پمپئو ژست بشردوستانه گرفت

  • سیاسی
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۸:۳۵
    کد خبر :427761

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اظهار کرد که دولت ترامپ هر آنچه بتواند برای پاسخگو کردن کسانی که مرتکب جنایت نسبت به جمال خاشقجی خبرنگار عربستان سعودی‌ شده‌اند، انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مایک پاپمئو وزیر خارجه این کشور در مصاحبه‌ای با یک رسانه محلی ایالت کانزاس آمریکا تحت عنوان پایگاه KFDI درباره مساله پاسخ آمریکا به قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد عربستان سعودی که در کنسولگری این کشور در استانبول رخ داد، گفت: ماموریتی که رئیس جمهوری آمریکا برای وزارت خارجه و دولت در قبال این اتفاق مشخص کرده بسیار روشن است. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تمامی تلاش خود را برای پاسخگو کردن کسانی که مرتکب قتل خاشقجی شدند، صورت داده‌ایم اما در عین حال روابط‌مان با پادشاهی عربستان سعودی که اهمیتی فوق‌العاده دارد را حفظ می‌کنیم. آنها نفت زیادی را تولید می‌کنند که برای مردم در کانزاس آمریکا هم مهم است. آنها به مقابله با ایران کمک می‌کنند و این هم برای مردم کانزاس اهمیت دارد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: من به همراه سناتور لیندسی گراهام نگرانی مشترکی درباره ایران داریم و من مطمئن هستم که به همکاری با یکدیگر برای حفاظت از آمریکا در برابر ایران ادامه خواهیم داد اما برخی نمایندگان سنا دیدگاه‌هایی متفاوت دارند. ما با در نظر گرفتن دیدگاه‌های آنها مشکلی نداریم و رئیس جمهوری گفت اگر این گروه قوانینی را ارائه کنند او خوشحال می‌شود که آنها را مدنظر قرار دهد. اگر این قوانین منطقی بوده و منافع آمریکا را به پیش ببرد و به نفع مردم از جمله در کانزاس سیتی و شهرهای کوچک کانزاس در جاهای دیگر باشند رئیس جمهوری آمریکا از حمایت از این رویکردها خرسند خواهند شد.

پامپئو در این مصاحبه مدعی شد: هدف تحریم‌های جدید علیه ایران کاملا روشن است و آن حفاظت از آمریکا در برابر تهدیدات ایران علیه مردم سراسر کشور از جمله کانزاس است و هدف از این تحریم‌ها متقاعد کردن رهبری ایران برای تغییر دادن روش‌هایشان و نیز درباره توقف ساخت سلاح‌های تهدیدکننده آمریکاست. این هدف ما است برای آنکه رهبران ایران را برای تغییر رفتارشان متقاعد کنیم و همچنین از جان آمریکایی‌ها هرجایی که باشند و سفر کنند محافظت کنیم.

پاپمئو در ادامه افزود: ما با کنگره درباره مسائل مربوط به عربستان سعودی از زمانی که من وزیر خارجه شدم در گفت‌وگو بوده‌ایم و مسائل مربوط به این گفت‌وگوها تنها مربوط به قتل جمال خاشقجی نبوده و کلیت مسائل روابط ما را شامل می‌شود. عربستانی‌ها برای آمریکا شریکی مهم بوده‌اند و به ما در ایجاد ثبات در خاورمیانه کمک کرده‌اند و این برای تجارت‌ها در آمریکا و کانزاس خوب است.

پامپئو در پاسخ به سوالی درباره ایجاد یک کارگروه از سوی آمریکا و کره جنوبی برای تعامل با کره شمالی گفت: همچنان که ما برای خلع سلاح کره شمالی و اجرای تعهدات حاصله میان دونالد ترامپ و کیم جون اون تلاش می‌کنیم این مساله مهم است و عناصر زیادی در آن دخیل هستند. یکی از آنها روابط میان کره جنوبی و کره شمالی است و این کارگروه طراحی شده برای آنکه اطمینان حاصل شود که تلاش‌هایی به موازات مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای برای بازیابی صلح در شبه جزیره کره انجام شود و ما ارتباط تنگاتنگ با شرکای‌مان در کره جنوبی داشته و به دنبال تضمین باقی‌ماندن در این راه هستیم.

پامپئو در خصوص اعلامیه جدید کره شمالی در مورد آزمایش سلاح‌های تاکتیکی گفت: ما فکر می‌کنیم می‌دانیم اشاره ما به چه چیزی است و نسبت به آن اطمینان داریم. من نمی‌توانم چیز زیادی از آن بگویم فقط بدانید که این قرار است یک پروسه طولانی باشد. این دولت در ضمن وجود یک ریسک بسیار دشوار از جانب کره شمالی وارد میدان شد و رئیس جمهوری‌مان تصمیم به نشست با کیم جون اون گرفت و من وظیفه مذاکره در مورد قطعنامه آن را پیدا کردم. این فرآیند به زمان نیاز خواهد داشت و ما حاضر به صبوری هستیم همچنان که به تلاش‌هایمان برای اطمینان حاصل کردن از توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی و همچنین به تلاش‌هایمان به ادامه تحریم‌های اقتصادی کره شمالی با هدف وادار کردن آن به تعامل با ما ادامه می‌دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید