ترامپ «اف ۳۵» را گروکشی می‌کند تا اردوغان را مجبور به تحریم نفت ایران کند

    کد خبر :335933

رای الیوم نوشت: معامله جنگنده های اف 35 روابط ترکیه و آمریکا را بحرانی می کند؛ ترامپ به دنبال استفاده از این مساله بعنوان برگه ای برای واداشتن اردوغان به تحریم نفت ایران است.

به گزارش بازتاب، رای الیوم ادامه داد: اردوغان عاشق بحرانهاست، بویژه زمانی که ایالات متحده و دیگر دولتهای اروپایی موانعی را در برابر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وضع کردند. از این رو، عجیب نیست که روابط ترکیه و آمریکا در سایه خرید موشکهای اس 400 از روسیه، بعنوان جایگزین موشکهای باتریو آمریکا، متشنج شد.

جدیدترین حلقه های بحران ترکیه و امریکا در صدور مصوبه کنگره در مورد عدم فروش جنگنده های اف35 آمریکا به ترکیه، در اعتراض به خرید اس 400 روسیه است.

رئیس جمهور ترکیه از این تصمیم آمریکا ناخشنود است و همینطور از تهدیدات وقیح ترامپ در مورد اعمال تحریمهایی در صورت ادامه بازداشت اندرو برونسون، که متهم به حمایت از دو سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان و حزب «الخدمة» است.

کنگره آمریکا تصمیم مربوط به ممنوعیت فروش اف 35 به ترکیه را در پاسخ به فشارهای لابی اسرائیلی در این مورد اتخاذ کرد؛ بویژه پس از متشنج شدن روابط ترکیه و اسرائیل به دنبال انتقال سفارت آمریکا به قدس.

تنش در روابط ترکیه و آمریکا در ماههای آینده رو به افزایش است؛ زیرا زمانی که دولت ترامپ تحریمهای ایران را اجرایی کند، که شامل توقف واردات نفت آن می شود، از ترکیه بعنوان هم پیمان واشنگتن و عضو ناتو انتظار دارد به این محاصره پایبند بماند.

اما تا زمان نوشته شدن این سطور، ترکیه با توقف واردات نفت ایران و قطع روابط تجاری با تهران، مخالفت کرده است؛ روابطی که طبق توافق روحانی و اردوغان باید از ده میلیارد دلار در سال، در سالهای آینده به 30میلیارد دلار برسد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در صحبتهایی تصریح کرده است که این کشور روابط تجاری خود با ایران را به نفع هیچ کس قطع نمی کند.

بحرانی چند شاخه در روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد که معامله اف 35 در اوج کوه یخ آن قرار دارد و این بحران تا زمانی که موضع ترکیه در مورد دو مساله روشن شود، باقی می ماند: روابط تجاری با ایران و معامله موشکهای اس 400.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید