جنگل‌های املش بهشت «مرال‌»های گیلان

    کد خبر :380734

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش گفت: افزایش چشمگیر جمعیت مرال و ثبت تصاویر در مناطق، مؤید تثبیت جمعیت این گونه ارزشمند حمایت شده در زیستگاه‌هاست.

«علی درویشی»، با حضور میدانی و پایش زیست محیطی عرصه‌های جنگلی زیستگاه مرال توسط مأمورین اجرائی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش، سرشماری مرال در چهار ایستگاه نقاط جنگلی شهرستان انجام و پایان پذیرفت.

وی افزود: هر سال از نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهرماه و در ایام گاوبانگی این حیوان، با حضور مأمورین در عرصه‌های جنگلی و بیتوته در داخل چادر صحرایی و برک(جایگاه چوبی اسکان موقت در جنگل ) و با مشاهده مستقیم و یا شنیدن بانگ مرال‌های نر، سرشماری و جمعیت تقریبی آنان برآورد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش خاطرنشان کرد: مرال یا گاوکوهی بزرگترین علف‌خوار جنگل‌های انبوه پهن برگ خزان‌کننده شمال محسوب می‌شود، مرال‌ها دارای دست و پای بلند، جثه بزرگ پوشیده از موهای قهوه‌ای کوتاه متمایل به خاکستری بوده و نرها شاخ‌های بلند و منشعب دارند که هر سال به شمار شاخک‌های آن افزوده می‌شود و شاخ‌ها هر سال می‌افتند و بلافاصله دوباره رویش می‌کنند.

درویشی افزود: اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال و توقف استحصال و بهره‌برداری چوب از عرصه‌های جنگلی و خروج نیروی انسانی، ماشین‌آلات و چهارپایان استفاده در حمل چوب از داخل جنگل، علاوه‌بر تثبیت و پایداری جمعیت گونه‌های درختی و زیست بوم‌های هیرکانی، آرامش دوباره در پناهگاه و زیستگاه مرال بوجود آمده و این زیستگاه‌های جنگلی بکر به بهشت مرال‌ها تبدیل شده‌اند و خاموشی صدای اره‌های موتوری در قطع درختان، در حقیقت نویدبخش بهار مرال‌ها در فصل خزان طبیعت است.

وی ادامه داد: شنیدن شبانه بانگ این حیوان و جولان آن‌ها در عرصه‌های جنگلی در سال‌های اخیر و افزایش چشمگیر جمعیت اینگونه در طبیعت و ثبت تصاویر در مناطق، مؤید تثبیت جمعیت این گونه ارزشمند حمایت شده در زیستگاه‌هاست.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش تصریح کرد: نقش همیاران محلی محیط زیست و حفاظت جنگل و مشارکت و همراهی جوامع محلی حاشیه زیستگاه مرال و نیز آموزش و گشت میدانی در عرصه‌های جنگلی حضور دامداران و انجام مأموریتهای اجرائی گشت و کنترل مناطق و بیتوته در زیستگاه این گونه در طول سال، در پیشگیری از جرم و جلوگیری از تخلفات شکار توسط شکارچیان غیرمجاز، مؤثر است.

به گزارش ایسنا،رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش خاطرنشان کرد: شهرستان املش گنجینه ارزشمند تنوع زیستی و تاریخی با گونه‌های شاخص جانوری پلنگ، خرس قهوه‌ای، مرال، شوکا و … و انواع پرندگان و خزندگان و گونه‌های گیاهی راش، ممرز، سرخدار، افرا، شیردار، شمشاد و … است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید