سقوط قیمت نفت ادامه خواهد داشت؟

    کد خبر :43462

بازار نفت آخرین روز از هفته کاری گذشته را با رشد قیمت به پایان برد اما در عین حال پنجمین هفته متوالی کاهشی بعد از تصمیم اوپک و سایر تولیدکنندگان برای تمدید توافق کاهش تولید را به ثبت رساند.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در آخرین ساعات معاملات روز جمعه به دلیل کاهش ارزش دلار و همچنین شناسایی کف قیمتی افزایش داشت. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با 32 سنت معادل 7/ 0 درصد افزایش به 54/ 45 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 27 سنت معادل 6/ 0 درصد افزایش به 01/ 43 دلار بر بشکه رسید.به‌طور کلی در این هفته، قیمت هر دو شاخص نفتی 9/ 3 درصد کاهش داشت و فاصله اندکی با پایین‌ترین رقم‌های 10 ماه گذشته دارد. روند فعلی بازار نفت واکنشی به نگرانی‌ها نسبت به افزایش مداوم عرضه نفت خام است. بر اساس گزارش‌های موجود، پنج هفته نزولی که بازار نفت پی در پی پشت‌ سر گذاشته است، طولانی‌ترین دوره کاهش قیمت نفت از آگوست 2015 تاکنون است. به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس تازه‌ترین گزارش بیکر هیوز از دکل‌های حفاری ایالات متحده آمریکا، شرکت‌های آمریکایی در هفته گذشته 11 سکوی حفاری نفتی دیگر به دکل‌های فعال افزوده‌اند که بیشترین افزایش طی 3 هفته اخیر بوده است. رشد متوالی تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا از جمله عوامل فشار بر قیمت نفت است. جیمز ویلیامز، رئیس موسسه دبلیو تی آر جی اکونومیکس در آرکانزاس گفت: «افزایش تعداد سکوها در این هفته نشان‌دهنده تصمیمات اتخاذشده چند ماه قبل، یعنی زمانی است که قیمت‌ها بالاتر بود.» او در ادامه افزود: «انتظار دارد که قیمت‌های پایین نفت، کاهش تعداد سکوها در برخی از هفته‌های یک یا دو ماه آینده را در پی داشته باشد.» از دیگر سو به علت انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا، شاخص دلار آمریکا در روز جمعه با 3/ 0 درصد کاهش در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی همراه بود که رشد قیمت نفت را در پی داشت. با کم شدن شاخص دلار آمریکا به‌عنوان ارز مرجع قیمت‌گذاری نفت، قدرت خرید سایر ارزها برای نفت افزایش پیدا می‌کند و رشد تقاضا و در پی آن رشد قیمت رخ می‌دهد.

کاهش شاخص دلار در حالی رشد اندک قیمت‌ها در ساعات پایانی معاملات در روز جمعه را در پی داشت که نگرانی‌ها از سمت افزایش عرضه همچنان بر جای خود باقی است. افزایش تولید آمریکا، لیبی و نیجریه در حال حاضر بزرگترین نگرانی بازار نفت به شمار می‌رود زیرا با رشد تولید این سه کشور، تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای تمدید 9 ماهه کاهش تولید عملا خنثی می‌شود. هدف اوپک از تمدید این طرح کاهش سطح ذخایر جهانی نفت خام به میانگین 5 سال گذشته است، اما با رشد تولیدی که کشورهای یاد شده داشته‌اند، روند کاهش سطح ذخایر بسیار کند پیش می‌رود. بر همین اساس قیمت‌ها مجددا به پایین‌تر از زمانی بازگشته‌اند که اوپک در سال گذشته برای اولین بار توافق کاهش تولید را منعقد کرد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در همین زمینه گفت: کاهش بیشتر تولید ممکن است ضروری به نظر برسد، اما دستیابی به اجماعی در این زمینه دشوار خواهد بود. به گفته منابع آگاه، در نشست این هفته یک کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید، تنها توجهی سطحی به امکان کاهش بیشتر تولید شده و در عوض روی مشکل افزایش تولید لیبی و نیجریه تمرکز شده است. به گفته یک منبع آگاه، روسیه هم به کرات این سیگنال را ارسال کرده که مخالف کاهش بیشتر تولید به‌عنوان راه‌حلی برای تسریع خروج مازاد عرضه نفت خام است.

به دلیل افزایش فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل، تولید نفت آمریکا در یک سال گذشته با بیش از 10 درصد افزایش به 9 میلیون و 350 هزار بشکه در روز رسیده است. پیش از این وزیر نفت کشورمان افزایش تولید نفت آمریکا را علت اصلی فشار بر قیمت نفت خام عنوان کرده بود. رشد تولید لیبی و نیجریه در حالی است که این دو کشور به علت بروز تنش و ناآرامی، قادر به رشد مداوم تولید نیستند و افزایش تولیدات آنها هر از چند گاه با مشکلاتی همراه می‌شود. کارشناسان موسسه سنکس سکیوریتیز در گزارشی اعلام کردند: افزایش تولید نفت آمریکا همچنان بازار را دچار تنش می‌کند و شواهد روزافزون نشان می‌دهند که ارتقای بهره‌وری و فناوری باعث شده است تولید نفت شیل، در قیمت زیر 40 دلار نیز سودآور باشد. با این حال باید دید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که در ماه گذشته میلادی پایبندی بی‌سابقه‌ای را درسطح کاهش تولیدات خود داشته‌اند، در ادامه مسیر نیز با وجود رشد تولیدی که از سوی دیگر کشورها وجود دارد، همچنان به تعهدات خود پایبند می‌مانند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید