند که یکی از مهمترین ثمرات حضور شما در ایران کمک به برقراری روابط بین بانکی می‌تواند قلمداد شود.

نعمت زاده با اعلام علاقمندی بانک تخصصی صنعت و معدن برای گسترش همکاری‌ها با بانک‌های چینی گفت: چهار صندوق حمایتی زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های صنایع کوچک، الکترونیک، صنایع دریایی و معدن نیز می‌توانند به عنوان رابط صندوق‌های حمایتی شما در زمینه سرمایه گذاری خارجی فعالیت کنند.

آغاز عملیات اجرایی شهرک پوشاک با مشارکت چینی‌ها بزودی

وی با اشاره به پروژه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: یک شرکت چینی در پروژه فروکروم کرمان سرمایه گذاری کرده است که به زودی این پروژه مورد افتتاح قرار می‌گیرد. همچنین شهرک پوشاک با مشارکت هاکوپیان، رییس انجمن پوشاک ایران در حال طراحی است و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که امیدواریم بخش فاینانس سرمایه گذاران ایرانی از طریق چین تامین شود.

همچنین رییس اتاق بازرگانی بین المللی چین در ادامه این نشست انجام فعالیت‌های اقتصادی، تسهیل در انجام امور مالی، تسهیل در امر کالایابی به صورت مستقیم و ایجاد سکوهای حمل و نقل در مناسب‌ترین شرایط را به عنوان عمده پیشنهادات اتاق بازرگانی بین المللی خلق چین عنوان کرد و افزود: وزارت اقتصاد و دارایی جمهوری خلق چین حدود ۵۰ میلیارد دلار جهت ارایه وام نرم به شرکت‌های چینی برای سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای دیگر تخصیص داده است.

آمادگی چینی‌ها جهت سرمایه گذاری در بخش معدن کشور

وانگ یانگو آمادگی چین را جهت سرمایه گذاری در پروژه آب شیرین کن بوشهر اعلام کرد و گفت: در زمینه راه اندازی پنل‌های خورشیدی و ایجاد نیروگاه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق انرژی خورشید نیز که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران پیشنهاد داده است، نیز آماده همکاری مشترک هستیم. همچنین آمادگی خود را نسبت به سرمایه گذاری در تولید کنسانتره مس، کروم و فروکروم اعلام می‌کنیم تا بتوانیم با ایجاد ارزش افزوده در حوزه معدن اشتغالزایی ایجاد کنیم.

وی با اعلام آمادگی برای تسریع در فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در پروژه شهرک پوشاک افزود:در زمینه بازاریابی و مارکتینگ محصولات تولید ایران در کشور چین از طریق بازاریابی الکترونیکی (e-marketing) نیز می‌توانیم همکاری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید