امیر قطر خواستار عدم دخالت سعودی ها در امور داخلی این کشور شد

    کد خبر :422477

شیخ ‘تمیم بن حمد آل ثانی’ امیر قطر که به ایتالیا سفر کرده است، با اشاره به دخالت های عربستان و امارات در امور داخلی این کشور گفت : احترام به حاکمیت ملی و عدم دخالت در امور داخلی کشور ما تنها راه حل اختلافات و پایان دادن به تنش موجود است.

گزارش بازتاب به نقل از حساب کاربری خبرگزاری دولتی قطر (قنا) در توئیتر حاکیست : امیر قطر در پاسخ به اظهارات رییس جمهوری ایتالیا که خواستار حل اختلافات اعضای شورای همکاری خلیج فارس از طریق گفت وگو شد ، با غیر قابل توجیه خواندن تحریم های اعمال شده علیه کشورش، اظهار داشت : گفت وگو با کشورهای تحریم کننده می بایست براساس اصول ثابت در روابط بین المللی و در راس آن احترام به حق حاکمیت هر کشور و عدم دخالت در امور داخلی آن باشد و این تنها راه حل برای رفع تنش با تحریم کنندگان قطر است .
عربستان ، بحرین ، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی آن بستند.
این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما قطر این شروط را ناقض حاکمیت ملی خود می داند و تاکنون به آن تن نداده است.
پنجم آبان ماه جاری و چند روز بعد از آنکه ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی در سخنانی آشتی جویانه از اقتصاد قطر تمجید کرد ، ‘خالد العطیه’ معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در سخنانی اعلام کرد عذرخواهی از مردم قطر ، پایان دادن به تحریم و آغاز مذاکرات شروط دوحه برای از سرگیری روابط با کشورهای موسوم به مربع تحریم است .
برخی گزارش ها حاکیست که ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا قصد دارد از رسوایی ناشی از دخالت سران سعودی در قتل ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار مخالف ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد عربستان ، برای وارد آوردن فشار به آنها برای بهبود روابط با قطر استفاده کند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
در جدیدترین تحول روزنامه واشنگتن پست خبر داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود را صادر کرده است.
مقام های آگاه می گویند این ارزیابی سیا معتبرترین برآوردی است که بن سلمان رابه قتل خاشقچی مرتبط کرده و تلاشهای دولت دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکابرای حفظ روابط با عربستان را پیچیده می کند.
ارزیابی سیا در تناقض با ادعاهای دولت عربستان قرار دارد که مدعی است بن سلمان دخالتی در قتل خاشقچی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید