راه سبز بورس در میانه تابستان

    کد خبر :353708

بازار سرمایه ایران، در ادامه روند موفقیت آمیز ماه های گذشته خود، مردادماه را با شاخص ۱۳۷ هزار واحدی به پایان رساند که ۲۹ هزار واحد رشد را نسبت به تیرماه نشان می‌دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از بازار سرمایه، بر اساس آمارها، نماگر شاخص کل در روندی بی سابقه توانست در ۲۳ روز معاملاتی مردادماه،شاهد ۲۹ کانال شکنی باشد، و بازده خود طی مدت مزبور را به ۲۷ درصد برساند.

در همین رابطه، نماگر بورس تهران که در آخرین روزمعاملاتی تیرماه در کانال ۱۰۸ هزار واحد قرار داشت، در پایان مرداد به سطح ۱۳۷ هزار واحد ارتقا یافت، تا علاوه بر بازده درخشان یک ماهه، بازده ۴۲ درصدی از ابتدای سال، و ۶۷درصدی یکساله را در دفتر عملکرد تاریخی خود به جای بگذارد. همچنین در همین مدت شاهد ثبت بیشترین روزانه نیز بودیم. در حالیکه طی ماه قبل شاخص توانست دریک روز به رشد بیش از ۳ هزار واحد دست یابد، در مرداد این رشد به ۵ هزار واحد طی یک روز معاملاتی نیز رسید.

یکی از مهمترین تحولات این دوره، ثبت روند تاریخی ارزش معاملات روزانه بود. ارزش معاملات که در میانه های مردادماه، به بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان در یک روز نیز رسید، نسبت به ماه قبل رشد شگفت انگیز بیش از ۵۰ درصدی را به ثبت برساند. این عملکرد که عمدتا از ورود نقدینگی های جدید به بورس وافزایش جذابیت این بازار میان سرمایه گذاران حکایت دارد ، در مقطعی رخ داد که رییس جمهور کشورمان نیز روند صعودی در بازار سهام را نشان از اعتماد مردم به ساختار اقتصادی و جریان نقدینگی به سمت تولید دانست.

برهمین اساس، میانگین ارزش معاملات این ماه گرم تابستانی نسبت به روند یکسال گذشته رشد ۲۷۳ درصدی را به جای گذاشت. همچنین حجم معاملات بازار سهام که در میانگین یکماهه نسبت به قبل رشد ۱۵ درصدی را به همراه داشت ، در بازه یکساله به رشد ۱۲۲ درصدی رسید.

از سوی دیگر در بحث تغییر مالکیت روزانه نیز ارقام از جذابیت قابل توجهی برخوردارند.حضور کاملا قاطعانه بازیگران حقیقی در سمت تقاضا و بعضا صف نشینی های سنگین از خصوصیات بارز این مدت بود. مانگین تغییر مالکیت بازار در ۲۳روز معاملاتی در حالی به نفع بازیگران خرد است که این رقم برای اولین بار در یک روز معاملاتی از ۱۴۰ میلیارد تومان نیز عبور کرد. با این وجود ، حقوقی ها نیز در این روزها همپای دیگر سرمایه گذاران فعالیت داشتند و در روزهای پایانی مرداد ، حمایت چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند

مرداد سال ۹۷ با جمیع تحولات و رخدادهای اقتصادی ، می‌تواند به مرداد پرحادثه اقتصادی کشور تعبیه شود. مردادی که با خبر تغییر نگرش دولت در سیاست های ارزی آغاز شد و در ادامه تحت تاثیر کش وقوس های سیاسی بر سر تحریم های آمریکا ادامه یافت.

از سوی دیگر بحث بر سر قیمت گذاری کالاها در بازاز دوم و مذاکرات میان دولت و بورس کالا در این زمینه نیز از موضوعات مهم این دوره قلمداد شد. تمامی این موارد به انضمام پایان نسبی فصل مجامع شرکت های بورسی و ارائه کانامه درخشان بسیاری از شرکت ها در سال ۹۶ و انتشار عمکلرد سه ماهه سال ۹۷ شرکت ها باعث شد تا روند بازار در دو فصل مجزا قابل بررسی باشد.

رمزگشایی از بسته جدید ارزی

دومین ماه تابستان سال جاری برای بورسی ها تحت تاثیر زمزمه ها بر سر ارائه بسته ارزی جدید دولت آغاز شد. بسته ارزی جدید که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان رفع اشکال های بسته های قبل یاد می کنند ، در روزهای ابتدایی مرداد با توضیحات کامل ، رییس کل بانک مرکزی شفاف سازی شد.

برهمین اساس، عبدالناصر همتی، ضمن بیان جزییاتی جدید، شناور سازی ارز شرکت های پتروشیمی و معدنی- فلزی را تایید کرد. موضوعی که از روزهای قبل تر از ارائه این توضیحات، زمزمه آن میان سهامداران شنیده و منجر به افزایش تقاضا در این گروه ها شده بود. براساس گفته های رییس کل بانک مرکزی و بر مبنای بسته جدید ، ارز حاصل از صادرات این صنایع از سامانه نیما به بازار ثانویه منتقل شده و به فروش می رسد.

بسیاری از کارشناسان در آن دوره بیان کردند، طرح این سیاست ها، میتواند باعث اختلاف قیمت سامانه نیما و بازار ثانویه شود و نهایتا منجر به سودآوری بسیاری از شرکت های صادرات محور بورسی شود. موضوعی که این گروه ها را در اکثر روزهای معاملاتی بر صدر تقاضای سهامداران قرار داد.

از سوی دیگر یکی از اهداف اصلی این بسته کنترل افسارگسیختگی قیمت ها در بازار ارز و سکه بود. این دو بازار که طی ماه های قبل با قیمت های بعضا نجومی مواجه بودند، با تصمیمات جدید شاهد به ثبات رسیدن قیمت ها می شدند. موضوعی که می توانست محرک بیشتر رشد بورس و جذب نقدینگی های سرگردان در کشور باشد.

ادامه بی‌اعتنایی بورس به تحریم‌های آمریکا

پیش تر اعلام شده بود که تحریم های یکجانبه آمریکا از صبح ۱۶ مرداد ماه اجرایی می شود. برهمین اساس، در تاریخ مقرر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا طی بیانیه ای آغاز رسمی این تحریم ها را اعلام کرد. البته در همان روزها، برخی از کشورهای اروپایی همچون آلمان همزمان با قوانین مسدودساز تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا از تداوم تمهیدات جدید برای تداوم ضمانت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران خبر دادند. مخالفت دولت های اروپایی با تصمیمات آمریکایی ها و همچنین تشویق شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران از سوی مقامات ارشد بسیاری از این کشورها توانست تا حد زیادی خیال سرمایه گذاران را نسبت به بی اثری این تحریم ها راحت کند.

از سوی دیگر رفتار بی منطق دولت آمریکا در قبال دیگر کشورها از جمله ترکیه، روسیه وچین باعث شد، امریکا اجماع جهانی نسبت به خود را تا حد زیادی از دست دهد. این موضوع نیز مزید بر علت شد تا توان آمریکا برای تنگ تر کردن حلقه اقتصادی ایران تا حد زیادی تحلیل رود.

در این میان، بورس تهران و سرمایه گذاران این بازار با نگاهی کاملا هوشمندانه باعث شدند تا شاخص از روند صعودی خود باز نماند. با وجود اینکه طی چند روز از مرداد ماه، شاهد افزایش عرضه ها در بسیاری از سهم ها بودیم ، کارشناسان پیش بینی رشد بی محابای شاخص را پس از این فاز اصلاحی داشتند. در ادامه اصلاحات ارزی ، خوشبینی ها به بی اثر بودن تحریم های آمریکایی ها باعث شد تا شاخص دورجدید کانال شکنی ها را آغاز کند و بار دیگر گرایش به سرمایه گذاری در بورس بیش از پیش مشهود شد.

یکه تازی فلزی – معدنی‌ها در ماه طلایی

بررسی صنایع بورسی نیز در این دوره اهمیت ویژه ای دارد. همانطور که پیش تر گفته شد صنایع کالایی در محور تقاضای سهامداران قرار داشتند می توان گفت پیشتاز رشد در بسیاری از روزهای صعودی شاخص بودند.

در همین زمینه صنعت فلزات اساسی طی یکماه مرداد، بیشترین تقاضا و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. بطوریکه۳۰ درصد از کل ارزش معاملات این ماه، به این گروه تعلق داشت. همچنین در این گروه شرکت های ملی مس ایران، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

گروه بعد، محصولات شیمیایی بود که ۲۴درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در این صنعت نماد شرکت تازه وارد پتروشیمی پارس از جذابیت بسیاری برای سهامداران برخوردار بود “پارسان” طی مدت مزبور رشد ۳۸ درصدی داشت و به ارزش ۲۲ میلیارد تومان رسید.

اما از نظر رشد قیمتی در میان صنایع بورسی، گروه استخراج نفت با رشد ۱۴۲ درصدی بیشترین رشد ماهانه را به ثبت رساند. این شرکت در حالی رتبه نخست بیشترین رشد قیمتی را به خود اختصاص داد که با تک نماد «حفاری» در بورس فعالیت دارد.

بر اساس آمارها، صنعت زغال سنگ در رده دوم بیشترین بازده طی یک ماه اخیر بود، که رشد ۵۴ درصدی داشت. این صنعت نیز با تک نماد “کطبس” در بورس حضور دارد که رشد خود را مدیون آن است. اما سومین صنعت فلزات اساسی بود. فلزی ها در این مدت بازده ۴۵.۵ درصدی داشتند. در این بخش نیز “فملی” به عنوان لیدر این گروه، بیشترین رشد قیمتی را داشت و بازده مثبت ۵۵ درصدی را برای سهامداران این گروه به ارمغان آورد.

بدین ترتیب شرکت ملی مس طی این مدت از رقم ۲۶۲ تومان به ۴۰۸ تومان رسید که عمده آن ناشی از تقاضای مطلوب بازیگران حقیقی بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند، با توجه به نوسان های محدود بازار های جهانی وکامودیتی ها طی مدت مزبور تحت تاثیر رشد ارزش شاخص دلار آمریکا به نظر می رسد رشد نمادها در صنعت پتروشیمی تحت تاثیر دستورالعمل آزادسازی نرخ ارز این گروه بوده که منجر به سودآوری وتقاضای بالا شده است.

همچنین در صنایع فلزی – معدنی اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار فولاد بسیار مهم ارزیابی می شود. موضوعی که قیمت این کالاها در بورس کالا را بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می کند و می تواند با توجه به نرخ ارز در بازار ثانویه سودآوری این شرکت ها را به همراه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید