نقش اشتغال در سطوح مختلف اقتصادی

    کد خبر :43141

 

مطابق برنامه هفتگی موسسه دین و اقتصاد روز پنج شنبه نشستی با عنوان “مسئله شناسی بازار کار و اشتغال؛ یک دیدمان تحلیلی” با حضور حسن طایی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در این موسسه برگزار شد.

به گزارش بازتاب به نقل از جهان اقتصاد ، در ابتدای این نشست فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه با مضوع تاکید مقوله اشتغال بر توسعه به سخنرانی پرداخت.

وی بیان این که بازار‌کار بعنوان یک بازار دارای اهمیت در‌برابر بازارهای دیگر بشمار می‌آید،گفت: به همین دلیل از منظر ابعاد اهمیت شاید هیچ مسئله‌ای به اندازه اشتغال در سرنوشت امروز و فردای کشور موثر نباشد به همین دلیل نگرش درست در این حیطه نقش بسیار تعیین کننده‌ای در نوع جهت‌گیری‌ ها دارد.

مومنی با اشاره به اینکه در هر یک از سطوح تحلیل اقتصادی، اشتغال جایگاه برجسته و ممتازی دارد،گفت: در سطح توسعه، اشتغال با فقر،مهاجرت روستایی و نابرابری‌های آموزشی و حتی با بحران محیط زیست تا سطح سرمایه اجتماعی و ثبات سیاسی- اجتماعی یک جامعه در‌هم تنیدگی تمام عیار دارد.

وی خاطرنشان کرد:هیچ کشوری به توسعه دست نیافته است مگر آنکه در منظر تعالی‌های سیاسی ابتدا از حداکثر ظرفیت انسانی خود استفاده کرده باشد.

مومنی ادامه داد:رابطه اشتغال با سطح انباشت سرمایه‌های انسانی، رابطه کیفیت اشتغال با جایگاه اقتصاد ملی در تغییر کار جهانی،پیوند تمام عیار اشتغال با توان رقابت،توان مقاومت اقتصاد ملی و پیوند اشتغال با عدالت اجتماعی و همچنین پیوند اشتغال با امنیت ملی مسئله‌ای است که درباره آن اتفاق نظر وجود دارد.

وی افزود:در سطح کلان هم گفته می‌شود که وضعیت بهره‌وری و وضعیت توزیع درآمد تابعی از کیفیت اشتغال محسوب می شود.

فرشاد مومنی با بیان اینکه سطح درآمد‌های مالیاتی،سطح هزینه‌های حمایت‌های اجتماعی و همچنین سطح هزینه‌های مهار ناهنجار‌های اجتماعی به شکل‌های گوناگون تحت تاثیر اشتغال قرار دارد،گفت:مطالعات انجام شده نشان می دهد که در سطح خرد نیز تقریبا در هر نوع رابطه ای که میان ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی وهمچنین تداوم توسعه نیافتگی پدید می‌آید اشتغال یکی از مسائل دارای اهمیت فراوان است.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد:بیکاری منشا تضعیف اعتماد به‌نفس،احساس مفید بودن و تعلق داشتن به جامعه است و نیز موجب تضعیف توانایی‌های شناختی و مهارتی افراد،منشا سرخوردگی و به‌هم ریختگی رفتاری در سطح فرد و جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد:آمارتیاسن در سال ۱۹۹۷ در مقاله ای ۱۷ شان را برای اشتغال در نظر گرفت که از این تعداد فقط ۳ وجه آن جنبه اقتصادی دارد لذامی‌توان به این موضوع پی برد که ابعاد اهمیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اشتغال نسبت به جنبه اقتصادی آن به مراتب دارای اهمیت بیشتری است.

مومنی ادامه داد:در یکی از کتاب‌هایی که در زمینه اشتغال نوشته شده است، نویسنده بیان می‌کند که مهمترین وجه مشترک تمامی تمدن‌ها در طول تاریخ بشر، ازهمان آغاز پیرامون مفهوم کار سامان یافته است.

وی افزود:وقتی همه ابعاد اهمیتی این موضوع را بررسی می‌کنیم به این موضوع پی می‌بریم،هر نوع اقدامی که به هر شکلی منشا حساسیت زدایی در سطح نظام تصمیم‌گیری و تخصیص منابع درباره این مسئله‌ای باشد غیر اخلاقی و ضد توسعه به شمار می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید